HRVATSKI SPASIOCI NA PUTU

Policajka Zvjezdana i ovčarka Tesla tražit će nestale: ‘Njezina će zadaća biti da prva izađe‘

‘Mojoj kujici Tesli važno je samo da je akcija‘, kaže Zvjezdana Kušter, članica HGSS-a Čakovec

Ovčarka Tesla karakterno je idealna za ono što radi, kaže instruktorica Zvjezdana Kušter

 Privatna Arhiva/

U konvoju koji, prema Vladinoj odluci od ponedjeljka, putuje u potresom pogođenu Tursku, 40-ak je pripadnika Civilne zaštite RH specijaliziranih za urbano traganje i spašavanje iz ruševina i sedam potražnih pasa.

Iz Hrvatske gorske službe spašavanja u timu su Zvjezdana Kušter (39) i kujica crnog njemačkog ovčara Tesla.

Rad u ruševinama

- Put protječe bez teškoća, još uvijek se vozimo prema Adani, nalazimo se na oko 200 kilometara od odredišta. Vrlo je hladno i pada snijeg. Tesla je u prikolici za pse koja je izolirana i ugodna za vožnju. Ona je navikla na putovanja, njoj je to kao svaki drugi dan kad imamo trening izvan našeg mjesta - rekla nam je Zvjezdana, koja je posljednjih pet godina članica HGSS-a Čakovec. Prije je radila s drugom kujicom, ali je ona oboljela pa sad ima Teslu, koja je obučena za potrage i spašavanje u velikim katastrofama i potresima.

- Ona je vrlo socijalna, obožava ljude i pse. Voli se igrati i trčati, a na meni je da joj sve što ćemo u Turskoj raditi prikažem kao igru. Naime, potražni psi ne znaju da rade. Ona zna da će sa mnom provesti kvalitetno vrijeme i da joj kad odradi posao i markira, slijedi igra sa mnom, omiljena loptica i hrana. Važno joj je samo da je akcija, da se trči i skače - objašnjava Zvjezdana i dodaje da je njezina kujica jednostavna i nimalo izbirljiva pa nema ni posebnu hranu koju voli.

Kad dođu na ruševinu, njezina će zadaća biti da prva izađe i nađe točne izvore mirisa.

Neven Putar, pročelnik čakovečkog HGSS-a, za Zvjezdanu i Teslu kaže da su mlad i perspektivan tim koji intenzivno radi među ruševinama. Tesla će uskoro imati tri godine, a dosad je prošla iznimno puno edukacija, ne samo u okviru timova K-9 HGSS-a, nego i na razini međunarodne organizacije IRO. Još nije bila u potražnoj akciji nakon potresa, ali je imala nekoliko uspješnih akcija na otvorenom. U srpnju prošle godine trebalo joj je manje od pola sata da pronađe nestalu osobu na vrlo nepristupačnom terenu obraslom šikarom u Zlatar Bistrici.

Zvjezdana je po profesiji policajka i posljednjih pet godina radi kao instruktorica u Službi za obuku vodiča i dresuru službenih pasa na zagrebačkoj Policijskoj akademiji. S Teslom radi sama, a puno joj pomažu i ostali članovi stanice, najviše iskusniji kolega Nenad Balić koji također ima potražnog psa. Treninge odrađuje prema uputama instruktora Hrvatske gorske službe spašavanja, posebno voditelja K-9 odjela Nevena Putara i međunarodnog IRO instruktora Dušana Webera.

Zanimljivo je da je Zvjezdana kad je birala štene, odabrala drugo, ali Tesla je htjela baš nju za vlasnicu.

- Ona je uistinu poseban pas. Karakterno idealna za ono što radi. Socijalizirana je na nepoznate osobe, djecu i druge pse. Svakog psa možete naučiti da radi ono što od njega tražite, no razlikovat će se njihovi rezultati. Isto kao i mi: možemo biti u sjajnoj formi, no nismo svi vrhunski sportaši. Tesla je pas koji ima izvrsne nagone, voli igračke, malo je proždrljiva, no ima izraženu potrebu surađivati s čovjekom - hvali je Zvjezdana.

Na terenu deset dana

Hrvatska pomoć šalje preko Mehanizma za civilnu zaštitu EU na koji su se naše službe prijavile u ponedjeljak, a pomoć je odobrila Turska.

"Nadamo se da će tim biti na korist svim spasiocima Turske i svima koji su tamo i koji su unesrećeni. Ovi ljudi su utrenirani, osposobljeni i imaju certifikat Europske komisije za takvo spašavanje. Bili su na više vježbi, ali i na potresima u Albaniji, u Hrvatskoj - rekao je ravnatelj Ravnateljstva Civilne zaštite Damir Trut.

Priprema se i ekipa koja će ih, bude li potrebe, zamijeniti. Jer ova ekipa će na terenu biti desetak dana. Hrvatski konvoj nakon dolasku u Tursku mora se prijaviti UN-ovu zapovjedništvu u kojem su i predstavnici Europske komisije. Potom će im biti određen prostor. Zasad se zna samo da idu u južni dio Turske, u blizini epicentra, ali se na zna točna lokacija.

Oprema koja ide s njima ne može se prevoziti avionom, a posada koja ide mora biti samodostatna pa prevoze i logistiku za vlastite potrebe.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 12:37