VELIKA ŠKRTICA

Puding s okusom jagode, a na slici malina? Ne, to nije greška nego propis EU!

Istražili smo pravila za dizajn ambalaže prehrambenih proizvoda

Ilustracija pudinga s raznim okusima

Jesam li ja lud ili ovo na slici nije jagoda? - zapitao se neki dan jedan potrošač na Redditu pa priložio sliku ambalaže šlag kreme.

Na njoj piše "okus jagode", a na slici pored prikazane su tri maline.

Odmah se među korisnicima razvila kreativna diskusija sa svakakvim obrazloženjima, počevši od toga da tvrtka nije dovoljno platila grafičara, da nije pogrešna slika nego voće u nazivu, a da je moguće i da je zapravo samo riječ o malinama koje se osjećaju kao jagode.

Ipak, kako mi je bilo malo vjerojatno da je u pitanju greška, pretražila sam i ostale primjere ambalaža proizvoda tvrtke Bonito, čija je šlag krema postala predmet rasprave, a onda i neke slične proizvode drugih proizvođača kao što su Podravka ili Dr. Oetker.

Nije trebalo uložiti puno vremena pa da vidim kako je riječ o uzorku koji se ponavlja.

Recimo, Dr. Oetker puding s okusom čokolade na sebi ima sliku nekoliko kriški naranči, onaj s okusom vanilije ukrašen je slikom jagoda, a okus maline popraćen je slikom borovnica.

Isto, naravno, slijedi i kod Podravkinih Dolcela proizvoda - okus maline prate slike borovnice i kupina, a na pudingu od jagode, isto kao i Bonito, Podravka je stavila sliku borovnice.

I Dolcela i Bonito pritom na omotu imaju i mali disclaimer na kojem stoji "prijedlog serviranja" odnosno "slika je simbolična", iz čega proizlazi da je mimoilaženje u nazivu voća iz imena te onoga na slici napravljeno svjesno.

Nas je stoga zanimalo zašto je to tako i mogu li potrošači iz ovakvog dizajna ambalaže zapravo iščitati neke informacije o proizvodu za što bi inače trebali pogledati popis sastojaka?

Iz tvrtke Mladeks pak d.o.o. iz BiH, koja je vlasnik brenda Bonito, rado su nam izašli u susret s detaljnim objašnjenjem.

Potvrđuju da u slučaju njihove šlag kreme s okusom jagode nije riječ o grešci, već o pravilnom dizajnu u skladu s propisima EU, Uredbe o informiranju potrošača o hrani, kao i propisima Bosne i Hercegovine.

"Uredba EU kaže da informacije o hrani ne smiju biti obmanjujuće, a posebno ne smiju izgledom, opisom ili slikovnim prikazom ukazivati na prisutnost određene hrane ili sastojka koji je inače prirodno prisutan ili korišten u toj hrani, ali je zamijenjen drugim sastavnim dijelom ili sastojkom. Iz ovog razloga na našim proizvodima se ne nalaze slike voća ako su ti proizvodi aromatizirani samo aromama određenog voća, bez voćnog sadržaja", pojašnjavaju iz Bonita.

Ukratko, šlag krema s okusom jagode objavljena na Redditu - a vidi se to i iz popisa sastojaka - u sebi ne sadrži jagodu već samo njezinu aromu pa proizvođač na ambalažu ne stavlja sliku tog voća jer bi to potrošače, u kombinaciji s natpisom "okus jagode", pogrešno moglo navesti na pomisao da se unutra doista nalaze jagode.

Nas pak dalje zanima zašto su onda na ambalažu stavili sliku malina, kad niti njih nema u proizvodu, a iz Bonita pojašnjavaju da iz tog razloga na ambalaži stoji uputa "slika je simbolična", što potrošaču pruža informaciju da se proizvod kao što je na slici ne nalazi u unutrašnjosti pakovanja, već da je zapravo riječ o prijedlogu serviranja.

Dakle, naziv "okus jagode" i slika jagode prema europskim propisima potrošače bi mogli dovesti u zabludu ako u proizvodu nema tog voća, no kombinacija natpisa "okus jagode", slika maline te još dodatni disclaimer "slika je simbolična" potrošaču bi trebali jasno sugerirati da u proizvodu nema voća, niti iz naziva niti iz slike, pa je stvar sigurna.

Bonito to dokazuje na primjeru još jednog proizvoda, šlag kreme "okus jagode" na kojem doista stoji slika tog voća.

Taj se artikl razlikuje od onog prvog, napominju, jer je riječ o proizvodu koji u sebi doista sadrži dehidriranu jagodu u prahu i kao takav onda smije nositi i sliku tog voća.

Slično pojašnjavaju i iz tvrtke Dr. Oetker Hrvatska.

"Kad bismo na puding s okusom vanilije, a koji u sebi nema vanilije niti se ona navodi u sastojcima, stavili sliku štapića vanilije, bilo bi to zavaravanje potrošača", rekli su u Dr. Oetkeru i dodali da su slikovni prikazi zapravo prijedlozi za posluživanje kojima krajnjeg potrošača obavještavaju kako da u potpunosti uživa u konačnom proizvodu.

Da je riječ o propisima koji vrijede za hranu na području EU, dokazuju i primjeri instant pudinga koje Dr. Oetker prodaje na području Turske. Naime, na onima koji su dostupni na internetu vidljivo je da instant pudinzi s, naprimjer, okusima pistacije ili jagode na sebi istovremeno sadrže i slike tih namirnica, iako u njima nema tragova niti jednog niti drugog dodatka.

"S obzirom na to da Turska nije član EU, nije podložna primjenjivati i tumačiti propise EU. Naravno, kada izvozi proizvode u zemlju EU, mora strogo tumačiti uredbe Unije", rekli su iz Dr. Oetkera.

U Ministarstvu poljoprivrede pojasnili su nam kako su subjekti koji posluju s hranom odgovorni da podaci o hrani koji se označavaju, reklamiraju i prezentiraju budu navedeni sukladno odredbama propisanim posebnim propisima.

"Način označavanja hrane općenito, kao i korišteni slikovni prikaz, mora biti takav da ne obmanjuje krajnjeg potrošača. Nadalje, stavljanje slike sastojaka kojih nema u samom proizvodu uz navode koji upućuju na uputu za serviranje ili slično je dopušteno, pod uvjetom da je jasno o kakvoj je vrsti prikaza riječ kako se ne bi potrošača dovelo u zabludu u pogledu sastava hrane. Obveza označavanja navoda 'prijedlog serviranja' ili sličnih navoda s istim značenjem nije izravno propisana, međutim ta obveza proizlazi iz odredbi koje propisuju prakse poštenog informiranja", poručili su.

Sve je skupa malo zbunjujuće, jer kako potrošačima objasniti zašto u proizvodu s početka teksta, u kojem nema ni jagoda niti malina, nije pogrešno staviti sliku maline, ali jest jagode. No, dobra je vijest da zbog ovakvih propisa kupci relativno jednostavno, bez čitanja poleđine i sastojaka, mogu otkriti čega u proizvodu ima, odnosno nema.

Naime, tamo gdje se slika neke namirnice i naziv razlikuju sugerira da u proizvodu nema tih dodataka već da je riječ o umjetnim aromama, dok bi isticanje slike u kombinaciji s nazivom trebalo potvrditi prisutnost određenog sastojka. Tako to barem nalažu europski propisi, koliko god nam se činili apsurdnima.

image

Velika škrtica

Imate prijedlog za veliku škrticu? Pišite na Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
24. prosinac 2024 15:50