U neposrednoj blizini Osnovne škole Antuna Augustinčića, u 13.10 sati čuje se školsko zvono. Relativno praznu ulicu nakon desetak sekundi ispunjava zvuk smijeha i razgovora stotine učenika škole, koju sveukupno pohađa 755 djece. Neke od njih na ulazu već spremno čekaju roditelji, dok drugi sjedaju na bicikle, uzimaju svoje električne romobile ili počinju pješačiti do kuće.
U isto vrijeme, drugi učenici tek stižu na nastavu, ali u zadnjih par mjeseci sve češće u pratnji roditelja koji svoju djecu ipak malo čvršće drže za ruku na putu do škole. Oprezno prate promet i svaki prelazak zebre dok brinu zbog jednog od najvećih raskrižja u Zaprešiću i semafora pored škole, koji od olujnog nevremena u srpnju ne rade.
Na njima i dva mjeseca kasnije blica žuto svjetlo, a tijekom početka i kraja nastave dolazi policija kako bi dodatno osigurala raskrižje za sve školarce.
- Nekidan mi je auto skoro pobrao sina. To se pod hitno mora riješiti, jako je opasno za djecu. Gužva je ujutro i iako ima policije na zebri, to nije dovoljno - požalila nam se majka koja je dijete otpratila do škole.
Iako su pored škole postavljeni znakovi upozorenja, uspornici i reflektirajući stupovi kako bi svi vozači usporili, trenutno je većini roditelja “knedla u grlu” kad znaju da im djeca moraju doći do škole, bez uobičajene prometne regulacije pomoću semafora.
Što ako im dijete zaboravi da sada mora dodatno pripaziti kad prelazi cestu i samo procijeniti kada je sigurno, budući da ne radi svjetlo za pješake? Ako prebrzo krene na svom električnom romobilu ili dok biciklira s grupom prijatelja, pa ne primijeti auto? Ista pitanja brinula su i majku koju smo sreli kad je došla po kćer na biciklu nakon nastave.
- Sad na primjer nema puno prometa, ali definitivno je opasno. Ujutro svi ovuda idu na posao i iako je policija ujutro na semaforu i regulira promet, trebao bi stalno netko biti ovdje. Zebra je jako prometna, gužva je i auti uglavnom ne žele stati. Neke prometne regulacije u blizini su bile i ukinute jer su ljudi stradavali, svi se ovuda voze kao ludi, objašnjava nam.
Roditelj jednog od prvašića kojem je ovo drugi tjedan škole, tvrdi da su tijekom nove školske godine samo dva puta sreli policajce na zebri, unatoč najavama da će tamo netko stalno dežurati.
- Smatram da bi u ovom periodu, dok se školarci tek navikavaju na povratak u klupe, policija na zebrama u blizini škole trebala dežurati cijelo vrijeme, a ne samo po sat ili dva kada oni misle da je to potrebno. Najvažnija za nadzor je ona na križanju Ul. Pavla Lončara i Ul. bana Josipa Jelačića. Od sedmog mjeseca traje prepirka oko nadležnosti za zamjenu tog semafora, a svo to vrijeme auti sumanuto jure križanjem, najčešće ignoriranjem pješačkog prijelaza. Djeca su djeca, ne možemo na njima ostaviti odgovornost odraslih, nadam se da će se stvari promijeniti dok ne bude prekasno! - tvrdi otac.
Njegovo mišljenje o nedovoljnoj regulaciji prometa dijeli i drugi roditelj, koji kaže da je policiju isto vidio samo dva dana, u vrijeme kad mu je dijete dolazilo u školu. Ostale dane, kako tvrdi, u vrijeme odlaska iz škole nije bilo nikoga.
- Dijete bi čekalo da naiđe ipak netko stariji pa da s njim pređe cestu, mada niti to danas više nije sigurno. U utorak oko 14:30 sati na tom semaforu šleper je skoro pokupio dečkića koji je s biciklom prelazio zebru, a kasnije oko 19:10 sati gospođa je bila na pola zebre i vozač ne želi stati, a iza njega policajac u policijskom autu i nikom ništa, objašnjava.
Naglasio je da je i sam dva puta pokušao zvati policiju, gdje su mu jednom rekli da je policajac na semaforu, iako kaže da ga je minutu prije zvalo dijete koje mu je reklo da nema nikoga. Tijekom drugog razgovora, rečeno mu je da nema dovoljno službenika da sve pokriju.
