U Tehničkoj školi u Čakovcu jučer je boravila prosvjetna inspektorica koja u suradnji s ravnateljem škole Draženom Blažekom i stručnim službama škole istražuje sve okolnosti incidenta koji se dogodio u utorak poslijepodne kada je jedan profesor fizički nasrnuo na učenika koji ga je gađao komadićima krede.
Ravnatelj Blažeka rekao nam je da škola, vezano uz spomenuti događaj, za sada nije izricala pedagoške mjere ni prema profesoru ni prema učeniku koji su sudjelovali u incidentu već će to učiniti na temelju preporuke prosvjetne inspektorice, nakon što ona završi sa svojom istragom i donese rješenje vezano za taj slučaj.
Predviđene mjere
- Prvo moramo definirati što se točno dogodilo i tek onda možemo donositi pedagoške mjere i prema nastavniku i prema učeniku. Nije bilo nikakvih fizičkih ozljeda tako da ne postoji nekakva kaznena odgovornost. U međuvremenu, situacija u školi je potpuno normalna. Nastava se normalno odvija. Za sada nismo nikoga suspendirali. I profesor i učenik koji su sudjelovali u incidentu su na nastavi. Profesor je već dan kasnije nakon incidenta normalno predavao tom istom razredu i nije bilo problema.
Razgovarali smo i s profesorom i s učenikom i s njegovim roditeljima i upozorili sve učenike da se ovakve situacije više ne smiju događati. Obilazimo nastavu, pratimo što se događa i moje je mišljenje da je sve pod kontrolom i da ne postoji opasnost od eskalacije. Imat ćemo i školski odbor i roditeljski sastanak i sa svima razgovarati o situaciji koja se dogodila - naglasio je ravnatelj Blažeka.
Dodao je i da smatra da je profesor imao na raspolaganju mehanizme kako da riješi tu situaciju na primjereniji način.
- Mogao je zatražiti da se spomenutom učeniku izrekne pedagoška mjera. Tom učeniku koji je gađao profesora komadićima krede ove smo školske godine već izrekli pedagošku mjeru. Dakle, detektirali smo probleme u ponašanju tog učenika. Međutim, profesor nije imao dovoljno povjerenja u sustav i pogriješio je kad je sam išao rješavati tu situaciju.
Školski sustav možda i jest spor i trom i možda i treba malo više vremena da se neke situacije riješe i potrebno je strpljenje. Profesor, međutim, nije imao dovoljno strpljenja. Čovjek je već u godinama i bio je povrijeđen i reagirao je neprimjereno, ali definitivno je bilo mehanizama da se spriječi situacija koja se dogodila - dodao je ravnatelj Blažeka.
Može li to što su ga isprovocirali problematični učenici koji su ga učestalo gađali kredom biti olakotna okolnost za profesora strojarstva u Tehničkoj školi u Čakovcu, koji se prije tri dana fizički obračunao s dvojicom 16-godišnjaka? Jesu li ravnatelj i stručna služba škole poduzeli na vrijeme sve predviđene mjere kako ne bi došlo do obračuna? Koliku je suradnju škola uspjela ostvariti s roditeljima učenika neprimjerenog ponašanja? Na koncu, štiti li sustav u jednakoj mjeri učenike i nastavnike?
Otvorena pitanja
Pitanja su otvorena nakon incidenta u Tehničkoj školi u Čakovcu, a iako je ovaj događaj izazvao niz reakcija u javnosti, koja je dijelom podržala profesora koji je u godini pred mirovinu izgubio živce, posebno je problematičan iskaz profesora nakon incidenta: “Ja sam to napravio i kad bih morao, opet bih napravio, sram me da sam morao”. Profesor je još dramatično upozorio: “Mene ne štiti sustav, mene ne štiti uprava škole, ravnatelji su ok, ali sustav nastavnike ne štiti”.
- Ta je izjava u dijelu u kojem profesor navodi da bi ponovno napravio isto svakako problematična. Očito je profesor izgubio strpljenje i ne može se nositi sa situacijom - komentira Suzana Hitrec, predsjednica Udruge ravnatelja srednjih škola Hrvatske, dodajući da bi sukladno propisima profesoru zbog fizičkog nastraja na učenike moglo uslijediti otkazivanje ugovora o radu.
Prijava sukoba
Prema Pravilniku o pedagoškim mjerama, učenicima neprihvatljivog ponašanja izriču se mjere u stupnjevima od opomene do isključenja iz škole. S. Hitrec, međutim, upozorava da u praksi škole često nailaze na situaciju da, nakon žalbe roditelja na izrečenu pedagošku mjeru i izlaska prosvjetne inspekcije na teren, inspekcija poništi mjere koje je donijela škola za učenike. Takvim činom pedagoške mjere ne samo da nemaju pedagoški učinak, već postižu antipedagoški učinak, upozorava S. Hitrec. Paralelno, šalje se poruka - učenicima neprihvatljivog ponašanja nitko ne može ništa.
Prijedlog Udruge ravnatelja jest da se školama dopusti autonomija i da vlastitim statutima reguliraju pedagoške mjere. Iako nije detaljno upoznata sa zbivanjima koja su prethodila incidentu u Čakovcu, ističe da je nužno prevenirati neželjene situacije i pri prvom primjećivanju sukoba ili njegove naznake nužno je prijaviti sukob ravnatelju, stručnom suradniku i razredniku. U situacijama nasilnog ponašanja škole su dužne uključiti i policiju.
Nema opravdanja za nasilno ponašanje
Nema opravdanja za nasilno ponašanje prema djeci, posebno ako ono dolazi od osoba koje su za svoj poziv odabrale odgoj i obrazovanje djece. Odrasli djeci moraju biti model u ponašanju pa, ako su i izloženi provokacijama, oni svojim ponašanjem moraju djeci pokazati kako nenasilno odgovoriti na te provokacije - poručuje pravobraniteljica za djecu Helenca Pirnat Dragičević.
Ne ulazeći u konkretan slučaj, s kojim nije upoznata, načelno ističe da se u slučaju nasilnog ponašanja učenika očekuje odlučna i primjerena reakcija odgojno-obrazovnih djelatnika te odgovarajuća sankcija prema počinitelju, sukladno propisima i pravilima struke. (K.T.)
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....