VELIKI PROJEKT 'MOSE'

SENZACIONALAN NOVI POSAO Brodosplit branama spašava Veneciju od poplava

TOMISLAV DEBELJAK: Ako se svugdje i puno nudite, nešto ćete i prodati
 Brodosplit.hr

Brodosplit, poznatiji kao splitski škver, sudjelovat će u poslu spašavanja talijanske Venecije od morskih plima koje prijete da će je poplaviti. Donedavno državna tvrtka, danas u vlasništvu ekscentričnog poduzetnika Tomislava Debeljaka, Brodosplit je posao vrijedan 26,5 milijuna eura osvojio na međunarodnom natječaju unatoč jakoj konkurenciji.

Novi iskorak

Gradit će 21 čelična vrata koja će biti instalirana na morskom prolazu Malamocco, jednom od triju prolaza koji kroz Venecijansku lagunu vodi prema Veneciji.

- Ako se puno nudite, nešto ćete i prodati - kaže Debeljak, objašnjavajući da se za dobivanje posla treba stalno javljati natječaje. Na prvom natječaju prije šest mjeseci u sklopu projekta za Veneciju posao nisu dobili, ali su se javili na sljedeći i - prošli. - Za deset dana očekujemo rezultate još jednog natječaja iz tog projekta na koji smo se javili. Riječ je o vratima za drugi prolaz prema Veneciji, otprilike iste vrijednosti - najavljuje Debeljak, dodajući da se na svjetskom tržištu trenutačno bore i za gradnju 300 brodova pa zato očekuje da će u brodogradnji biti posla.

Posao za Veneciju su dobili od arhitektonsko-građevinskog konzorcija Venezia Nuova, a Debeljak je pk ispunio jedan od ciljeva - iskorak brodogradilišta u poslove izvan gradnje brodova da bi škver mogao poslovati s dobiti. Posao u Veneziji za Brodosplit je važna međunarodna referenca izvan brodogradnje.

- Na pronalaženju novih poslova za Brodosplit radimo otkad smo u DIV Grupi prvi put odlučili da ga želimo, a ovo su rezultati - kaže Debeljak, dodajući da će “zauvijek ostati upisani na popisu tvrtki koje su sudjelovale u jednom od najvećih građevinskih projekata u talijanskoj povijesti”.

Radnici splitskog brodogradilišta za Veneciju će napraviti 21 čeličnu branu, svaku veličine 29 metara sa 24 metra, debljine 6 metara i težine 300 tona. Za gradnju jedne brane trebat će im mjesec dana rada, a isporučivat će ih tri po tri. Od Splita do Venecije putovat će morem do mjesta montaže. Posao u obradi čelika, objašnjava Debeljak, profitabilniji je tri do četiri puta od obrade čelika za brodove.

- To je kao da obrađujemo čelik za četiri tankera nosivosti 50 tisuća tona, samo što ćemo na tome zaraditi, a ne poslovati s gubitkom - kaže Debeljak kako je osvajajući posao za Veneciju zapravo ispunio zadatak koji je Europska unija dodijelila svim europskim brodogradilištima, a to je raditi što više profitabilnih poslova izvan brodogradnje da bi postigli financijsku stabilnost brodogradilišta i sačuvali na taj način i gradnju brodova u Europi.

- Jednom će ponovno biti profitabilno graditi brodove, a mi želimo biti tu da ih možemo graditi više nego sada - kaže Debeljak. Brane za Veneciju će se montirati na dno mora, konstruirane poput rezervoara. Napunjene zrakom podizat će se prema površini i zatvarati ulaz u lagunu, a kad se zrak ispumpa, vratit će se na dno. Veneciju će prema projektu konzorcija Venezia Nuova od morske plime čuvati 76 brana čiji je rok trajanja 50 godina. Talijani su taj projekt nazvali Mojsije (MOSE), aludirajući na starozavjetnu priču o Mojsiju koji je razdvojio Crveno more da bi narodu omogućio spašavanje.

Golemi troškovi

Na venecijanski projekt Mojsije u 21. stoljeću već je porošeno sedam milijardi eura. Integrirani sustav brana podizat će se na površinu kad plima pređe utvrđenu razinu u visini iznad 110 centimetara pa do maksimalno tri metra. Tijekom tih nekoliko sati, tri ulaza u venecijansku lagunu, Lido, Malamocco i Chioggia, bila bi bila zatvorena i brodovi ne bi moglo ući. More poplavljuje Veneciju čak pedesetak puta godišnje, a svake pete godine poplavi cijeli grad. U posljednjih stotinu godina razina mora u Veneciji se povećala 23 centimetra, što je uništilo velik dio njezine obale.

Do dobiti moraju bez države

Splitski škver za 2013. godinu zabilježio je dobit od 722 milijuna kuna zato što su prema međunarodnim računovodstvenim standardima u lanjski prihod morali proknjižiti sav prihod od države koji će tek dobiti u okviru plana restrukturiranja. Takvu, knjigovodstvenu dobit Brodosplit će unijeti u temeljni kapital da bi osnažio i kreditni potencijal poduzeća. On pak u poslovnom rezultatu ove godine samo mora pokazati je li sposoban opstati na tržišnim načelima.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
15. studeni 2024 00:16