NOVA AFERA U HAC-u

SKANDALOZNO PRIZNANJE DRŽAVNIH TVRTKI Pročitajte kako nas godinama varaju na cestarini

Na čak 1482 dionice HAC je punih deset godina imao cijene više od propisanih! Jedan od razloga je što su proizvoljno zaokruživali cijene: iznos od 9,26 kuna tako bi postao 10 kuna
 CROPIX

Punih deset godina Hrvatske autoceste i Autocesta Rijeka - Zagreb na svojim su autocestama pogrešno naplaćivali cestarinu i na taj način varali svoje korisnike.

Nakon višemjesečne analize cijena cestarina te dvije tvrtke napravile su nove cjenike cestarina koji će na snagu stupiti 28. travnja u 6 sati ujutro.

Pogrešan izračun

Na dionicama autocesta kojima upravlja HAC čak 1482 cijene će biti smanjene, a 846 će biti povećane. Na dionicama autoceste Rijeka - Zagreb 164 cijene će se smanjiti, a 452 povećati.

Tako će, primjerice, cestarina od Zagreba do Splita biti manja za sedam kuna i iznosit će 174 kune, a za relaciju Zagreb - Rijeka cestarina će se plaćati 70 umjesto sadašnjih 69 kuna. Ministar prometa odobrio je nove cestarine.

Zbog ove korekcije cijena cestarine u HAC-u, na osnovi prometa iz 2013. godine, procjenjuju da će na godišnjoj razini izgubiti 7,2 milijuna kuna, dok će ARZ po istom proračunu zaraditi oko 5 milijuna kuna. Tako će najveće smanjenje cijene od 5 kuna na autocesti A1 biti na dionici Ogulin - Šibenik, a najveće poskupljene iznosit će 3 kune na dionici Otočac -Posedarje. Povećanje cijena na ovoj autocesti najviše će osjetiti vozači IV. kategorije. Tako će njima cestarina od Zagreba do Rijeke biti veća za 7 kuna.

U HAC-u tvrde kako su u korekcije cijena išli da bi korisnicima pravedno naplaćivali prijeđene kilometre. Odstupanja u cijenama utvrđeno je kod zadnjeg poskupljenja cestarina 2012. godine te se krenulo u detaljnu analizu i promjenu cjenika.

Više je razloga zbog čega se cestarina ne naplaćuje u skladu s prijeđenim putem. Kako nam je rečeno, dužina dionica između naplatnih kućica preuzimala se iz građevinskih dnevnika, a ne na osnovi geodetskih snimaka.

Kilometar 0,48 kuna

Kako je prema Pravilniku o cestarinama utvrđeno da se na autocestama HAC-a prijeđeni kilometar plaća 0,46 kuna, a na autocestama ARZ-a 0,48 kuna, svaka krivo utvrđena dužina dionice direktno utječe na visinu cestarine.

Naime, dužina pojedinih dionica prema geodetskim snimkama znatno se razlikuju u odnosu na dužine dionica po kojima se izračunava cestarina.

Tako je dionica autoceste Zadar 2 - Benkovac prema geodetskim snimkama kraća za 4,7 kilometara u odnosu na građevinski dnevnik. Dionica Žuta Lokva - Otočac je kraća 2,5 kilometara, a od Otočca do Perušića je duža 2,5 kilometara.

Nadalje, iznosi cestarine zaokruživali su se na puni iznos proizvoljno. Primjerice, ako je iznos cestarine bio 9,26 kuna, ponekad se zaokruživao na 10 kuna, a ponekad na 9 kuna.

Propustili ispraviti

To se nije ispravilo 2012. godine pri povećanju cijena pa su se te razlike dodatno povećale.

Sljedeći problem koji je stvorio pravi kaos u određivanju visina cestarine je nefukcioniranje jedinstvenog cjenika HAC-a i ARZ-a koji je uveden na autocesti A1 i A6.

Sporna točka je čvor Bosiljevo, gdje se autoceste odvajaju prema Splitu, odnosno Rijeci. ARZ cestarinu naplaćuje od Lučkog do čvora Bosiljevo dva.

Sam čvor Bosiljevo dužine je 3 kilometra i ARZ je na tom dijelu cestarinu zaračunavao 2 umjesto 1 kunu.

Nadalje, postoji dogovor o razdiobi sredstava između HAC-a i ARZ-a ovisno o tome da li korisnik skrene prema Splitu ili prema Rijeci.

Ako je krenuo prema Splitu, jedna kuna trebala je ići HAC-u.

No ponekad se uplaćivalo dvije kune po vozilu, nekad jedna, nekad tri. Jednostavno nije bilo pravila.

Politička odluka

Tako je primjerice cestarina od Lučkog do Bosiljeva stajala 33 kune, a od Bosiljeva do Ogulina 9 kuna. Ukupno dakle 42 kune, umjesto 40 kuna koliko će stajati po novom cjeniku.

Naši nam sugovornici tvrde kako se na cijene cestarina utjecalo i političkim odlukama.

Tako je 2008. godine za autocestu od Zagreba prema Rijeci donijeta politička odluka da cestarina mora iznositi 60 kuna umjesto 62 kune, koliko je izračunato u skladu s Pravilnikom.

Slična je stvar s iznosom cestarine za IV. kategoriju vozila na autocesti Zagreb - Županja.

Prema izračunu, ona je trabala iznositi 308 kuna, ali je HAC-u naređeno da iznosi 300 kuna.

Sadašnje i nove cijene cestarina za prvu kategoriju vozila u kunama

Zagreb - Split 181 - 174

Zagreb - Lipovac 121 - 122

Zagreb - PloČe 228 - 222

Zagreb -Karlovac 18 -19

Zagreb - Rijeka 69 - 70

Zagreb - GoriČan 42 - 41

Razlozi pogrešnog izračuna

1. Dužina dionica određivana je na osnovi građevinskih dnevnika, a ne podataka iz geodetskih snimaka

2. Izračuni cestarina zaokruživani su proizvoljno na veći ili manji iznos, čime se cijena nerealno mijenjala

3. Pojedine su cestarine određivane političkim odlukama, a ne na osnovi izračuna u skladu s Pravilnikom

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 01:34