DIV grupa, sa ukupno 4000 zaposlenih, ima visoku razinu kapitala, sustav je stabilan, stečaja nad dijelom tvrtki iz sustava neće biti, posla ima, a sve obveze će se podmiriti do kraja mjeseca, istaknuo je u razgovoru za poslovniFM Tomislav Debeljak, vlasnik DIV grupe.
Posljednjih dana u medijima često prozivan, od navoda kako ima nekorektan odnos prema poslovnim suradnicima, pa i radnicima, do puštanja četiriju tvrtki u stečaj, Debeljak se o svemu očitovao i pojasnio u razgovoru s urednicom emisije Ritam posla, Lidijom Kiseljak.
- Div grupa cijelo vrijeme pozitivno posluje, likvidna je. U korona godini imali smo poteškoća kao i svi ostali, u prva tri mjeseca korone praktički gotovo nitko nije radio i svi smo se bojali što će biti. Uz sve to, nismo donijeli nikada odluku o smanjenju broja ljudi, nego smo štoviše i povećali broj ljudi u određenim segmentima. Ulagali smo, čak i radili robu za zalihe, što se sada pokazalo dobrim potezom. U konačnici smo servisirali i obaveze prema bankama, koje su dospijele u periodu pandemije, a uložili smo i 10 milijuna eura vlastitog novca u projekte, koji se u realizaciji sada postupno vraća, primjerice, pruga Dugo Selo-Križevci. Gradi se dosta brodova, a zadnji je u Brodosplit došao tanker iz Brodotrogira. Problem uglavnom nastaje kada se nešto ne plati nama na vrijeme, neću imenovati nikoga, pa dođemo u situaciju da se ne mogu pokriti sve obveze na dan dospijeća. Da, tad se plaća ono što se mora, nužno, a društva koja su u koroni bila pogođena i imaju gubitak te potraživanja od korona potpora, moraju poslovati na tržišnim principima. Iako smo uz sve to svaku plaću isplatili do kraja mjeseca, a takva je situacija i sada. Trenutno rješavamo situaciju, do kraćih problema s likvidnosti je došlo spletom okolnosti, najvećim dijelom zbog korone i nenaplate. No, to će se riješiti do kraja mjeseca, uvjerava Debeljak.
Kompanija koja dobro posluje
Naglašava da DIV ostaje kompanija koja dobro posluje i koji je super platiša.
Na upit za komentar o tvrtkama iz sustava za koje je iz Fine podignut zahtjev za stečaj, Debeljak odgovara kako će tim tvrtkama pomoći. No, kaže, ne mogu pomoći tvrtkama u poteškoćama i zbog toga napraviti dug svojim vjerovnicima. Pomoći ćemo im, posudit ćemo im sredstva, a oni su ujedno imaju i vlastita potraživanja na temelju korona potpora.
- Mi nećemo, kakva je situacija bila s brodogradilištima, slati svoje tvrtke u stečaj. U nekim tvrtkama imamo povrat PDV-a, u nekima smo dužni…, a kada se sve zbroji to je nula. Ali ponavljam, pomoći ćemo tim tvrtkama i pokriti dugove i sve će biti riješeno do kraja mjeseca. I bit će isplaćene plaće, koje nikada do sada nisu niti bile upitne odnosno neisplaćene, poručuje Debeljak.
Važno je i spomenuti da trenutačno dugovanje na razini DIV grupe-a prema dobavljačima, tj. obveze nisu više od 10 posto prometa, prema bankama oko 30 posto, dodaje vlasnik DIV grupe.
Komentira i zašto je unutar grupacije toliko tvrtki.
- Nema na svijetu više niti jedan sustav kao što je bio Đuro Đaković ili Končar, koji su imali nekih 50 cjelina, nego se sada sve vodi odvojeno u posebnim tvrtkama. Primjerice tvrtka Interijeri ili Projektiranje nisu u sklopu brodogradilišta, nego odvojene tvrtke za sebe koje se za sebe bore na tržištu, rade i za Brodosplit brodogradilište i na globalnom tržištu, pri čemu se u ovoj situaciji ne može reći da je njima loše upravljano, s obzirom na koronu i probleme povezane s tim. DIV grupa se ne može tako lako uništiti kako netko misli. Ima svog kapitala i rezervi od 1,8 milijardi kuna. A ukupni krediti su ispod milijardu kuna. Na aktivi od oko 3 milijarde, dug je na oko 33 posto. U tvrtkama je to često oko 80 posto, a ako je ispod 50, smatra se izvrsnim, naglašava Debeljak.
Suradnja s dobavljačima i kooperantima
Tvrdi i kako nema nikakvih ucjena prema dobavljačima ili kooperantima.
Kaže da su imali situacije gdje su dobavljači loše obavljali posao, pa je Brodosplit morao sam preuzeti menadžiranje i završiti radove kako bi se brod na vrijeme isporučio. Ako se brod na vrijeme ne isporuči, dolazi do naplate državne garancije i niza drugih problema. U takvim situacijama je zato potrebna čvrsta ruka, odnosno strogoća, ali na profesionalan i korektan način, što je odlika upravljanja tvrtkama u DIV Grupi. Ako želimo uspjeti moramo biti izvrsni, i mi i naši dobavljači, poručuje Debeljak.
Prozivan je i Debeljak zbog preseljenja polarnog kruzera u Trst i isplate minimalnih plaća radnicima.
