Prijedlozi nove podjele Hrvatske na pet ili sedam županija postali su, čini se, novo bojno polje između HDZ-a i Mosta. Dok su, naime, u Mostu skloni teritorijalnom preustroju zemlje, u HDZ-u poručuju da ih takvi prijedlozi ne impresioniraju.
Za teritorijalni preustroj i podjelu Hrvatske na pet do sedam regija ili županija su zapravo svi stručnjaci u Hrvatskoj koji su se ikada bavili time, tu su i koalicijski partneri HDZ-a poput Mosta i HSLS-a, no najveća vladajuća stranka oštro se opire tome iz sasvim razumljivih političkih razloga. Naime, većinu od 21 županije kontrolira HDZ, u tim su županijama i ustanovama zaposleni njihovi kadrovi, pa je stoga jasno zašto ne žele rezati tamo gdje bi najviše boljelo njihove uhljebe.
Koliko se troši na plaće
- Županije su optimalno rješenje, imamo nekoliko razloga zašto je to tako - prokomentirao je prijedlog teritorijalnog preustroja Hrvatske Tomislav Karamarko, šef HDZ-a i prvi potpredsjednik Vlade.
Županije nisu optimalno rješenje, i to je jasno svima, pa vjerojatno i Karamarku. Samo na plaće oko 2000 zaposlenika u županijama godišnje se troši više od 600 milijuna kuna. U lokalnoj i regionalnoj samoupravi ukupno radi oko 13.000 službenika i namještenika, ne računajući dužnosnike (načelnike, gradonačelnike, župane i zamjenike). U komunalnim tvrtkama u Hrvatskoj, pokazuje jedna analiza IJF-a, zaposleno je gotovo 30.000 ljudi, a znamo da su upravo te tvrtke godinama bile mjesta za zapošljavanje rodbine i kumova. Zaključci studije koju je izradila sadašnja ministrica uprave Dubravka Jurlina Alibegović idu u smjeru da bi se trebalo ukinuti dvije trećine svih jedinica lokalne uprave i samouprave jer su neodržive i skupe, a ne izvršavaju niti svoje osnovne funkcije, a kada bi se Hrvatska podijelila na sedam regija, izračunali su u Europskoj komisiji, Hrvatska bi godišnje uštedjela milijardu kuna.
Podsjetimo, iz dijela Vladinih krugova ovih je dana u javnost procurila informacija da se razmatra teritorijalni preustroj prema kojem bi sadašnju 21 županiju zamijenilo pet ili sedam megažupanija. Nove bi županije bile znanto veće od postojećih i mogle bi, uvjereni su u krugovima iz kojih dolaze takvi prijedlozi, uspješnije obavljati poslove regionalnog razvoja i koordinacije. K tome, smanjila bi se njihova ovisnost o državnom proračunu, budući da su transferi iz središnjeg proračuna za većinu njih glavni izvor prihoda. O tome koliko su današnje županije neodržive, ističu, možda najbolje govore podaci o njihovu malom fiskalnom kapacitetu.
Prema neslužbenim informacijama, ako bi taj prijedlog prošao, nove bi se županije formirale oko vodećih regionalnih središta u zemlji - Zagreba, Varaždina, Osijeka, Rijeke, Pule, Zadra i Splita. Novi bi ustroj, sukladno tim najavama, trebao zaživjeti do lokalnih izbora u svibnju sljedeće godine, a osim županija, metla bi pomela i dio jedinica lokalne samouprave - gradova i općina. Reakcije već stižu sa svih strana. Jučer su se, primjerice, oglasili iz Udruge županijskih uprava za ceste iz koje su upozorili da se predlaže ukidanje županijskih uprava za ceste i potpadanje poslova koje one obavljaju, a to je gospodarenje županijskim prometnicama, pod Hrvatske ceste. Taj se prijedlog, ističu, spominje kao jedan od načina smanjenja državne uprave.
Hajdaš odustao
- Ta je ideja stara otprilike četiri godine i o njoj je razmišljao još bivši ministar prometa Siniša Hajdaš Dončić, no od nje je 2013. odustao. Sada se to pitanje ponovno pokreće. Kakva bi logika bila ukidati županijske uprave za ceste, koje imaju jasno definirane zadatke i gotovo da nisu zadužene, i njihove poslove prebacivati pod Hrvatske ceste koje su, kao i HAC, prezadužene - pita Nino Vela, predsjednik Udruge županijskih uprava za ceste.
Potporu im je pružio i HZŽ iz kojeg su jučer priopćili da su župani složni u ocjeni da takvo rješenje nije prihvatljivo.
- Uz to što 95 posto svojih prihoda ulažu u održavanje i obnovu lokalnih i županijskih cesta, županijske uprave za ceste brinu za 18.534 kilometra županijskih i lokalnih cesta.
Milanović pristao
Usporedbe radi, jedan zaposlenik ŽUC-a brine o 95 kilometara cesta, jedan zaposlenik HC-a o 16 kilometara, a jedan zaposlenik HAC-a tek za tri kilometra autoceste - kažu u HZŽ-u.
Ukidanje nekih županija, bio je jedan od važnijih zahtjeva Mosta u pregovorima s obje koalicije, i dok je SDP pristao na to, iako je Zoran Milanović ranije odbijao takvu ideju, HDZ se ograđivao od toga. A nova ministrica uprave Dubravka Jurlina Alibegović u jednom od intervjua izjavila je da se zalaže za ukidanje nekih županija.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....