VELIKA ŠKRTICA

Stiže novi Zakon o potrošačima: Mnogi će ostati iznenađeni, negdje će vas dočekati čak četiri cijene!

“U početku će potrošačima biti zbunjujuće vidjeti na jednom prodajnom mjestu četiri cijene”

Sezona sniženja

 Srdjan Vrancic/Cropix/Cropix

Trgovci su se ovih dana malo uskomešali - naime, 28. svibnja na snagu stupa novi Zakon o potrošačima kojim se mijenja način iskazivanja cijena proizvoda na akcijama ili pod posebnim popustima, zbog čega mnogi od njih užurbano proučavaju nova pravila i prilagođavaju sustave izražavanja cijena.

Kako će se prilagoditi, tema je za neku drugu priliku, no nas je najviše zanimalo kakve će to cijene od kraja svibnja u trgovinama dočekivati p otrošače, što se točno za njih i kako mijenja, vrijede li pravila za online prodaju te kako će se sve to još jednom promijeniti nakon što 2023. godine uvedemo euro?

Tada će, naime, kupce u trgovinama i web shopovima, u slučaju posebnih akcija ili sniženja, dočekivati čak četiri cijene, dvije u kunama te dvije u eurima, i velika je vjerojatnost da će mnogi od njih biti u najmanju ruku zbunjeni.

Zašto je do toga došlo pojasnila nam je odvjetnica Udruge Potrošač Dijana Kladar koja je ispričala kako novi zakon od 28. svibnja trgovcima nalaže da tijekom takozvanih posebnih oblika prodaje - dakle, kod prodaje po cijenama nižim od redovne, odnosno tijekom akcija ili sezonskih sniženja - obavezno izražavaju dvije cijene: onu sniženu te najnižu cijenu tog istog proizvoda zabilježenu u posljednjih 30 dana prije akcije.

Iz ovoga je jasno kako u slučajevima akcija više ne postoji mogućnost izražavanja redovnih cijena proizvoda, osim kad je redovna cijena u posljednjih mjesec dana ujedno bila i najniža, a Kladar napominje kako to pravilo vrijedi samo u slučajevima popusta koji se odnose na sve potrošače.

”Prvo treba voditi računa o tome da ta obveza postoji u slučajevima kad trgovac snižava cijenu u odnosu na sve potrošače. Dakle, ako postoji popust za, primjerice, karticu neke banke, onda trgovac ne mora prikazati i najnižu cijenu u prethodnih 30 dana. U tom slučaju najispravnije bi bilo oglasiti da postoji popust od 20 posto za plaćanje određenom karticom te ne prikazivati iznos cijene”, kaže Kladar te dodaje da obveza vrijedi na jednak način za prodaju u fizičkim trgovinama kao i na webu.

Obveza isticanja najniže cijene u posljednjih 30 dana pritom neće vrijediti za slučajeve prodaje digitalnih sadržaja, kod kombiniranih odnosno vezanih ponuda kao ni kod programa vjernosti.

”Kod loyalty shema je bitno da se iznos posebnih cijena za članove kluba vjernosti ne smije isticati kraj samog proizvoda, u newsletterima, mail obavijestima ili na prodajnom mjestu, nego samo napomenom, primjerice “20 posto niža cijena za članove kluba vjernosti””, otkrila nam je.

Iz toga jednostavno proizlazi kako će potrošače prije uvođenja eura, odnosno u razdoblju obveze isticanja cijena u kunama i eurima, tijekom akcija dočekivati čak četiri cijene. Naime, trgovci će biti obvezni izraziti najnižu cijenu u posljednjih 30 dana u kunama i u eurima, a onda opet i akcijsku cijenu u obje valute.

”U početku će sigurno potrošačima biti zbunjujuće vidjeti na prodajnom mjestu četiri cijene, ali uvjerena sam da će se s vremenom naviknuti, pogotovo s obzirom na to da su sve ove zakonske izmjene donesene u kontekstu zaštite prava potrošača i transparentnog prikazivanja cijena. Naravno, i sami trgovci mogu poduzeti određene korake i prakse kako bi olakšali potrošačima i doprinijeli transparentnosti”, poručuje odvjetnica Kladar.

Osim toga, otkriva nam i kako je točno propisan vizualni način dvojnog iskazivanja cijena, kako bi stvar za potrošače bila što jednostavnija. Naime, cijena u eurima smatrat će se primarnom te će se izražavati na lijevoj strani ili iznad, a cijena u kunama bit će sekundarna te će se izražavati s desne strane ili ispod.

Iza cijene u eurima obavezno će nakon razmaka morati stajati znak za euro ili tri slova EUR, a na vidljivom mjestu u prodajnom prostoru i mjestu pružanja usluga morat će biti istaknut i fiksni tečaj konverzije. Fiksni tečaj pritom će morati biti izražen u šest znamenki kako bi potrošači što točnije mogli preračunati cijene.

Ako će, pod valom trenutačnih poskupljenja, za to uopće imati volje.

Imate prijedlog za veliku škrticu?

Pišite na Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
21. prosinac 2024 08:29