Državni dužnosnici i dio službenika napokon će biti spriječeni “odokativno” procjenjivati stanje svojih voznih parkova i nabavljati nove automobile u kojima su dosad često naručivali kožna i grijana sjedala, aluminijske naplatke te motore s više od 150 konja.
Sve podatke o stanju voznih parkova odsad će morati prijavljivati u poseban Registar službenih automobila.
Ne samo to: ministarstva koja su na istoj lokaciji vozila će morati dijeliti, a prije nabavke novih auta tijela državne uprave bit će dužna napraviti detaljnu analizu opravdanosti - pa tek onda odabrati treba li uopće kupovati nove automobile ili se potrebe mogu zadovoljiti korištenjem privatnih ili nekih drugih vozila.
Nove smjernice
Tako barem stoji u Smjernicama za upravljanje voznim parkom koje je prošli tjedan donijelo Ministarstvo uprave, i to na prijedlog Državnog ureda za reviziju, koji je donošenje ovog dokumenta preporučio u svojem posljednjem izvješću o reviziji učinkovitosti nabave službenih automobila korisnika državnog proračuna.
Sudeći prema preporukama iz smjernica, novo vozilo moći će se nabavljati samo ako procjene pokažu da će godišnje prelaziti minimalno 10 tisuća kilometara, i to isključivo kupovinom ili na financijski leasing, jer će se operativni leasing ubuduće dopuštati samo za aute koji će prelaziti minimalno 30 tisuća kilometara na godinu.
Vozila će u voznom parku biti potrebno zadržati minimalno osam, odnosno deset godina za specijalna i kombi vozila, a u svim slučajevima u kojima će troškovi održavanja vozila prelaziti njegovu trenutnu tržišnu vrijednost ministarstva će aute biti dužna otpisati i rashodovati iz voznog parka.
Za sve nabave vozila koje će odstupati od zadanih kriterija, stoji u smjernicama, obveznici će morati dodatno obrazložiti razloge nabavke, posebno uzimajući u obzir namjenu automobila, način korištenja, lokaciju te izvore financiranja.
Poseban Registar vozila proračunskih korisnika vodit će se pri Središnjem državnom uredu za javnu nabavu, a sva će tijela u njega morati unositi baš sve podatke o svom voznom parku.
To zapravo znači da će izradom Registra napokon na jednom mjestu biti objedinjene i dostupne sve informacije o automobilima koje koriste državni službenici u ministarstvima, Saboru i Vladi, i to informacije koje će ići toliko detaljno da će se iz njih lako vidjeti korištenost pojedinih vozila, opremljenost, ukupni godišnji troškovi, ali i kompletni financijski podaci.
Godišnje izvješće
Osobe odgovorne za upravljanje voznim parkovima u tijelima državne uprave, naime, jednom godišnje bit će dužne pisati godišnji izvještaj o korištenju voznog parka, i to za svako pojedino službeno vozilo, upisujući u posebnu tablicu podatke o ukupnim materijalnim troškovima, prijeđenim kilometrima, iznosima zakupnina ili najamnina ili premijama osiguranja vozila.
Ovakvo birokratiziranje procedure trebalo bi osigurati da u tijelima državne uprave više nema neiskorištenih ili malo korištenih vozila, a ako ih bude, institucije u čijem su vlasništvu u takvim slučajevima neće moći kupovati nove aute ili će vozila koja ne koriste biti dužna prepustiti nekim drugim državnim tijelima.
Visoke performanse
Smjernice bi trebale spriječiti situacije u kojima su ministarstva, pod izlikom da kupuju novo vozilo srednje klase, “nabrijavale” natječajne specifikacije i njima tražile zapravo iznadprosječne performanse.
Odsad će karakteristike svih vozila biti propisane po klasama pa će tako, kad nabavljaju nižu klasu, institucije morati paziti da vrijednost ne prelazi 100 tisuća kuna, a jakost od 70 do 90 konja, srednja klasa određena je na maksimalno 220 tisuća kuna i 110 do 150 konjskih snaga, viša srednja označavat će kupnju do 400 tisuća kuna, i to vozila snage minimalno 180 konja.
Cijena izražena u ovoj klasifikaciji odnosit će se na vrijednost vozila s plaćenim svim davanjima, pristojbama i uključenim PDV-om, a svim će tijelima biti preporučena nabavka “najniže odgovarajuće klase vozila”.
Središnji državni ured za javnu nabavu određivat će i koja marka ili tip vozila odgovara odrednicama koje klase kako bi se ubuduće izbjegle nabavke preluksuznih modela.
Smjernice će se odnositi na sve proračunske korisnike za koje vrijedi i Odluka o uvjetima korištenja službenih automobila, mobilnih telefona, redovnih zrakoplovnih linija i poslovnih kartica, a to su državni dužnosnici te službenici poput načelnika sektora, voditelja službi, tajnika kabineta te administrativnih tajnika dužnosnika.
Nabave koje su pratili skandali
krajem 2008. godine - Ministarstvo poljoprivrede za tadašnjeg ministra Pankretića nabavilo je Mercedes E klase vrijedan pola milijuna kuna putem najma. Nakon javnih napisa ministar Pankretić vratio ga je autokući
ožujak 2009. godine - MORH je nabavio sedam terenaca za ukupno 6,5 milijuna kuna bez PDV-a, dakle milijun kuna s PDV-om po terencu, a to su bila dva Mercedes Benza G500I, četiri Nissan Murana i jedan blindirani Mercedes Benz G500I
ožujak 2013. - Vlada Zorana Milanovića raspisala je 265,5 milijuna kuna vrijednu nabavku automobila, među kojima i 20 automobila više srednje klase s minimalno 240 konja. Prema trenutnoj klasifikaciji, ova nabavka ne bi prošla jer snaga od 240 konja potpada pod visoku klasu
veljača 2014. - Vlada Zorana Milanovića odlučila je nabaviti 27 vozila za Vladu i Sabor, među kojima i devet Audija A6 Quattro. Za njihov najam cijena je iznosila mjesečno 8242 kune, odnosno 494 tisuće kuna za 60 mjeseci. Prema sadašnjim smjernicama, nabavka ne bi prošla jer je viša srednja klasa propisana do 400 tisuća kuna
Nove kategorije službenih vozila
niža - do 100 tisuća kuna s PDV-om, od 70 do 90 konja
niža srednja - do 130 tisuća kuna s PDV-om, od 88 do 113 konja
srednja - do 220 tisuća kuna, od 113 do 150 konja
viša srednja - do 400 tisuća kuna s PDV-om, minimalno 187 konja
viša - više od 400 tisuća kuna s PDV-om, minimalno 240 konja
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....