BITKA ZA RADNA MJESTA

PRIJETNJA MAĐARSKE UPRAVE INE 'Sisak zatvaramo da bismo spasili rafineriju u Rijeci'

Hrvatski izvori takav pristup Mađara doživljavaju kao jasnu ucjenu na koju se, unatoč svemu, ne smije pristati
 CROPIX

ZAGREB - Ključeve opstanka Rafinerije nafte u Sisku drži Nadzorni odbor Ine. Informacija je to koju nam je jučer potvrdilo nekoliko upućenih sugovornika koji tvrde da čak i ako Uprava Ine sutra donese odluku o gašenju sisačke Rafinerije, što je u ovom trenutku prilično izgledno, nju još treba potvrditi Nadzorni odbor kompanije.

Upute Vlade RH

Siniša Petrović, šef Nadzornog odbora, od Vlade je u pisanom obliku zatražio uputstva kako da se postavi. Jedino što nam je do zaključenja ovog izdanja rečeno bilo je da je ministar gospodarstva Ivan Vrdoljak jasno rekao da sisačka Rafinerija mora opstati. Iz toga proizlazi da se od hrvatskih članova Uprave i Nadzornog odbora očekuje da glasaju protiv njezina zatvaranja.

Omjer snaga u oba tijela u Ini je takav da MOL ima većinu pa je stav Vlade zapravo nevažan.- MOL u ovom trenutku u rukama ima sve alate da donese odluku o gašenju Siska, ali pitanje je njihove poslovno-političke procjene je li im isplativo ići u sukob i s Vladom i s radnicima Ine - upozorava jedan naš sugovornik. U Ini jučer nisu htjeli ništa komentirati.

Drama i u Rijeci

U odluci o zatvaranju Rafinerije Sisak krije se i sudbina riječke Rafinerije, upozoravaju naši sugovornici. Mađarski članovi Uprave Ine jasno su hrvatskim kolegama poručili da bez gašenja Rafinerije u Sisku neće biti modernizacije Rafinerije u Rijeci. - Riječ je o klasičnoj ucjeni - rekao nam je naš sugovornik.

Druga faza modernizacije riječke Rafinerije trebala bi prema najavama početi u siječnju sljedeće godine i trajala bi oko tri godine. Ina će u taj projekt uložiti oko 400 milijuna dolara. Naši sugovornici tvrde da bi odgađanje ili odustajanje od modernizacije bila katastrofa za riječku Rafineriju i zapravo bi se i nju trebalo u konačnici zatvoriti.

U slučaju pak zatvaranja sisačke Rafinerije postavlja se pitanje što će biti s oko 500 tisuća tona nafte koja se godišnje proizvede u Hrvatskoj? Gdje će se ona prerađivati? Naši sugovornici tvrde da bi transportiranje nafte cisternama bilo preskupo, a za transport naftovodom Janafa potrebno je napraviti određene tehničke preinake za koje, tvrde nam upućeni, MOL nije zainteresiran.

Dodaju i kako je teško očekivati da će se nafta uspjeti prodati Rusima u rafineriju u Pančevu ili Bosanskom Brodu. Stoga je najizgledniji scenarij da tu naftu po niskoj cijeni kupi upravo MOL i otpremi je u svoje rafinerije u Mađarskoj ili Slovačkoj, tvrde sugovornici Jutarnjeg koji smatraju da je to dio smišljenog mađarskog plana oko gašenja sisačke Rafinerije.

Radnici pred štrajkom

Uz to što je sutrašnja sjednica Uprave Ine dolila novo ulje na vatru hrvatsko-mađarskog sukoba oko naše najveće naftne kompanije, zakuhala je i raspoloženje radnika. U sindikalnim krugovima, naime, kažu nam kako radnici Ine od njih traže da, bude li to potrebno, organiziraju i štrajk.

- Radnici nas pozivaju na svaku vrstu otpora, pa i na štrajk - kaže nam Maja Rilović iz Inaša, jednoga od sindikata u Ini.

Dodaje da se tu ne radi samo o Rafineriji u Sisku i njenih oko 800 zaposlenih, nego i o drugim dvjema odlukama koje bi Uprava sutra trebala donijeti. Radi se o davanju otkaza 338 zaposlenika koji su proglašeni tehnološkim viškom, kao i o nastavku davanja u franšizu benzinskih postaja.

Otkazi za štrajkaše

Zbog toga Inini sindikalci nastoje postići dogovor oko aktivnosti koje će poduzimati. I Božo Mikuš iz SING-a, drugog sindikata u Ini, ističe da su ljudi ogorčeni i traže da se reagira, no upozorava da “tu treba biti jako oprezan” jer bi sud eventualni štrajk mogao proglasiti nelegalnim. Svi koji u njemu sudjeluju, dodaje, mogli bi dobiti otkaz.

Rafinerije u Hrvatskoj samo gube

Upućeni ističu da je europski rafinerijski biznis već godinama u krizi, što zbog pada potražnje za naftnim derivatima, što zbog seljenja proizvodnje na Bliski istok. Kriza se još jače obrušila na hrvatski rafinerijski biznis. Stope iskorištenosti Ininih kapaciteta danas su, prema tvrdnjama analitičara, na samo 30 do 40 posto, a trenutna je potražnja na domaćem tržištu jednaka jedva polovici Ininih kapaciteta, pa cjelokupan Inin rafinerijski biznis grca u gubicima.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
03. studeni 2024 00:28