ZAGREB - Od Zagreba do Splita možete uštedjeti 494 kune, a od Zagreba do Rovinja 302 kune. Sve ovisi o pravilnom izboru prometnice na izabranim relacijama i sve ima svoje prednosti i mane. Suvremenom autocestom A1 od Zagreba do Splita i natrag stići ćete vrlo brzo, međutim za cestarine i gorivo plaćate 904 kune.
Je li pametnije putovati državnom cestom D1 kojom izbjegavate cestarinu od dva puta po 157 kuna, a pri tome zbog sporije vožnje i potrošnja goriva je manja za 11 litara? Vožnja cestom od Zagreba preko Jastrebarskog, Plitvica i Knina pa sve do Splita i natrag istim pravcem stoji samo 410 kuna. Reporteri su napravili detaljan plan kako sve to provjeriti na terenu.
Šest pravaca
Prve srpanjske subote krenuli smo sa šest različitih automobila od Zagreba prema Splitu i Rovinju te natrag. Odabrali smo po tri pravca prema Istri i prema Dalmaciji ne bismo li točno ustanovili što donosi vožnja lokalnim cestama, a što ona suvremenim autocestama.
Rezultati su i više nego zanimljivi jer su dobiveni u istraživanju u danu kad cestama prometuje najveći broj automobila. Valja prije putovanja pametno ocijeniti želite li sigurnost i brzinu autoceste ili ste spremni u vozilu potrošiti koji sat više radi značajnih ušteda, zbog ljepote prirode koju je lakše uočiti zbog sporije vožnje, ali pri tome biti izloženi većoj nesigurnosti.
Polazak iz Zagreba
Naše istraživanje uključivalo je Zagreb kao polaznu destinaciju, kao ishodište kroz koje prolazi najveći dio putnika za more, a prava matematika za sve one koji polaze iz sjeverozapadne i istočne Hrvatske donosi još i veće uštede za sve one koji se odluče krenuti na put lokalnim cestama.
Najbolje o svemu progovara naša infografika. Proučite je dobro te sami odaberite put koji vam najviše odgovara.
A1 DO SPLITA
Vozač koji je nakon dolaska u Split imao najviše slobodnog vremena krenuo je autocestom A1 koja, unatoč sigurnosti i brzini, nije imuna na prometne gužve. Već standardno u turističkoj sezoni najkritičnija dionica je ona do Bosiljeva, na kojoj se vozač nerijetko kretao u koloni brzinom manjom od 60 km/h. No, nakon tog ključnog čvorišta promet se ubrzao te usprkos gustom prometu do Splita je stigao za ugodna četiri i pol sata.
D1 DO SPLITA
Drugi vozač putovao je starom cestom D1 preko Plitvica, Knina i Sinja, a najviše je vremena izgubio na potezu od Zagreba do Karlovca gdje su učestale prometne gužve zbog sporih kamiona i traktora. Starom cestom od Tušilovića preko Slunja i Plitvica putuje se uglavnom uz srednje gust promet, a od Knina dalje prema Splitu promet je znatno rjeđi jer se većina turista i domaćih vozača odlučuje za autocestu. Putovanje D1 bez troškova cestarina traje pet i pol sati, što je samo sat vremena dulje nego put autocestom za koju trebate izdvojiti 157 kuna.
JOZEFINSKA CESTA
Najstariji pravac, Jozefinska cesta, koja vodi preko Pisarovine, Josipdola, Gospića, Gračaca, Knina i Drniša, oduzima najviše vremena, no pokazao se vrlo ugodnim jer su ceste od Zagreba do Splita bile gotovo potpuno puste. Same prometnice su u nešto lošijem stanju nakon Gračaca. Putovanje do Splita ovom je cestom trajalo točno šest sati tijekom kojih je, iako se zaobilaze Plitvička jezera, zajamčeno uživanje u našim prirodnim ljepotama.
PREKO SLOVENIJE
Put prema Rovinju obuhvatio je i Sloveniju, koju smo izabrali prvenstveno zbog vozača iz sjeverozapadnih dijelova Hrvatske kojima je taj pravac znatno povoljniji i jednostavniji za dolazak u Istru. Nažalost, na pravcu preko Ljubljane u subotu ujutro vladala je uobičajena gužva, s obzirom na to da se na obje granice stvorila kolona, a nismo ostali pošteđeni niti prometnih nesreća koje su zatvorile ljubljansku obilaznicu. Put preko dežele u idealnim uvjetima traje znatno kraće nego naša četiri sata i 45 minuta.
IPSILON
Najčešći izbor većine vozača je autocesta prema Rijeci, tunel Učka te istarski ipsilon. Osim gužve do čvora Bosiljevo, vozač koji je putovao autocestom nije imao većih problema na cesti te je do Rovinja stigao za tri sata i 20 minuta.
STARA CESTA
Treća ruta prema Istri bila je takozvana stara cesta preko Duge Rese, Delnica i Učke, a koja je u subotu u pravilu zjapila prazna. No, zbog učestalih gužvi na staroj karlovačkoj cesti i obilasku tunela Učka naš vozač stigao je posljednji na odredište, a njegov put trajao je pet sati i 10 minuta.
Zagreb - Rovinj
Preko Slovenije
Opel Astra 1.6 (115 KS)
Ukupno 330 kilometara
Jedan smjer
Prosječna potrošnja = 9.1 l/100 km
Potrošeno goriva = 30 litara
Trošak goriva = 251 kunu
Trošak cestarina = 115 kuna (vinjeta)
UKUPNO = 366 kuna
Vrijeme putovanja = 4 h 45 min.
Put do Rovinja preko Slovenije čini se kao odlična varijanta, no samo u slučaju da nije na dan smjene turista. Budući da smo mi na put krenuli upravo na takav dan, kolone na obje granice produljile su naše putovanje za gotovo dva sata. Troškovi putovanja u potpunosti opravdavaju ovaj izbor.
Zagreb - Rovinj
Stara cesta D1
Opel Astra 1.6 (115 KS)
Ukupno - 269 kilometara
Jedan smjer
Prosječna potrošnja = 7,1 l/100 km
Potrošeno goriva = 19 litara
Trošak goriva = 160 kuna
Trošak cestarina = 0 kuna
Ukupno = 160 kuna
Vrijeme putovanja = 5.10 h
Ako zanemarimo “puzanje” starom karlovačkom,ostale dionice turistima nude mnogo više sadržaja od autoceste. Promet je nakon Duge Rese slab, odnosno do Delnica smo sreli svega nekoliko automobila, dva kamiona i pokoju divlju životinju.
Zagreb - Rovinj
Autocesta A6
Opel Astra 1.6 (115 KS)
Ukupno 238 kilometara
Jedan smjer
Prosječna potrošnja = 9,7 l/100 km
Potrošeno goriva = 23 litre
Trošak goriva = 193 kune
Trošak cestarina = 88 kuna
Ukupno = 281 kuna
Vrijeme putovanja = 3 h 20 min.
U jeku sezone, posebice subotom kada je smjena gostiju, najzagušeniji dio autoceste je do Bosiljeva, nakon čega se bez većih problema i stajanja vozi do Rovinja. Unatoč gužvi do Bosiljeva, ovaj pravac je uvjerljivo najbrži, odnosno traje tri sata i 20 minuta.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....