Izaberite svog borca. Sad ili nikad - govori predsjednički kandidat HDZ-a Dragan Primorac dok simulira boksačku borbu u ringu. Da je bitno promijenio retoriku nakon prvog kruga, u kojem se nije proslavio, pokazao je i ranije kada je zasukao rukave košulje i nonšalantno otkopčao gumbe na bijeloj košulji.
Riječ je o klasičnoj taktici korištenja tijela u političkoj komunikaciji.
I u redu je da pokuša i tako, ako misli da će polučiti uspjeh, no pokazalo se da je ipak bio bez mašte i da je riječ o kopiji Emmanuela Macrona.
Upravo ovaj Rocky-trend primijetio je komunikacijski stručnjak Dalibor Jakus, koji je nedavno poslijediplomski studij odnosa s javnošću završio na temu "Maskulinitet i uloga muškog tijela u suvremenoj političkoj komunikaciji".
- Demonstracija muškosti i rekonstrukcija figure frajera u opasnosti ili krizi dio je taktike za kojom se rado poteže (izađi i bori se). Takva strategija je, osim što odražava patrijarhat, u osnovi pokušaj izgradnje političkog autoriteta i i potkopavanja protivnika. Time se oblikuje i i taktika koja ima za cilj iskoristiti kulturna shvaćanja i okvire koji će najbolje rezonirati kod njihova biračkog tijela. Primorac koristi istu taktiku koju je koristio francuski predsjednik Emmanuel Macron - govori Jakus.
Primorac, dakle, kopira Macrona koji je u više navrata, prvo pred predsjedničke izbore, a zatim i pred parlamentarne, svojim tijelom pokušao poslati političku poruku svojim biračima: "Ja sam snažan, jak i mogu odgovoriti na svaki izazov."
- To su klasične taktike i sigurno nisu tek sada viđene. Svi se sjećamo Vladimira Putina i njegovih fotografija na kojima pokazuje mišiće dok jaše medvjeda, ili one gdje je u lovu. Poruka je ista, samo što je kod samog Putina izazvala malo jaču poruku - govori Jakus.
U slučaju Macrona, govori, imamo zavrnute rukave i raskopčanu košulju, kroz koju se vide dlakava prsa.
- Poruka je također ista. On je snažan muškarac. Druga je pak ring u kojoj poziva na borbu - kaže Jakus i dodaje da je Macron u to vrijeme bio na glasu kao "zlatni dečko", a nikako kao "muškarčina".
Primorac se poslužio doslovno istim kadrovima kao Macron, tako da je vjerojatno mogao smisliti i nešto drugo. No opet je to pokušaj izazivanja istog efekta. Privući desno biračko tijelo, koje je samo po sebi tradicionalno i patrijarhalno te traži da muškarac bude "muškarčina", "macho man".
- Pokušava reći "tu sam i idem se boriti". Uostalom, to je i rekao odmah u izbornoj noći, kada je pozvao Milanovića u ring - pojašnjava Jakus.
No činjenica je, dodaje, da su Primorčeve šanse za ostvarivanje boljeg izbornog rezultata od aktualnog predsjednika Zorana Milanovića minimalne, a u percepciji javnosti ipak je Milanović, zbog svojih nastupa, više "macho man" od Primorca.
Primorac je pak potpuno promijenio retoriku i ponašanje od prvog kruga.
- Bio je uglađen, s fokusom na obrazovanje i tradicionalne vrijednosti, sporog i ujednačenog tona govora. Ovakva promjena gdje pokazuje mišiće, s obzirom na to da građani već imaju stav oko njega, baš i neće polučiti neki uspjeh - napominje komunikacijski stručnjak.
S druge strane, govori nam Jakus, u Hrvatskoj je uvriježeno pravilo da lider mora pokazati snagu, što zapravo nema veze s funkcijom koju obnaša. Kriterij bi trebao biti isključivo kompetentnost za posao za koji se natječe, a ne dlake na prsima i boksačke rukavice.
Upravo zato, zaključuje Jakus, efekt ove Primorčeve taktike tek ćemo vidjeti.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....