- Odlučni smo u nastojanjima da što prije nabavimo višenamjenske borbene avione, kao što i priliči pobjedničkoj vojsci i članici NATO-a - poručio je u ponedjeljak u svom govoru u Kninu premijer Andrej Plenković te nakon duljeg vremena aktualizirao temu nabave borbenih aviona za Ratno zrakoplovstvo. Rekao je to samo nekoliko dana nakon druge sjednice Međuresornog povjerenstva za nabavu višenamjenskoga borbenog aviona.
Nakon nje tek je kratko priopćeno da je prihvaćen načelni plan aktivnosti u procesu nabave aviona. Otkriveno je da će se u procesu nabave prvo utvrđivati interes za dostavljanje ponuda, a tek potom će se dostaviti zahtjevi zainteresiranim državama. U prošlom procesu nabave aviona put od utvrđivanja interesa do dostavljanja ponuda trajao je čak dvije godine. Dvije godine koje Hrvatska sada više nema.
Naime, kako neslužbeno saznajemo, na prvoj sjednici Povjerenstva zaključeno je kako treba učiniti sve da novi avioni u Hrvatsko ratno zrakoplovstvo dođu 2022. godine. Naime, postojećim MiG-ovima resursi istječu 2023. i 2024. godine i nakon toga se više neće moći koristiti. Stoga bi bilo optimalno da eskadrila ili dio eskadrile novokupljenih aviona bude u Hrvatskoj barem godinu dana prije otpisa postojećih aviona.
Loše vijesti iz SAD-a
Ministar obrane Damir Krstičević u ponedjeljak je u Kninu dao naslutiti takav plan, rekavši kako vjeruje da će se to strateško pitanje riješiti do kraja mandata i “da ćemo sigurno za nekoliko godina vidjeti višenamjenski borbeni zrakoplov iznad Knina”. Prema rasporedu, parlamentarni izbori trebali bi biti u rujnu sljedeće godine te je jasno da ministar očekuje do tad potpisivanje ugovora s odabranim proizvođačem.
No iz Hrvatske još nije otišao ni zahtjev za ponudom, iako su u Ministarstvu obrane planirali da se on odabranim državama pošalje još prošli mjesec kako bi iste svoje ponude one dostavile negdje do kraja listopada te da se odluka donese početkom sljedeće godine, a ugovor potpiše u lipnju. No sad to više nije aktualno s obzirom na to da članovi Povjerenstva prvo žele utvrditi interes, iako su u MORH-u i Oružanim snagama već prije nekoliko mjeseci obavili preliminarne razgovore i od potencijalnih ponuditelja dobili potvrdu da će dati ponude.
Direktor Glavnog stožera, viceadmiral Robert Hranj, koji je i supredsjedatelj Povjerenstva za nabavu aviona, bio je prije nekoliko mjeseci u Sjedinjenim Državama kako bi utvrdio što SAD može ponuditi Hrvatskoj. Nekoliko tjedana kasnije u Zagrebu je bila delegacija švedskog SAAB-a koja je predstavnicima MORH-a i HV-a objasnila da su spremni Hrvatskoj ponuditi rabljeni i novi Gripen. U priopćenju nakon prve sjednice Povjerenstva bilo je navedeno da će se “koristiti iskustva i dosadašnje spoznaje o realno raspoloživim opcijama, ne isključujući unaprijed ni opcije koje do sad nisu razmatrane”. Mnogi su u tome pročitali mogućnost uključivanja francuskog Dassaulta s njihovim avionom Mirage.
Dok su Šveđani hrvatskim predstavnicima rekli da su spremni isporučiti tražene avione, s američkom stranom situacija je malo neizvjesnija. Prema dostupnim informacijama, očekuje se da bi SAAB mogao nove Gripene, C/D verziju, isporučiti u roku do dvije godine od potpisa ugovora, a rabljene avione za otprilike godinu i pol dana. Obuka pilota mogla bi trajati do godinu dana. S druge strane, viceadmiral Hranj iz SAD-a se vratio s lošim vijestima. Prema riječima naših sugovornika, Hrvatskoj je poručeno kako SAD u sljedećih godinu-dvije ne može isporučiti eskadrilu borbenih aviona. Eskadrilu novih F-16 Block 70/72 trebalo bi čekati najmanje šest godina. Za te avione Hrvatska teško da ima novca.
Preskupa modernizacija
Primjerice, SAD je Bugarskoj nedavno prodao osam ovih aviona s osnovnom opremom i logističkom potporom za 1,12 milijardi eura. Rabljeni avion Block 50/52 Nacionalne garde Minnesote također se teško nabavlja. Amerikanci ih ukupno imaju 450, ali im svima produžuju resurse jer kasni isporuka F-35. U tom slučaju preostaju rabljeni F-16 Block 30, koje je na prvom natječaju ponudila Grčka za manje od 200 milijuna dolara.
No ponuda je tad odbijena zbog preskupe i preduge modernizacije. Prema neslužbenim informacijama, upravo zbog nedostatka aviona koji bi mogli ponuditi, američka strana je od Hrvatske tražila da rok za podnošenje ponuda bude barem šest mjeseci jer su procijenili da im je potrebno toliko vremena za kompletiranje kvalitetne ponude.
Je li se situacija po pitanju raspoloživih aviona promijenila predstavnicima Ratnog zrakoplovstva, ali i državnog, možda je otkrila načelnica stožera Zračnih snaga Nacionalne garde Minnesote, brigadna generalica Sandra L. Best koja je u posjetu Hrvatskoj. U Hrvatskoj se već godinama govori kako bi se rabljeni F-15 Block 50 mogli nabaviti od Nacionalne garde Minnesote s kojom Hrvatska vojska još od 1996. godine provodi iznimno uspješan Program partnerske suradnje.
Za tu suradnju predsjednica Republike prošle je godine zapovjednika garde generala Richarda Nasha odlikovala Redom kneza Trpimira s ogrlicom i Danicom, a ministar Krstičević je u Minnesoti letio u avionu F-16. Generalica Best tijekom posjeta obišla je 1993. zrakoplovnu bazu HV-a te je bila poseban gost na kninskoj tvrđavi pri obilježavanju Oluje. Hrvatski domaćini su joj ukazali na to kako je pokrenut novi proces nabave aviona te da se očekuje i američka ponuda. No vrlo je upitno ima li Nacionalna garda mogućnosti “pustiti” Hrvatskoj jednu eskadrilu željenih aviona.
Nabava aviona u četiri koraka
- Slanje zahtjeva za ponudama državama čiji avioni odgovaraju tehničkim zahtjevima Hrvatske
- Višemjesečno razdoblje u kojem ponuditelji formiraju i šalju ponudu u Hrvatsku
- Razmatranje i odabir ponude od strane Ministarstva obrane i hrvatske Vlade
- Pregovori o potpisivanju ugovora te u konačnici isporuka kupljenih aviona
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....