Ministarstvo obrane i Glavni stožer Oružanih snaga uspjeli su sa predstavnicima Sjedinjenih Američkih Država dogovoriti uvjete donacije američke vojske od 84 borbena vozila Bradley M2A2 ODS, od kojih bi se 62 vozila dovela u operativnu upotrebu i kojima bi se opremila oklopno mehanizirana bojna HV-a u Našicama, doznaje Jutarnji list u Ministarstvu obrane.
Preostala 22 vozila koristila bi se za pričuvu i rezervne dijelove. Nabavkom ovih vozila, koja su bez opreme vrijedna 20 milijuna dolara, Hrvatska će realizirati i svoju obvezu da do 2026. godine ispuni NATO cilj sposobnosti, odnosno opremi srednju pješačku brigadu borbenim oklopnim vozilima na gusjenicama.
Na početku procesa hrvatska je strana podnijela zahtjev za donaciju 120 vozila a sada je zahtjev smanjen na 84 vozila a broj operativnih vozila na 62. Obveza Hrvatske je platiti remont i opremanje vozila te obuku i rezervne dijelove. S time da američka strana Hrvatskoj izlazi ususret tako da omogućava višegodišnje financiranje.
Američki Kongres još je u prosincu prošle godine odobrio isplatu 25 milijuna dolara za program Bradley Hrvatska i tim novcem bi američka strana sufinancirala "prvu ratu". U cijelom poslu velika financijska obveza za MORH je i iznos PDV-a koji će morati platiti na tu donaciju.
Bojna u Našicama
Stručnjaci HV-a u Nevadi su već pregledali i odabrali vozila za donaciju. Prema dostupnim informacijama riječ je o vozilima proizvedenim 90-ih godina prošlog stoljeća.
Projekt Bradley pokrenut je još 2017. godine kad su Sjedinjene Države Hrvatskoj ponudile mogućnost donacije EDA (Excess Defense Article) vozila kroz financijsku potporu programa ERIP (European Recapitalization Incentive program). Hrvatskoj je kroz taj program namijenjeno 25 milijuna dolara pomoći za zamjenu borbenih oklopnih vozila.
U ovom trenutku Oklopno mehanizirane bojne u Našicama i Varaždinu opremljene su već zastarjelim vozilima BVP M-80, proizvedenim 80-ih godina prošlog stoljeća. Nakon opremanja Bradley vozilima bojne u Našicama, BVP-ove će koristiti jedino bojna u Varaždinu.
U cilju razvoja nacionalnih obrambenih sposobnosti, opremanjem ovim sredstvom iznimno je važno za Hrvatsku jer se time povećava vatrena moć vojske. Usprkos svim beneficijama, realizacija projekta prilično se odužila zbog složenosti projekta i potrebnih proceduta, a posljednjih tjedana iz vojnih krugova procurila je informacija da bi Hrvatska od projekta mogla odustati zbog nedostatka novca. Razlog državne besparice su troškovi od potresa i pandemije koronavirusa.
No, u Ministarstvu obrane nas uvjeravaju da se od projekta ne odustaje, da on nema alternativu, ali je u nekim stavkama korigiran. I u američkom veleposlanstvu u Zagrebu su nam potvrdili da projekt ide dalje i da je "krajnji rezultat znatno povećana vojna sposobnost, smanjenje troškova, ali i korist za hrvatsko gospodarstvo i obrambenu industriju".
Posao za "Đaković"
U tom kontekstu posebno je važan nedavni sastanak predstavnika MORH-a i Glavnog stožera s predstavnicima američkog veleposlanstva u Zagrebu, a na kojem su dogovoreni detalji nabave te je pronađeno rješenje zatvaranja financijske konstrukcije projekta. Sva 62 vozila remontirala bi se u tvrtki "Đuro Đaković" u Slavonskom Brodu, što bi prema grubim procjenama trebalo trajati oko tri godine.
Osim 84 vozila, u paketu ide i simulator za obuku, komunikacijska oprema, velika količina rezervnih dijelova, obuka, razni alati i testna oprema, usluga logističke potpore itd. Kolika će biti ukupna vrijednost paketa opreme i obuke, bit će jasno nakon što Ministarstvo obrane u SAD uputi zahtjev za konačnom ponudom, što bi se trebalo uskoro dogoditi, a nakon toga kreće procedura odobrenja s američke strane i završni pregovori oko ugovora.
Prema procjenama naših sugovornika, ugovor bi se mogao potpisati tijekom sljedeće godine. U međuvremenu hrvatska Vlada treba donijeti odluku o višegodišnjem financiranju projekta, a Ministarstvo obrane će o nabavi obavijestiti i zatražiti mišljenje od saborskog Odbora za obranu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....