HRVATSKA BIROKRACIJA U RASKORAKU

RAT OKO UBERA Ministar Butković: Njihov rad nije legalan!; Zavod za zapošljavanje: Želite voziti za njih? Dat ćemo vam 25 tisuća kuna!

Isti vozači koje je država poticala da otvore tvrtku i rade za Uber sada dobivaju kazne od inspektora koje šalje ministarstvo
Oleg Butković (u sredini)
 HANZA MEDIA

Jedni dobivaju kazne, a drugi - poticaje. Naime, samo mjesec dana nakon što je od Zavoda za zapošljavanje primio 25 tisuća kuna poticaja za samozapošljavanje, posao kojim se bavi proglašen je nelegalnim, tvrdi zagrebački taksist (podaci poznati redakciji) kojemu je taj novac pomogao da postane Uberov vozač, a sada strepi od prometne inspekcije.

Ako ga uhvate, mogli bi mu oduzeti registarske oznake i prometnu. Taj vozač nije jedini jer, kako doznaje Jutarnji list, najmanje je deset Uberovih vozača dosad iskoristilo državne poticaje za samozapošljavanje kako bi počeli raditi za njih, a sada ih je ministar Oleg Butković proglasio nelegalnima.

Odobren poslovni plan

“Jednom riječju - ovo je apsurd”, kaže nam vozač (podaci poznati redakciji) i pokazuje dokumentaciju u kojoj u njegovom poslovnom planu, zahvaljući kojem je dobio poticaje, među ostalim, jasno stoji: “Djelatnost kojom ću se baviti je iznajmljivanje i davanje u zakup vozila. Cilj koji sam već ostvario je postati partner vozač na Uberovoj platformi. Ugovor s Uberom prilažem uz poslovni plan”.

- Država koja mi je, pojednostavljeno, platila da vozim za Uber, sada me za taj isti posao želi kazniti - kaže vozač s višegodišnjim iskustvom u prijevozu putnika. Uber je u Hrvatskoj s poslovanjem počeo 22. listopada prošle godine, prisutni su u Zagrebu, Zadru, Splitu i Dubrovniku. Imaju oko tisuću vozača, svaki od njih na dan u prosjeku odradi 20-ak vožnji. Njihovo poslovanje dosad je regulirano člankom 60. Zakona o prijevozu u cestovnom prometu koji kaže kako “potrebu i način obavljanja djelatnosti iznajmljivanja osobnih vozila s vozačem te obavljanja posebnog oblika prijevoza putnika propisuje jedinica lokalne samouprave, odnosno Grad Zagreb”. U Uberu kažu da oni nisu taksi služba, a kako se o čl. 60 niti jedna lokalna jedinica samouprave nije očitovala, oni smatraju da djelatnost prijevoza putnika smiju obavljati - jer nije zabranjena.

Stav ministarstva

Ministar Butković pak objasnio je da Uber licencu za taksiranje - nema. Dva dana nakon njegova istupa inspekcija je dvojici Uberovih vozača u sklopu velike akcije oduzela vozila na zagrebačkom aerodromu. Istodobno, u Zavodu za zapošljavanje očito vrijede neka druga pravila. Ako je informacija o desetak vozača partnera točna, to znači da je HZZ dosad uložio četvrt milijuna kuna za suradnju s tvrtkom koja ne bi smjela poslovati pod uvjetima u kojima sada posluje. Vozač iz Zagreba ugovor o dodjeli potpore u svrhu samozapošljavanja s njima je potpisao 18. listopada iako je u detaljno objasnio čime će se baviti.

Plaćeni nameti

“Partnerstvo funkcionira tako da moja tvrtka Uberu iznajmljuje automobil s vozačem. On svoju raspoloživost objavljuje prijavom na Uber aplikaciju i tada vozilo postaje vidljivo svim korisnicima pametnih telefona koji je imaju.” Novac je pristao potrošiti na računalo, printer, radnu odjeću, najam vozila i reklamu. Kao konkurenciju navodi Radio Taxi Zagreb, Cammeo i Eko Taxi. “Cilj mi je upoznati javnost kako zapravo Uber funkcionira i kakvu je revoluciju u prijevozu putnika napravio svojim dolaskom u Hrvatsku”, piše vozač, a HZZ je novac odobrio i isplatio mu ga. Stalno se postavlja pitanje plaćanja poreza, koji Uber, kažu, izbjegava. Ali sve što zaradim od svake vožnje, na sve to, puni iznos, ja plaćam PDV. Od onog što mi ostane dio dajem tvrtki kao naknadu za korištenje aplikacije, govori vozač kojeg su putnici ocijenili samo najvišim ocjenama. U međuvremenu nastavljaju se sastanci između radne skupine u Ministarstvu prometa i zainteresiranih taksi udruženja oko promjena važećeg zakona koji ih regulira.

Butković: 'A što ako nisu taksisti?'

U Ministarstvu prometa čude se informaciji o poticajima i poručuju: ovo je moguće samo kod nas.

Ministar Oleg Butković kasno navečer ponovio je za Jutarnji da je Uber prema Zakonu o cestama nelegalan.

- Oni tvrde da nemaju taksimetar, kao i to da ne obavljaju taksi usluge. A što onda rade, ako ne rade to? Mi smo osnovali Radnu skupinu i za otprilike mjesec i pol dana će prijedlog zakona biti pred Vladom. Donijet će se odluka hoćemo li imati Uber ili ne, rekao je Butković.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
15. studeni 2024 17:34