SKUPE GREŠKE

Prva odšteta za pogrešno ugrađene razdjelnike

 Ronald Goršić / CROPIX

Danska tvrtka Brunata, koja se bavi ugradnjom, očitavanjem i obračunavanjem razdjelnika topline, kalorimetara i individualnih mjerila vode, zbog pogreške jednog od njihovog sada već bivšeg podizvođača u programiranju razdjelnika u Požegi, stanarima koji su dobili nerealne račune isplatila je ukupno 45 tisuća kuna odštete.

Riječ je o četiri zgrade na kojima je radio lokalni podizvođač i, kako doznajemo, 80-ak stanara kojima je ponuđeno financijsko obeštećenje u različitim iznosima, od otprilike 30 pa do dvije tisuće kuna. Na taj su se način izbjegle tužbe i povlačenje po sudovima.

Greška u programiranju

Da je došlo do isplate odštete, potvrđeno nam je u Brunati i u Komunalcu Požega, čiji je direktor Anto Bekić nedavno u lokalnoj radijskoj emisiji ukazao na problem s tvrtkom koja je montirala razdjelnike i učinila propust pa smo tim slijedom krenuli tražiti uzrok i krivca. U Brunati, koja je doslovce izumila razdjelnike davne 1917., pojašnjavaju da uslijed pogreške njihova bivšeg podizvođača u programiranju pojedinih uređaja u nekim stambenim zgradama u Požegi stanarima tih stambenih zgrada nije bila omogućena pravilna raspodjela toplinske energije. Pritom napominju da oni nisu imali nikakvu materijalnu ili bilo kakvu drugu korist.

- Korisnicima kod kojih je reobračunom toplinske energije utvrđena negativna razlika u obračunatoj toplinskoj energiji ponuđeno je financijsko obeštećenje, a u suradnji s tvrtkom Komunalac koja je kupac toplinske energije za navedene zgrade. Navedeni bivši podizvođač je bio mala, lokalna tvrtka pa su, srećom, i posljedice lokalizirane, kako se naknadnom provjerom i potvrdilo - rekao nam je Mario Krička, prokurist u Brunati zadužen za Hrvatsku i Sloveniju, tvrtki koja do danas ima ugrađenih između 145 i 150 tisuća uređaja samo u Hrvatskoj. Brunata je morala podnijeti odgovornost za ovaj slučaj pa iz tog razloga ne želi navoditi ime lokalnog podizvođača. Tek saznajemo da je riječ o maloj obiteljskoj tvrtki.

Prve žalbe

U početku su se žalila tri, četiri stanara, nastavlja Krička, nakon čega su Brunatini tehničari izvršili sveobuhvatni pregled relevantnih zgrada i ustanovljeno je stvarno stanje.

- Napravili smo kompletan reobračun za navedene zgrade pa isplaćeni iznosi točno odgovaraju razlici prethodno izračunate i reobračunate raspodjele troška za svaki stan. Iz toga je jasno da je svaki stanar dobio drugačiji iznos, u skladu s izračunatom razlikom za svoj stan. Radi se samo o stanarima kojima je naplaćeno prethodno više nego što je po reobračunu ispalo - kaže Krička.

Iz Komunalca Požega stigao nam je vrlo sličan odgovor u kojem, također, potvrđuju da su stanari uočili nelogičnosti oko skaliranja razdjelnika, no i da su propusti uklonjeni.

Odabrali ih stanari

Napominju da su stanari višestambenih zgrada sami izabrali i angažirali Brunatu za ugradnju razdjelnika i mjesečno očitanje impulsa. Shodno tome svaki je vlasnik stana potpisao ugovor s tom tvrtkom. I oni, kao i Danci, ističu da nisu stekli nikakvu korist jer svaka zgrada ima svoje mjerno mjesto u podstanici (kalorimetar) koji mjeri ukupnu potrošnju zgrade, što na ovaj propust nije imalo utjecaja.

Zasad nije poznato, ili nije javno priznato, je li uočen problem u programiranju i u drugim gradovima u kojima su tvrtke koje se time bave ugrađivale razdjelnike i je li zbog toga došlo do isplate odštete. No, ako i nije, ne bi čudilo da i drugi gradovi krenu slijediti primjer Požege.

U izradi novi pravilnik o ugradnji

Činjenica je da su izvođači radova velikim dijelom krivi zbog krivog programiranja razdjelnika, na što je već Jutarnji upozorio, a potom i krive raspodjele toplinske energije u zgradi te visokih računa. No, s njima krivnju dijeli i država jer nije napravila potrebne korake te je pogrešno ugradila direktivu o energetskoj učinkovitosti, a u takvoj situaciji tvrtke su pohrlile ugrađivati razdjelnike često bez potrebne infrastrukture i educiranog osoblja. Prema najavama Ministarstva zaštite okoliša i energetike s kraja prošle godine, uočeni problemi do sljedeće bi se sezone trebali riješiti jer je u tijeku kreiranje novog sveobuhvatnog normativnog i tehničkog okvira kojim bi se reguliralo područje toplinarstva.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
14. prosinac 2024 21:02