MPT i Crkva

Je li Thompson "vjerski profiter" koji manipulira osjećajima? Jesu li poruke u skladu s naukom Crkve ili je sve - kič?

Svjetlosni efekti dronovima stvarali su na nebu iznad Zagreba križeve, Gospu, anđele, krunicu...

 Darko Tomaš/Cropix

U Thompsonovu djelovanju prepoznajem domoljublje, a ne ni fašizam ni nacizam. Vjerojatno se tu nalazi i glavno nerazumijevanje od strane mnogih u Hrvatskoj i okolnim zemljama - u nesposobnosti razlikovanja domoljublja od drugih totalitarnih ideologija. Naime, ne tako davno, u vrijeme komunističke diktature, svako domoljublje žigosalo se kao fašizam i kažnjavalo se i samo pjevanje tako običnih pjesama kao što su „Marjane, Marjane“, „Vilo Velebita“ i slično. U Thompsonu djelovanju, kako pjevačkom, tako i onom svakodnevnom, izvan scene, svima je vidljivo da se radi o mirnom, obiteljskom čovjeku, nesklonom incidentima i nasilju prema bilo kojoj skupini ljudi.

Tako o životnoj i umjetničkoj filozofiji Marka Perkovića Thomposona, pjevača koji je na zagrebačkom Hipodromu u subotu okupio nikad viđenu masu na jednom koncertu, govori doc. dr. sc. fra Ivica Jurić, profesor pastoralne teologije na Katoličkom bogoslovnom fakultetu u Splitu, čovjek, kako bi se reklo, „iz Crkve“.

image

Svjetlosni efekti dronovima stvarali su na nebu iznad Zagreba križeve, Gospu, anđele, krunicu...

Darko Tomaš/Cropix

Dok se ovih dana, kao o neminovnom "dekoru" pjesama i scenskog nastupa pjevača iz Čavoglava, javno raspreda i o njegovoj snažnoj povezanosti s crkvenim strukturama, javnom deklariranju kao vjernika i promoviranju kršćanskih vrijednosti, pa i scenskim efektima u Zagrebu koji su za dio kritičara bili čisti kič - svjetlosni "otisci" Gospe, krunice, anđela, križeva koje su na nebu iznad Zagreba stvarali dronovi - otvorila se standardna podloga za nove/stare kontroverzije.

Je li MPT iskreni vjernik i kako to uopće može biti čovjek oko kojega se ispleo velik grumen ustaškog "folklora", ideologije koja je daleko od svake istinske vjere?

Je li Thompson samo promućurni licemjer koji manipulira publikom izazivajući jeftine emocije, a iza svega se krije profiter koji dobro naplaćuje domoljublje, obitelj, vjeru? Je li on uistinu „vjerski“ profiter koji sada već pretjeruje sa scenskom ikonografijom, molitvama na koncertima? Kakve, na koncu, koristi od toga ima sama Katolička crkva? Bi li zaista Isus, kako je to ovih dana na N1 kazao povjesničar Hrvoje Klasić, „pao u nesvijest kada bi vidio kako se ponašaju brojni hrvatski katolički vjernici“ koji redovito hodočaste na Thomposonove koncerte? Naposljetku, njegov posljednji album jednostavno se i zove – „Hodočasnik“.

Promovira univerzalne vrijednosti

Fra Ivica i sam je u subotu bio u publici na Hipodromu te u nastupu pjevača, kao i općenito liku i djelu Marka Perkovića Thompsona, ne vidi ništa sporno. Odgovorio je na većinu naših pitanja i to ovako:

- Ne smatram da Thompson pretjeruje promovirajući u svojim pjesmama Boga, obitelj i domovinu. Od samog početka njegove pjevačke karijere navedene teme prožimaju zapravo cijeli njegov opus i nema potreba da to mijenja jer se radi o široko prihvaćenim, zapravo univerzalnim temama u kojima se velika većina ljudi, neovisno o vjeri, naciji i rasi - prepoznaje. To su sasvim legitimne teme i tu ne vidim ništa problematično, osobito ne što se tiče pjesama posvećenih Bogu jer se tu ne radi ni o kakvom novitetu.

image

Doc. dr. sc. fra Ivica Jurić: Ne smatram da Thompson pretjeruje promovirajući u svojim pjesmama Boga, obitelj i domovinu

Nikola Vilić/Cropix

Toliki veliki glazbenici pjevaju Bogu i tu nema ništa problematično ni skandalozno - smatra fra Ivica, koji ukazuje i kako treba na različitim digitalnim platformama pogledati broj pregleda nekih duhovnih pjesama „unatoč nerazumljivom bojkotu na većini radijskih stanica u Hrvatskoj“, kako bi se vidjela njihova relevantnost, osobito kod mladih generacija.

