‘Jesam li to doista trebala platiti‘, zapitala se jedna zagrebačka poduzetnica koja je nedavno mijenjala ime i glavnu djelatnost svoje tvrtke pa je, zatrpana dokumentacijom koju je pritom morala ispuniti, u svom poštanskom sandučiću pronašla i uplatnicu za GospodarskiRegistar.hr.
Misleći da se radi o plaćanju upisa u sudski registar, bez puno razmišljanja je skenirala kod na uplatnici i platila navedenih 700 kuna troškova upisa.
Tek kasnije je saznala da uopće nije bila obvezna ništa platiti jer spomenuti registar ne pripada Trgovačkom sudu, koji upis u svoj sudski registar obavlja besplatno i automatski nakon promjena.
- Mislila sam da je to povezano s Trgovačkim sudom jer sam nedavno dobila rješenje da su sve promjene provedene. Platila sam i nisam znala o čemu se zapravo radi do neki dan kad me zvala knjigovotkinja i rekla mi da je to prevara, priča nam poduzetnica (podaci poznati redakciji) koja je odmah nazvala broj naveden na uplatnici.
Javio joj se automat s porukom u kojoj se objašnjava što je GospodarskiRegistar.hr i cijene upisa. Nakon toga je ponovno kontaktirala knjigovotkinju koja joj je rekla da se isto to događalo i obrtnicima.
- Rekla mi je da će toga sad biti sve više i da samo zamislim koliko će novca zgrnuti u naredne tri godine kada će svi poduzetnici morati napraviti uskladu temeljnog kapitala u eure, prepričava nam sugovornica.
Prije su slali račune osobama koje su otvarale tvrtku, ali sada ih šalju i kod promjena, vrlo brzo nakon što su one provedene. Knjigovotkinja joj je rekla i da zna za dvije firme koje to rade i bave se marketingom, naglašavajući da je sve legalno.
Čitateljima su dolazile i vrlo slične uplatnice s drugih registara pod nazivima eREGISTAR.hr i EPS registar poslovnih subjekata, s navedenom cijenom upisa od 395 i 450 kuna.
- Pa ne mogu ovo raditi, to je rupa u zakonu i obmana potrošača. Ljude treba upozoriti da čitaju uplatnice i ne plaćaju ništa, jer je upis u registar trgovačkog suda besplatan, priča nam sugovornica koja se uplašila i zbog datuma dospijeća prema kojem je kasnila s uplatom.
Kaže kako joj ne treba tih 700 kuna, ali želi da se upozori ostale poduzetnike. Iako joj stiže puno uplatnica koje najčešće baci, poštu iz GospodarskogRegistra.hr ipak nije jer je poslana netom nakon upisa na trgovačkom sudu.
Naša sugovornica samo je jedna u nizu obrtnika i poduzetnika koji se žale na istu situaciju, tvrdeći kako se osjećaju prevareno.
Jutarnji list je o GospodarskomRegistru.hr pisao i 2019. godine, kada je novopečeni vlasnik obrta za restauraciju namještaja također platio 400 kuna, a zatim kasnije shvatio da to nije bilo obavezno.
Sadržaj uplatnice od tada se nije mijenjao, pa već nekoliko godina podsjeća na neki službeni dokument, budući da se spominju razni članci zakona i poziva se na "Opće uvjete".
Usred teksta se također upozorava da cijena naknade za upis skače na 1200 kuna, ako se početna cijena ne uplati u roku od osam dana. Stoga, većina poduzetnika u strahu od znatno veće cijene pristaje uplatiti prvotno navedeni iznos, iako to nisu obvezni učiniti.
Poslali smo upit o ovakvim slučajevima Hrvatskoj obrtničkoj komori iz koje su nam odgovorili da je ovakva praksa poznata već nekoliko godine, tijekom kojih oni putem svojih kanala informiraju obrtnike.
- Nisu dužni prihvaćati takve ponude i moraju biti oprezni pri sklapanju pravnih poslova u okviru svoje djelatnosti, rekli su nam i napomenuli kako je tijekom proteklih godina podignuta svijest o postojanju spomenute prakse, pa je i manji broj onih koji su prihvatili ponudu misleći da je obavezna.
Nadodali su i da u obavljanju svoje gospodarske djelatnosti, obrtnici trebaju uložiti viši stupanj pažnje od prosječne osobe jer se ne smatraju potrošačima i ne mogu naknadno jednostrano raskinuti ugovor kao što to mogu potrošači kod ugovora sklopljenih na daljinu.
- Obrtnici koji su greškom obavili uplatu mogu se javiti Savjetodavnoj službi Hrvatske obrtničke komore koja im može pružiti podršku ovisno od slučaja do slučaja, preporučili su.
Iz Hrvatske gospodarske komore također su nam rekli da putem svojih kanala upozoravaju da je potreban veliki oprez pri davanju podataka i pažljivo čitanje onoga što se nudi.
Na to su ih potaknuli učestali pozivi poduzetnika kojima pristižu ponude za uvrštavanje njihovih podataka u različite međunarodne, ali i domaće adresare.
- Više se članica obratilo HGK nakon što su primile uplatnice za upis u različite registre. Napominjemo da su navedeni registri neobvezujući te da je riječ o poslovnoj ponudi koju mogu i ne moraju prihvatiti, odgovorili su nam.
Napomenuli su kako poduzetnici na ponudu trebaju odgovoriti samo ako su im jasni svi odnosi i obveze uz prihvaćanje objave svojih podataka za navedenu cijenu.
Kontaktirali smo i GospodarskiRegistar.hr kako bi bolje razumjeli njihov način poslovanja. Rekli su nam da potencijalne klijente biraju tako da obuhvate one za koje smatraju da bi imali koristi od upisa u registar.
- Bilo je nekoliko slučajeva da su ljudi uplatili novac misleći da je to obavezno, a ne zato što su to htjeli. U takvim slučajevima vratili smo novac ljudima odnosno stornirali našu uslugu i ispisali ih iz registra, odgovorili su nam.
Navode da ponude za suradnju šalju ubrzo nakon otvaranja jer kao i svaka druga tvrtka koja želi rasti i ponuditi kvalitetnu uslugu, daju sve od sebe da ponude suradnju što je prije moguće.
Benefiti za sve koji se upišu u registar su, kako kažu, povećana vidljivost na internetu i veća šansa za dolazak do novih kupaca.
- Kada usporedite vrijednost koju dobijete (upis u registar bez vremenskog ograničenja) za samo jednu uplatu, omjer dobivenog i plaćenog je odličan. Nadalje, što je više upisanih tvrtki i obrta, to je veća vidljivost registra na internetu pa samim time i svih subjekata koji su upisani, objašnjavaju.
Zanimalo nas je i javljaju li im se poduzetnici samovoljno, na što su nam rekli da ih se dosta javlja preko kontakt obrasca, ali u tom slučaju plaćaju veću cijenu nego kad dobiju automatiziranu ponudu.
- Proces je nešto duži i kompleksniji, a razlika je uglavnom komunikacijska – nakon što nas kontaktiraju, dostavljaju sve podatke koje onda prepisujemo u naš registar i šaljemo klijentu na autorizaciju uz koju se ručno kreira i ponuda. Po uplati i autorizaciji upisa, klijenta se postavlja online, objašnjavaju.