Samo 6,4 posto ukupnog hrvatskog izvoza odnosi se na izvoz najsloženijih proizvoda, dok oni najjednostavniji u izvozu sudjeluju sa 22,4 posto.
Slika je to hrvatskog izvoza koju je prikazao dr. Boris Cota, savjetnik predsjednika Josipovića, na poslovnom skupu udruge Hrvatski izvoznici.
Koliko je ta struktura nepovoljna, ilustrira podatak u izvozu njemačkih kompanija: najsloženiji proizvodi, odnosno oni s visokom dodanom vrijednošću sudjeluju sa 39,6 posto, dok oni najjednostavniji imaju udio od tek 3,4 posto, zahvaljujući čemu je njemačka izvozno konkurentna zemlja.
Gori od svih
Od Hrvatske je bolja i Španjolska. U izvozu španjolskih kompanija najsloženiji proizvodi sudjeluju udjelom od 24,2 posto, a najjednostavniji s udjelom od 11,2 posto.
- Najizgledniji argument za slabu izvoznu konkurentnost prije svega treba tražiti u tipovima proizvoda koje izvozimo - rekao je Cota, obrazlažući da Hrvatska gospodarski oporavak mora temeljiti na inozemnoj potražnji.
Hitne mjere
Način da se oporavak postigne treba tražiti u ublažavanju propisa, povećanju konkurencije među domaćim dobavljačima, prebacivanju poreznog tereta s dohotka na potrošnju, smanjenju birokracije i poboljšavanju izvoznog kreditiranja.
Uz vrlo lošu strukturu izvoza, kompanija koje svoje proizvode prodaju izvan Hrvatske među 100 tisuća poduzeća tek je 13 posto. Izvoznici su, istaknuo je Darinko Bago, predsjednik njihove udruge, zaslužni za 50 posto svih investicija u hrvatsko gospodarstvo.
Poruka izvoznicima
Prema anketi, među kompanijama izvoznicima, one i dalje smatraju da su njihovi najveći problemi konkurentnost zemlje (25 posto), tečaj kune (17 posto) i financiranje 12 posto. Ministar financija Slavko Linić izvoznicima je rekao: “Nadam se da ćete sudjelovati u rješavanju hrvatskih problema. Vlada više nema prostora za smanjenje cijene rada i poreznog opterećenja. Sve ostalo je na vama samima.”
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....