Izglasaju li briselski birokrati sljedećeg tjedna Uredbu o unutarnjem tržištu električne energije, potrošači EU izvoljevat će malu, ali značajnu pobjedu nad operaterima energije.
Naime, važnim dijelom ove uredbe isporučitelje energije napokon će se primorati da račune za usluge učine čitkima i jednostavnima za razumijevanje, da više namjerno s računa ne izostavljaju podatke, za iste pojmove koriste različitu terminologiju, omoguće lakšu izmjenu operatera, a posebno da prestanu s iritantnom praksom objedinjavanja različitih ponuda, koja unosi pravi kaos na tržište.
Europske udruge za zaštitu potrošača, naime, godinama pred parlamentarce EU postavljaju zahtjeve da se operatere natjera na primjenu consumer-friendly računa jer su mnogobrojne dosad provedene studije dokazale kako se sadašnja praksa ispostavljanja i sadržaja računa zapravo svodi na namjerno zbunjivanja potrošača.
Druga studija električnog tržišta iz 2017. godine tako je pokazala da su računi za energiju problematični i po pitanju njihova sadržaja, ali i dizajna računa.
Trajanje ugovora
Priča varira od zemlje do zemlje, ali na temelju 300 obrađenih računa za energiju, dokazano je da manje od trećine računa ima naveden kontakt na kojem bi potrošač mogao dobiti informacije o svojim pravima, u 34 posto slučajeva računi ne sadrže informacije o stvarnoj potrošnji energije bazirane na očitovanju uređaja, 41 posto njih “zaboravlja” navesti detalje o konzumaciji u očitovanom periodu, dok 18 posto računa nigdje ne navodi osnovnu tarifu po kojoj se radi obračun.
Nadalje, studija dokazuje da tri četvrtine računa nigdje ne navodi informaciju o razdoblju trajanja ugovora, dvije trećine nema podatak o tome na koji se način račun može ispostaviti u nekom drugom formatu, 81 posto ne navodi informaciju o propisanom roku za raskid ugovora, a nešto manje od četvrtine ne navodi podatak o osnovnoj cijeni energije po kilovatu.
Važan i font
Kako u brojnim svojim priopćenjima navodi krovna briselska udruga za zaštitu potrošača BEUC, u slučaju pojedinih zemalja mystery shopping je pokazao da informacije na računu ne razumije čak 74 posto potrošača, dakle njih tri četvrtine.
Jednako tako, BEUC upozorava da veći broj specificiranih informacija na računima za energiju ne znači nužno i njegovo lakše razumijevanje, nego su za tako nešto puno važniji dizajn i prezentacija samog računa - od fonta slova, preko layouta stranice računa, do boja i ostaloga.
Dodatno nerazumijevanje potencira i činjenica da različiti uredi unutar iste kompanije koriste različite termine za identične stvari, čime zbunjuju potrošače, a rado se služe i vrlo specifičnim, tehničkim terminima koje potrošači ne razumiju.
Koliko je važna prezentacija računa pokazuje podatak da 38 posto više potrošača račun razumije ako su podaci prezentirani u grafičkom obliku umjesto u tablici, a kao primjere dobre prakse spominje slovenske račune tvrtke GEN-I, britanskog isporučitelja SSE-a, francuske tvrtke Engie, austrijskog EVN-a, a hrvatskih računa nema među dobrim primjerima u prezentaciji.
Jednostavniji raskid
Kako stoji u Uredbi koja sljedeći tjedan ide na glasanje, EU će od opskrbljivača energijom zahtijevati određene minimalne zahtjeve u pogledu sadržaja i dizajna računa, ali još uvijek nije jasno o kojim je konkretnim zahtjevima riječ.
BEUC od briselske birokracije traži da primjenom Uredbe stane na kraj takozvanim “objedinjenim ponudama” kojima se potrošači vežu na istovremeno korištenje različitih usluga koje, osim energije, uključuju, naprimjer, i usluge telekoma, osiguranja pa čak i poklon-kartica.
Od parlamenta EU će se zahtijevati da potrošačima omoguće jednostavno raskidanje svake pojedinačne usluge u sklopu objedinjene ponude prilikom isteka ugovora, kao i praksu da prigovore potrošači šalju na jedinstveno mjesto, neovisno o tome protiv koje se vrste usluge žale. Što će točno od ovih prijedloga proći znat će se već sljedeći tjedan.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....