- Grad je to trebao riješiti pa i pod cijenu kazne ili sankcija, ako bi dirnuo u nešto što nije u njegovoj domeni. Zakon bi ga možda i osudio, ali ne i građani Zaprešića. Danas sam čuo da je semafor navodno nabavljen i da će biti postavljen kroz par dana, tvrdi roditelj.
Ravnateljica škole, Danijela Adžijević, rekla nam je kako joj se roditelji nisu osobno žalili, iako to uglavnom svi spominju i nikome nije drago što je situacija trenutno takva. Većina učenika živi u blizini i dolaze na nastavu pješice, dok poneke voze i roditelji.
Kaže da policija nije kod škole cijeli dan i pretpostavlja da je razlog tome što ih nema dovoljno, ali su uvijek tamo u jutarnjim satima i usporavaju vozače uz zebru, kada ih i sama viđa.
- To je određena opasnost do daljnjeg i svi želimo da se to čim prije riješi. Nažalost, nije u našoj nadležnosti. Pisali smo policiji u smislu da se to treba srediti, ali očito negdje postoji problem iako oni to saniraju koliko mogu, kaže Adžijević.
Jedna od učiteljica koju smo sreli prije zvona dok su djeca bila na tjelesnom, također nam je rekla da nije zaprimila nikakve pritužbe roditelja. Iz policije su nam rekli da su kod škole od pola osam do pola devet ujutro i zatim ponovno kad se djeca vraćaju kući s nastave, od pola 11 do pola 12 sati. U kontaktu su i s učiteljima, pa tako znaju kada će prvašićima završiti zadnji školski sat, a inače se provodi akcija “Poštujte naše znakove”.
Grad Zaprešić izdao je i obavijest o situaciji, objašnjavajući da je održavanje semafora u nadležnosti Županijske uprave za ceste, stoga nisu u mogućnosti sanirati oštećenja i staviti ih u funkciju. Zbog toga su im uputili više apela za žurnim postupanjem, posebice zbog početka školske godine i povećanog kretanja djece.
- S ciljem zaštite svojih najmlađih sugrađana, tijekom sljedećeg tjedna će prometni redari, u suradnji s patrolama Policijske postaje Zaprešić, biti u blizini škola i pobrinuti se za siguran dolazak djece na njihova odredišta.
Unatoč obavijesti koja spominje da će prometni redari surađivati s policijom i biti u blizini škola, način na koji je komunalno-prometno redarstvo regulirano, otežava ostvarenje ovog obećanja grada.
Kako nam je objasnio Renato Turković, voditelj Odsjeka za komunalno-prometno redarstvo, grad Zaprešić kao i većina dijelova Hrvatske, nema prometne redare koji su samo zaduženi za promet, već se radi o komunalno-prometnoj referadi koja radi sve od građevinske, poljoprivredne do komunalne asistencije, a ne samo regulacije prometa ili kazni.
- Semafor nije gradski, nego od državnih cesta i prometnica nije u vlasništvu grada. Znam da je to trebalo ići na javnu nabavu koja traje tri mjeseca i ne provodi ju grad, ali zadnja informacija koju imam je da je to u proceduri. Jesu li to pogurali da se to riješi što prije zbog semafora koji je apsolutno problematičan, stvarno ne znam, rekao nam je.
Savjetnica za promet, Ivana Hotko, rekla nam je da se ta priča već dosta dugo vrti, dok je od strane grada nebrojeno puno mailova upućeno županiji i MUP-u što se tiče povećanja sigurnosti. Vjeruje da se u suradnji s policijom napravilo sve što se moglo, a već mjesec dana pokušavaju potaknuti proces sanacije, iako ne mogu utjecati na termin postavljanja semafora.
Postoji mogućnost da će se oni popravljati kroz desetak dana, a što se tiče prometnih redara, oni mogu obilaziti teren, ali ne reguliraju promet iako su tamo na terenu svako jutro.
- Znam da je policija tamo u jutarnjim satima kad je najveći manevar i protok. I sama sam roditelj, razumijem zašto se ljudi brinu. U blizini škole je uzdignuta ploha po kojoj djeca mogu hodati, to je najsigurniji prijelaz trenutno. Mislim da je to u jutarnjim satima uz policiju relativno sigurno, naravno nije idealno, ali evo da mogu sutra bih napravila taj semafor, zaključila je Hotko.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....