Tu je, kaže, i niz duhovnih koncerata organiziranih posljednjih godina u Zagrebu (poput „Progledati srcem“), u Splitu - a i sam Thompson je na jednom takvom nedavno sudjelovao - koji također svjedoče o popularnosti i sve većoj kvaliteti duhovne glazbe.

- Najbolji odgovor na postavljenu dvojbu o opravdanosti ovakvih pjesama, a ujedno i na pitanje o autentičnosti/licemjerju samog Marka, dala je okupljena publika na veličanstvenom koncertu u Zagrebu. Smatram da je njegova autentičnost najveći mamac koji privlači publiku. Odsutnost skandala, kao i glamuroznog stila života također svjedoči o Thompsonu kao onom s kojim se dobar dio publike može poistovjetiti - ocjenjuje fra Ivica, te odmah daje odgovor onima koji tvrde da ljudi od MPT-a stvaraju idola, što je također u suprotnosti s vrijednostima vjere.

Nije ‘idol‘

- Naravno da publika ne slavi Marka praveći od njega nekog idola, već prvenstveno u njegovu pjevanju i ponašanju prepoznaje vrijednosti koje su im zajedničke. Navedene vrijednosti, dakako, nemaju ništa zajedničko s mržnjom, netrpeljivošću i nasiljem prema drugim ljudima. To je ovaj koncert nedvojbeno svima pokazao.

Bio sam dio od preko 500.000 ljudi na koncertu koji pjevaju, zapravo dijelom i mole jer su takve pjesme, vesele se, plaču, zahvaljuju Bogu, braniteljima, roditeljima.

I to sve bez trunke mržnje i nasilja prema nekome, bez ikakvog ekscesa, samo radost, zajedništvo i domoljublje. Čovjek doista mora biti duhovno slijep, emocionalno osiromašen i nacionalno iskorijenjen da umjesto domoljublja i vjere tu vidi fašizam, mržnju i poziv na nasilje prema nekome - nema dvojbi za fra Ivicu.

Osvrnuo se također na trenutak s koncerta koji je dijelu javnosti "zažuljao" oko – zabijanje mača u pozornicu. Za fra Ivicu to je, međutim, bio trenutak za pamćenje:

image

Koncertni spektakl Marka Perkovića Thompsona na zagrebačkom Hipodromu uključivao je i scenografiju s mačem

Damir Krajač/Cropix

- Zauvijek će mi ostati u sjećanju trenutak kad Marko uz vatromet zabija mač u pozornicu ponavljajući s 500.000 ljudi refren: "Ljubi svoju zemlju na njoj ti sagradi dom i brani je krvlju svojom povezan si s njom. Ljubi svoju zemlju ljubi blagoslovljen plod i ponosno po njoj hodaj svoj zemaljski hod...". Nekomu će mač biti simbol nasilja i mržnje. Međutim, ovdje je riječ o tomu da mač zaboden u zemlju predstavlja simbol kraja sukoba i početak mira, život u slobodi, sigurnosti i u blagostanju - objašnjava fra Ivica.

Kaže i da, s obzirom na činjenicu kako se ovoliki broj mladih okupio i pjevao bez nikakvog incidenta, makar se tjednima najavljivalo ili čak priželjkivalo ne bi li se ocrnilo Marka i njegovu publiku, to govori da se Hrvatska ne treba bojati svoje budućnosti i da se tu ne radi ni o kakvoj prijetnji okolnim narodima ili nacionalnim manjinama u Hrvatskoj.

Neka i zaradi!

A što se tiče (financijskog) profitiranja na temama vjere, domovine, obitelji, on smatra:

- Što se tiče financijskog aspekta, nedvojbeno je da pjevači žive od svoje glazbe i sasvim bi nekorektno bilo nekomu od njih predbacivati da zloupotrebljava neke teme poput ljubavi prema Bogu, domovini, ženi, muškarcu, gradu, klubu i slično, za svoju zaradu - kaže splitski pastoralni teolog. Zamjerke da je događaj popratila „kičasta ikonografija“ također odbacuje:

- Koncert je kao i uvijek sadržavao vjerske elemente. Marko to nikada nije skrivao i to nije nikakvo iznenađenje. U tom smislu molitva koju predvodi mons. Ante Ivas, biskup u miru, za vrijeme pjesme „Maranatha“ nije bila nikakvo iznenađenje jer se već nekoliko puta ponavlja na njegovim koncertima. Nisam stručan procijeniti kvalitetu koreografije i novitet koji su donijeli dronovi stvarajući svjetlosne efekte križa, Gospe, anđela. Mogu samo, kao i, vjerujem, velika većina publike, priznati da mi se to svidjelo i da je kvalitetu koncerta podignulo na još jedan veći nivo, kod nas još neviđen - ocjenjuje fra Ivica, dodajući kako ga „neobično veseli to što se dronovi, osim u razarajuće svrhe u napadnutoj i okupiranoj Ukrajini, koriste i u tako plemenite svrhe druženja i rasta zajedništva". Zato ima poruku:

- Thompson ističe ono što može obogatiti sve narode, međusobno ih pomiriti i učiniti svijet boljim mjestom za svakog čovjeka. Božje zapovijedi ne favoriziraju niti diskriminiraju nikoga. Njihovo pridržavanje u interesu je svih ljudi.

