VELIKA ŠKRTICA

‘Reklame se vrte, naivčine dođu, ipak nešto kupe...‘ Evo zašto nikad ne uspijete uhvatiti robu na akciji!

Količina roba koja mora biti dostupna po akcijskim cijenama nije propisana Zakonom
 Neja Markicevic/Cropix

Jedna se čitateljica prilično razljutila kad je prošlog tjedna pohitala u jedan trgovački centar nakon što je pročitala da od tog jutra u ponudi imaju vakuum vrećice na akciji.

Dakle, akcija počela ujutro, ona u trgovinu stigla daleko prije podneva, pohitala do police s vrećicama - a kad tamo prazno.

I to u dvije trgovine.

"Jasno mi je da su akcije do isteka zaliha, ali moje je pitanje kako određuju količinu robe na akciji jer ispada da pribave košaricu proizvoda, i to je to, a reklame se i dalje vrte, iako robe na akciji više nema... I ništa zato, jer naivčine ipak dođu, nešto kupe i pomire se s time da nečeg nema. A ovi zalihu, naravno, ne planiraju obnoviti", razočarano nam je javila.

Nije jedina - posljednjih dana često se javljaju potrošači s identičnim problemom - u trgovinu stignu odmah ujutro jer je oglašena akcija, ali robe na policama već nema pa se opravdano pitaju - jesu li te akcije zapravo paravan za privlačenje naivnih potrošača i postoje li neka pravila oko toga koliko je robe potrebno pustiti u prodaju po sniženoj cijeni da bi se to doista moglo zvati akcijskom prodajom?

I može li trgovac od ukupnog asortimana neke robe cijenu sniziti tek jednom artiklu - ali to svejedno nazivati akcijom i reklamirati danima?

Nije zabranjena

Šokantno, ali ne i neočekivano - može, jer zakoni kojima se regulira provođenje akcijske prodaje ne propisuju koliki udio robe pri oglašavanju akcije mora biti po sniženoj cijeni.

To su nam potvrdili na tri adrese - i u Ministarstvu gospodarstva, i u Državnom inspektoratu, i u Agenciji za zaštitu tržišnog natjecanja u kojima su svima naveli kako Zakon o zaštiti potrošača ne definira ovu stvar te da ona izrijekom nije zabranjena.

U Ministarstvo gospodarstva, doduše, priznaju da bi tu moglo biti elemenata zavaravajuće poslovne prakse, no upozoravaju kako o tome odlučuju inspekcija ili sud od kojih ovi prvi takve stvari zapravo ne provjeravaju.

"Količina roba koja mora biti dostupna po akcijskim cijenama nije propisana Zakonom te ona ovisi o poslovnoj odluci trgovca. Navedena praksa nije izrijekom zabranjena. Međutim, ona u određenim okolnostima može sadržavati elemente zavaravajuće poslovne prakse, a o tome radi li se doista o zavaravajućoj poslovnoj praksi ili ne, odlučuje nadležno inspekcijsko tijelo ili nadležni sud, procjenjujući sve okolnosti konkretnog slučaja kao što su oglašavanje takve pogodnosti, transparentnost i slično", stoji u odgovoru.

Maglovit odgovor

Inspektorat smo pitali nadziru li koliki je udio robe doista na sniženju u slučajevima oglašavanja akcije, a iz ovog su tijela zaobišli konkretan odgovor potvrdivši ipak kako nema takve zakonske obveze.

"Zakon ne propisuje točni postotak robe koji u slučaju akcije mora biti dostupan po akcijskoj cijeni u odnosu na ukupan raspoloživi broj artikala, no ukazuje se da trgovac prilikom provođenja posebnih oblika prodaje ne smije obavljati nepoštenu poslovnu praksu posebice u pogledu cijene proizvoda, odnosno postojanja određene pogodnosti u odnosu na cijenu proizvoda", kazali su ne objasnivši što ovo drugo konkretno znači.

Pitali smo ih potom i jesu li trgovci, u trenutku kad rasprodaju robu na akciji, dužni obustaviti oglašavanje akcijske prodaje, no i ovdje je odgovor zapravo maglovit.

"Navedeno nije izrijekom propisano Zakonom, međutim, u slučaju da se oglašavanjem određenog posebnog oblika prodaje ili davanjem zbunjujućih informacija o njezinu trajanju potrošači dovode u zabludu, to može sadržavati elemente zavaravajuće poslovne prakse, koja je zabranjena i za koju su propisane prekršajne sankcije", ustvrdili su.

Dakle, moglo bi biti zavaravanje potrošača, ali "o tom potom".

Kao što je to, uostalom i s većinom drugih potrošačkih problema.


Imate prijedlog za Veliku škrticu?

Pišite na: Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

Uključite se u Facebook grupu Velika škrtica, povežite se s najvećom zajednicom potrošača i saznajte odgovore na sva pitanja o kojima drugi šute

image

Velika skrtica

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
16. prosinac 2024 10:03