STROGA SIGURNOSNA PRAVILA

STIŽU REVOLUCIONARNE PROMJENE U PROMETU Od iduće godine svi će novi automobili imati crne kutije i sustave za ograničenje brzine

 
 Robert Fajt / CROPIX

Na razini Europske unije pripremaju se revolucionarne promjene u segmentu sigurnosti u prometu, koje će uvelike utjecati na sudionike u prometu, ali i na automobilsku industriju.

Odbor za unutarnje tržište i zaštitu potrošača Europskog parlamenta 21. veljače prihvatio je Prijedlog “Uredbe o zahtjevima za homologaciju za motorna vozila i njihove prikolice te za sustave, sastavne dijelove i zasebne tehničke jedinice namijenjene za takva vozila, u pogledu njihove opće sigurnosti te zaštite osoba u vozilima i nezaštićenih sudionika u cestovnom prometu, o izmjeni”.

Detekcija pješaka i biciklista

Ovim prijedlogom kroz nekoliko sljedećih godina svi automobili bi kao serijsku opremu trebali imati ugrađene Intelligent Speed Assistance (ISA) sustav za ograničenje brzine, sustav za prelaženje u suprotnu traku, uređaje koji snimaju događaje unutar automobila, sustav za pomoć vozaču uključujući automatsko kočenje u nuždi (AEB) s detekcijom pješaka i biciklista.

Pripreme za odluku

Osim toga, nalaže se i provođenje puno strožih autocrash testova. Predlagalo se obvezno ugrađivanje tzv. Alko testera u automobile, ali to nije prošlo. Prema proceduri, nakon usvajanja na Odboru, prijedlog Uredbe odlazi na glasanje u Parlament nakon čega dokument moraju zajedničkom procedurom usvojiti države članice u Vijeću, Europska komisija i Parlament. U ovom trenutku nije poznato bi li se glasanje o ovoj Uredbi moglo dogoditi prije europskih izbora.

Ako se Uredba usvoji, svi automobili bi morali imati ugrađen GPS i kamere za prepoznavanje znakova kako bi otkrili koliko je ograničenje na dijelu ceste kojim se automobil kreće. U praksi to bi značilo da bi sustav detektirao koje je ograničenje na prometnici i upozorio vas da vozite prebrzo. Ukoliko bi i dalje vozili preko ograničenja, sustav bi vas zvučnim signalima upozoravao da smanjite brzinu. Naravno, obveza da se u automobile serijski ugrade ISA sustavi mogla bi biti veliki udarac za proizvođače “nabrijanih” automobila te se može očekivati njihovo lobiranje na omekšavanje ovakvog prijedloga zakona. Sustav ISA u automobilskoj industriji nije nešto novo te ga nekoliko proizvođača već sada nudi, ali kao opcijsku mogućnost svojim kupcima.

Prati položaj vozila

Sustav za zadržavanje u prometnoj traci prati položaj vozila s obzirom na granice prometne trake ili ceste i primjenjuje zakretni moment na upravljač, ili pritisak na kočnice, onda kada vozilo napusti prometnu traku ili će se to ubrzo dogoditi te postoji opasnost od sudara. Prema ovom prijedlogu, automobili bi u budućnosti bili opremljeni i “crnim kutijama” koje bi snimale događaje u unutrašnjosti automobila, a snimke bi se koristile u slučajevima prometnih nesreća kako bi policija lakše utvrdila razloge nesreće.

Pregovori od 2018.

Prijedlog Uredbe dala je još u svibnju 2018. godine Europska komisija kako bi se izmijenili standardi sigurnosti vozila, koji se nisu mijenjali od 2009. godine i smatraju se zastarjelima. Tu izmjenu snažno podupire i za nju lobira Europsko vijeće za sigurnost prometa i traži da se ove promjene uvedu već 2020. godine. Prema tvrdnjama članova Vijeća, glavni uzrok smrti na cestama u EU je prekoračenje brzine. Njihove statistike govore da svakog tjedna na cestama širom EU umire 500 ljudi.

“Vrlo je jednostavno: ako želimo smanjiti broj smrtnih slučajeva na cestama, moramo se učinkovito uhvatiti u koštac s brzinom”, poručuju iz Vijeća. U Vijeću se također žestoko zalažu za smanjenje postojećih ograničenja brzina. Prema njihovim tvrdnjama, smanjenjem ograničenja brzine za samo jedan kilometar, godišnje bi se na razini EU spasilo 2100 ljudskih života. Prema istraživanjima na razini EU, na gradskim prometnicama je 37 posto nesreća sa smrtnim posljedicama, na seoskim putevima 55 posto, a na autocestama je 8 posto prometnih nesreća sa smrtnim posljedicama i u najvećem dijelu razlog nesreća u kojima su smrtno stradali je prevelika brzina.

Direktor Vijeća Antonio Avenoso tvrdi kako “ovaj zakon predstavlja veliki korak naprijed za sigurnost cestovnog prometa u Europi i može spasiti 25.000 života od 2022. do 2037. godine”. Prema njegovim riječima, Vijeće se zalaže da zakon na snagu stupi što prije kako bi se automobili s novim obveznim sigurnosnim sustavima što prije počeli proizvoditi.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
12. studeni 2024 12:30