Isto vrijedi i za brak i obitelj, temelj društva, kao i za domovinu, koja jamči našu sigurnost i očuvanje našeg identiteta. Mi možemo voljeti sve države, ali ipak pripadamo jednoj, čije dokumente imamo, po kojima nas poštuju i koja će u konačnici stati preko svojih institucija u našu zaštitu kad nam zatreba - uvjeren je fra Ivica Jurić.

‘Trebalo se unaprijed ograditi‘

Komunikologinja i professor emeritus zagrebačkog Fakulteta političkih znanosti prof. dr. sc. Smiljana Leinert-Novosel kaže da općenito nije za etiketiranje ljudi, pa tako, kaže, nebitno je i ne može odgovoriti na konstrukcije o Thompsonu kao „vjerskom profiteru“ koji „vješto manipulira emocijama publike, pa tako i njihovim vjerskih osjećajima, ne bi li što bolje zaradio“.

- Ako netko uspije okupiti 500.000 ljudi na jednome mjestu i ako se tijekom tri, četiri sata koncerta ne dogodi nijedan izgred s fatalnim posljedicama, ako se na tome koncertu promoviraju vrijednosti koje s tim pjevačem dijeli njegova publika poput zajedništva, vjere, domoljublja, to ne bi ni za koga trebalo biti izvor straha.

Ljudi, čak i mladi koji su došli na koncert, držali su se svih preporuka u sigurnosnom smislu. Zato stojim iza toga da su od strane organizatora, ali i pojedinih javnih osoba, trebale unaprijed doći poruke kako neprihvatljivim oblicima ponašanja i veličanja, kojih je vidimo bilo, ovdje nema mjesta, jer će takvi ispadi sigurno zasjeniti sve ono dobro što će publika ponijeti s tog koncerta - ocjenjuje profesorica Leinert-Novosel.

- Ne vjerujem da će poslije ovoga koncerta netko postati veći ili manji vjernik, jednostavno, na koncert je došla publika koja s M.P. Thompsonom u većini dijeli zajedničke vrijednosti i oni u tome ne vide ništa sporno što god im tko o tome tumačio. Komunikacijski gledano, poznato je da svatko u nekom događaju vidi i zapaža različite stvari i stavlja ih u prvi plan.

image

Smiljana Leinert Novosel: Ne vjerujem da će poslije ovoga koncerta netko postati veći ili manji vjernik

Marko Todorov/Cropix

Netko će vidjeti nešto što je dobro, pozitivno, što uključuje brigu za malog čovjeka, okretanje tradicionalnim vrijednostima, obitelji, religiji, domovini - teme za koje smatra da u javnom prostoru nisu dovoljno zastupljene. Postoji u komunikologiji i termin „slušanje iz zasjede“, koje pokazuje da dio ljudi očekuje i vidi na nekom događaju samo ono što je krivo, loše, negativno i to iznosi van kao ključan moment tog događaja. Ne kažem da toga nije bilo i oko Thomsponova koncerta, samo napominjem kako ljudi selektivno gledaju na isti događaj -objašnjava profesorica Leinert-Novosel.

Vjera u službi jačanja dojma pjesme

- Zato ponavljam kako su organizatori unaprijed, kao što su se davale servisne informacije koje su ljudi poslušali, trebali upozoriti i apelirati na posjetitelje da zatome negativna ponašanja koja su bacila lošu sliku na ovaj koncert. Činjenica je da je on organizacijski izvrsno odrađen, dobro pripremljen i da je dominantno ponašanje publike bilo pristojno. Ljudi su, kako mi se čini, jednostavno zajednički slavili vrijednosti koje dijele - kaže ona.

- Mladi u Thompsonu vide osobu koja povezuje i zato njegove koncerte doživljavaju kao svojih „pet minuta slave“, odnosno slavljenja obitelji, domovine, vjere, tema koje su njima bitne.

Na koncertu su dominantno bili mladi koji njeguju tradicionalne vrijednosti i za njih M.P. Thompson ima karizmu, ima velik utjecaj na njih i to je ono po čemu se razlikuje od većine izvođača na našoj estradi. Ne bih rekla da su njegove pjesme u službi nekakve „vjerske manipulacije“, više mi se čini da isticanjem religioznosti želi postići veći efekt, dojam svojih pjesama - ocjenjuje profesorica Smiljana Leinert-Novosel.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
28. prosinac 2025 02:20