Kruzer je premješten u Trst, pa u Crnu Goru, ali zbog internih razloga naručitelja, tj. nema nikakve veze s Brodosplitom, koji je svoj posao vrhunski odradio, napominje Debeljak. Kaže kako su djelatnici dobili izazov i uputu kako će dobiti 1,5 milijun eura bonusa ako brod bude gotov u dogovorenom roku. No, na kraju su bili sve lošiji i nisu uspjeli. Prisjeća se da su svojevremeno isplatili tisuću eura nagrade radnicima, no da se takve stvari zaboravljaju.
Debeljak smatra i sam priznaje da se priča oko Brodosplita povlači, upravo iz razloga što je u prošlosti bilo puno loših slučajeva s domaćih brodogradilištima. Ali u primjerice Uljaniku, prisjeća se Debeljak, osobno je govorio ministru što će se dogoditi. A onda sada i nas povezuju, samo zato jer smo u istoj branši, rekao je Debeljak.
Ocjenjuje da ima "ljudi koji ne mogu hormonalno preboljeti naš uspjeh".
Dva restrukturiranja
DIV je prije Brodosplita imao dva važna restrukturiranja, jedno u Srbiji, jedno u Kninu, a upravo je s brodogradilištem najbolje obavljen, a bio bi i bolji da nije bilo, kako kaže, unutarnjih neprijatelja.
Upitan o sve više navoda kako slijede otpuštanja radnika, Debeljak odgovara kako su otvaranje novih pogona i zapošljavanje novih ljudi kod njih konstanta, ali se govori o otpuštanjima. „Oni koji dobiju otkaz, dobili su ga opravdano, jer loše rade, a postoje i slučajevi kad postoje viškovi, tada slijedi otpuštanje, ali ih pokušavamo prekvalifikacijom ubaciti na druge poslove“, odgovara Debeljak.
Podsjeća kako je ugovaranje gradnje broda dug proces. Zadnja 4 mjeseca prije isporuke polarnog kruzera napravio sam menadžiranja kao u cijelom svom životu u 46 godina… Sada završavamo jedan tanker, polarni kruzer radimo, četiri ophodna broda, uskoro će se jedan ugovoriti – putnički, još su dva velika projekta pred nama te manji.. što se tiče Brodosplita., tu je i pruga Dugo Selo-Križevci, most Ston i most Jadro, a ima još projekata i puno posla.
U polarnim kruzerima, to svi kažu, upravo je Brodosplit najjači na svijetu, napominje Debeljak. No osvrće se i na tržište na kojem svim repromaterijalima raste cijena, od čelika do energije. Dakle, upumpava se novac, a događa se i veća inflacija. Činjenica je da novi projekti imaju klauzulu vezanu za cijenu materijala, energije.. u tom dijelu smo sigurniji i rizika nema, kaže Debeljak napominjući da je cijena brodova sada viša za oko 10 posto u odnosu na prije korone.
Brodogradnja nigdje na svijetu ne posluje bez sudjelovanja države
Brodogradnja, još jednom napominje, nigdje na svijetu ne posluje bez sudjelovanja države, jer je riječ o dugoročnom projektu, trajanja od 3 godine i više, i plaća se tek na kraju posla. Mi dosta toga iznosimo s vlastitim kapitalom. A domaće banke su, napominje, dosta zatvorene, i zbog nesigurnosti iz prošlosti. Našu ulogu u razvoja gospodarstva prepoznao je HBOR, te je financijski pratio neke od naših projekata Pa zato ovisimo o HBOR-u, iako smo posljednji put financirani putem VTB Europe banke. Ima i interesa drugih vanjskih banki, ali domaće su zbog Uljanika oprezne i vole ulaziti u manje projekte. Što mi je žao, jer nema toliko rizika, smatra Debeljak. Napominje kako su uredno vratili sva državna jamstva i kredite.
Osim brodogradilišta, DIV grupa radi i na građevinskim projektima, a važna segment unutar grupe je i tvornica vijaka u Kninu. Investicija u Kninu bila je najveća prije deset godina u RH, zaposlili smo oko 400 radnika.., a u isto vrijeme krenula je i kriza. No ta je tvornica Kninu i za Knin značila, kako je netko napisao, kao da je netko otvorio tvornicu za 50.000 radnika u Zagrebu. Kada je ukinuta antidamping carina robe iz Kine i tada smo pozitivno poslovali, a trenutno je, uvjerava Debeljak, u Kninu i najbolje vrijeme za poslovanje. EU ove godine uvodi antidampinške carine na vijčanu robu iz Kine, cijena vijčane robe je ujedno porasla, a narudžbe su povećane.
Debeljak namjerava širiti pogon u Kninu, ali i otvoriti novi u BiH, u Konjicu i zaposliti oko 50 ljudi. Oko 100 do 150 bi dodatno zaposlili u Kninu, gdje ih je trenutačno oko 600. DIV grupa u nekim hitnim situacijama mora uzimati radnu snagu iz inozemstva, no niti u jednom trenutku nije više od 5 posto stranaca zaposleno unutar sustava, kaže Debeljak.
Bez obzira na svojevremene nesuglasice u Gradu Kninu, Debeljak kaže da nema te prepreke zbog koje bi napustio radnike. Naime, u vrijeme korone država je zamrznula naplate, no njima je stiglo upozorenje za gašenje vode zbog neplaćenog jednog računa i uistinu su je gradske vlasti ugasile i i prerezale cijev. DIV je inače uzimao vodu iz Grada, zbog socijalnih razloga, iako je praksa da tvrtke imaju svoju vlastitu vodu, tj. tehnološki bunar, kojeg nakon ovoga događaja s gašenjem vode je napravio i DIV, pojasnio je Debeljak u razgovoru za poslovniFM.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....