Početkom tjedna, na dva od ukupno šest brodova splitskog "Jadroplova" izvanredno su poslani inspektori ITF-a (Međunarodne transportne federacije).
Razlog su bile brojne pritužbe koje su stizale od članova posada, a ticale su se katastrofalnih uvjeta boravka i prehrane pomoraca. Riječ je o brodovima "Split" i "Bene", koji su bili na vezu u Colombu, prijestolnici Šri Lanke, odnosno na Tajvanu.
Slobodna Dalmacija došla je u posjed fotografija snimljenih nekoliko dana uoči dolaska inspektora na "Split", brod za prijevoz sipkih tereta.
Ono što se na njima vidi vrlo je teško opisati riječima: pokvareni hladnjaci, u njima propala hrana, začepljeni, prljavi i očito vrlo dugo neodržavani sudoperi, inventar, namještaj i podovi s golemim mrljama i otpadnim tekućinama...
– Fotografije koje ste mi uputili uistinu su šokantne! – bio je komentar Nevena Melvana, tajnika Sindikata pomoraca Hrvatske, s čije strane je i iniciran nadzor "Jadroplovovih" brodova.
Zalihe hrane
On, kao ni Sindikat, nije bio do kraja svjestan razine problema dok mu jučer nismo proslijedili fotografije, pogotovo što je inspektor posjetio "Split" u Colombu, utvrdio probleme s hladnjacima, ali i da se kvarovi otklanjanju.
– Za bijedne higijenske uvjete na slikama koje ste mi pokazali nema opravdanja. Tehnički nedostaci, uvjeti života i rada na brodovima, sigurnost posade, nedostatak ili loša kvaliteta hrane i pitke vode, kašnjenje plaća – to su problemi koje možemo i hoćemo ukloniti uz pomoć ITF-ova inspektorata i to je cilj kampanje koju smo pokrenuli. Tek kada dobijemo povratne informacije s većine brodova "Jadroplova", tražit ćemo razgovor s predstavnicima kompanije – kazao je prilično šokirani Melvan.
Što se tiče "Bena", broda također izgrađenog za sipke terete, ITF-ov čovjek je na licu mjesta utvrdio da je zadnja opskrba hranom bila u Kini 18. kolovoza i u vrijednosti od oko 17 tisuća dolara, te dodatno voće i povrće u Tajvanu (trošak od 2686 dolara).
Prema Melvanu, zalihe hrane na tom brodu dovoljne su za dva mjeseca.
Razgovarao je s članovima posade broda i nije bilo zamjerki na stanje na brodu i redovitost isplate plaća. Kako neslužbeno doznajemo, njihov glavni prigovor ticao se pripreme hrane i kvalitete posluženih obroka.
– Znamo da je "Jadroplov" u problemima, to je s većim usponima i padovima stanje koje se proteže godinama, kada je kašnjenje plaća od po nekoliko mjeseci uzrokovalo odlazak pomoračkoga kadra koji je desetljećima bio vjeran splitskoj kompaniji.
Problem s kuharima je kroničan na svim hrvatskim brodarskim tvrtkama zbog toga što kuhari bolje zarađuju tijekom turističke sezone u Hrvatskoj nego što mogu zaraditi na brodu u godini dana. To očito uzrokuje negativnu selekciju zbog koje pate članovi posade broda – objašnjava Melvan.
Inače, cijelu priču o uvjetima na brodu za sipki teret koji nosi naziv najvećeg dalmatinskog grada i izgrađenom 1998. godine u "Brodosplitu", pokrenuo je jedan od kadeta.
On se na društvenim mrežama požalio na osnovne higijenske uvjete i rizik od zaraznih bolesti. Osim toga, naveo je da u četiri mjeseca, koliko je na brodu, nije imao ni jedan slobodan dan. Prema ugovoru koji je imao s "Jadroplovom", trebao je biti na kuverti (palubi) četiri sata i isto toliko na mostu, ali se znalo događati da 12 do 15 sati u jednom danu provede na palubi. Na koncu je zatražio hitan iskrcaj i isplatu zaostataka plaće.
Povratak pomoraca
Odgovore o ovakvom stanju potražili smo u samoj kompaniji, inače više od 70 posto u vlasništvu hrvatske države. Crew menadžer Dean Bilić odmah nas je dočekao s pričom da su problemi uklonjeni ili samo što nisu.
– Odvodi su odčepljeni, hladnjaci su također u funkciji, a očekujemo da za nekoliko dana na "Split" dođe i novi kuhar. Problem se i pojavio kada je otišao prethodni. Cijelo vrijeme članovi posade hranu su mogli držati u hladnjacima u svojim kabinama – veli Bilić.
No, kako se moglo doći u situaciju da brod više nalikuje kakvom svinjcu, pitali smo ga izravno.
– Posada je takva kakva je. Znate, netko je čistunac, netko je šporkaćun. Zapovjednik je reagirao, poslani su dijelovi na koje je potrošeno 50 tisuća dolara odlukom Uprave. Na "Benama" se razgovaralo s kuharom, upozoren je što i kako treba raditi i sada je situacija prihvatljiva. Ali zar mislite da je situacija na brodovima "Tankerske" ili "Atlantske plovidbe" bolja?! – odgovorio je Bilić prije nego što smo završili razgovor.
Posadu obaju "Jadroplovovih" brodova na koje je upućen izvanredni ITF-ov nadzor čine isključivo Hrvati. Doznajemo da je sedam članova posade "Splita" u postupku repatrijacije (povratka kućama) iz Colomba. Sami nisu htjeli ništa govoriti o zadnjim događanjima bojeći se hoće li im poslodavac to uzeti kao grešku i ponovno ih pozvati da se ukrcaju.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....