VELIKI PROBLEM

PRIZEMLJENA DVA HELIKOPTERA Hrvatska uskoro ostaje bez pola flote letjelica prijeko potrebnih za hitnu pomoć, gašenje požara, traganje, spašavanje...

Helikopter Mi171 Sh
 Marin Tironi / Hanza Media

Dva vojna transportna helikoptera Mi 171 Sh Ratnog zrakoplovstva prizemljena su prošlog i ovog mjeseca, a ista sudbina do svibnja 2017. čeka i preostalih osam helikoptera. Svi helikopteri se prizemljuju jer im istječu vremenski i radni resursi te moraju ići na remont.

To u velike probleme stavlja Oružane snage jer će bez 10 najmlađih helikoptera morati obavljati poslove u međunarodnoj misiji KFOR na Kosovu, gašenje požara, medicinske letove, traganje i spašavanje te redovne vojne poslove. U Ministarstvu obrane tvrde da će sve te poslove uspjeti obaviti sa 10 helikoptera Mi-8 MTV koji su remontirani u razdoblju od 2013. do ove godine. Osim toga, u Zrakoplovno-tehničkom centru remontiraju se dva helikoptera Mi 8 T koji bi trebali biti završeni do travnja sljedeće godine te će na raspolaganju imati 12 helikoptera. Deset u Hrvatskoj i dva u misiji na Kosovu.

Kad se zna da tehnička ispravnost letjelica nikad nije 100-postotna, da je jedan od helikoptera VIP verzija, jasno je da će u ljetnim mjesecima sve gore navedene poslove u Hrvatskoj obavljati manje od 10 letjelica, što se čini daleko manjim od potrebnog, a takva situacija mogla bi potrajati duže vrijeme. Naime, naši sugovornici smatraju da će remont svih 10 helikoptera Mi 171 Sh biti završen tek krajem 2018. godine. Iako se točno znalo kada helikopterima istječu resursi, s donošenjem odluke o remontu otezalo se više od godinu dana. Naime, odgovorne vojne i civilne osobe u Ministarstvu obrane i Oružanim snagama jako su dobro znali kada istječu resursi ovim transportnim helikopterima. I umjesto da se s remontom selektivno počelo još prije godinu dana i na taj način izbjegla sadšnju lošu situaciju, čekao se posljednji trenutak.

Helikopteri Mi 171 Sh nabavljeni su 2007. godine u sklopu rješavanja klirinškog duga s Rusijom i do sada su se pokazali izuzetno pouzdanim i kvalitetnim. Vrijednost posla procjenjuje se na 210 milijuna kuna. Za nositelja remonta imenovan je Zrakoplovno-tehnički centar u Velikoj Gorici koji može obaviti jedan dio posla, a za remont motora i reduktora mora se angažirati inozemne tvrtke. ZTC je preko natječaja dobio 10 ponuda za remont ovih dijelova, a odluka o izboru očekuje se u prvoj polovici siječnja.

ZAPADNA OPCIJA

U međuvremenu Ratno zrakoplovstvo, iako se zna koji helikopteri prvi idu na remont, još ih nije dopremilo u ZTC pa nije počelo ni njihovo rastavljanje. Stoga, prema dostupnim informacijama, prvi motori i reduktori na remont u inozemstvo bi mogli biti poslani u travnju ove godine, a prva dva ili tri helikoptera mogla bi biti završena u roku 10 mjeseci, dakle početkom 2018. godine. Naravno, ako sve bude teklo prema zamišljenom planu. Stoga naši sugovornici upozoravaju da bi već ove ljetne sezone moglo doći do iznimnog opterečenja resursa helikoptera Mi 8 MTV.

I dok se s jedne strane obavlja remont na transportnim helikopterima, s druge strane državni vrh već nekoliko godina pokušava zamijeniti ove helikoptere ruske proizvodnje letjelicama proizvedenim na zapadu. U Oružanim snagma su ocijenili da bi za njihove potrebe najpodesniji bio američki Black Hawk te je nekadašnji ministar obrane Ante Kotromanović pokrenuo to pitanje 2014. godine. No, SAD nisu bile sklone te helikoptere donirati Hrvatskoj kao helikoptere Kiowa, nego su Ministarstvu obrane preporučili razgovore s tvrtkom Sikorsky, proizvođačem helikoptera.

POLOVNO RJEŠENJE

Oni su MORH-u ponudili 16 polovnih Black Hawka za 6 milijuna dolara po komadu u osnovnoj verziji, dok bi cijena moderniziranog i opremljenog helikoptera iznosila najviše do 12 milijuna dolara, odnosno oko 200 milijuna dolara ukupno. Novi helikopter ovog tipa bez naoružanja stoji oko 30 milijuna dolara. Kako Hrvatska za tako nešto nema novca, pojavila se ideja da se prvo prodaju remontirani helikopteri Mi8 MTV, potom Mi 171 Sh, a zatim kupe američke letjelice. Jednim od potencijalnih kupaca smatrala se Ukrajina.

No, sve je zamrlo do nedavno kada je nabavu Black Hawka aktualizirala predsjednica Kolinda Grabar-Kitarović koja je najavila nabavu ovih helikoptera. No, pojedini naši sugovornici smatraju da u trenutku dok se raspravlja o nabavi nove borbene eskadrile aviona treba pričekati s odlukom o helikopterima. Osim, naravno, ako nije riječ o donaciji.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. studeni 2024 05:09