Odakle krenuti kad je u pitanju HDZ-ova najava izrade domaćeg booking portala koji bi, sanjaju neki, za samo pet posto provizije domaći smještaj strancima trebao prodavati bolje i uspješnije od svjetskih etabliranih platformi?
Prvo se treba osvrnuti na apsurdnost ideje prema kojoj bi neka državna institucija, moguće Hrvatska turistička zajednica, imala financijskih sredstava i radnih kapaciteta održavati sustav u koji globalno najpoznatije booking platforme godišnje ulože i 10 milijardi dolara na oglašavanje, čak 200 puta više od godišnjeg budžeta HTZ-a. Kako je pojasnio Emanuel Tutek iz BlueRocka, ova začudna inicijativa najbolje bi se mogla opisati riječima “prodavanje tople vode”, pod čime inače podrazumijevamo osmišljavanje proizvoda koji već postoje.
- Ovdje nam se nameće nekoliko perspektiva: zašto nuditi proizvod koji ni po čemu nije nov i inovativan i koji na svijetu već dugi niz godina rade bolji i uspješniji od nas, a onda i čime bi se to takav sustav uopće financirao, znamo li da međunarodne kompanije samo u razvoj i istraživanje takvih platformi godišnje plasiraju i do nekoliko milijardi dolara - pita se Tutek sumnjajući pritom i u vještinu domaće državne i javne uprave za održavanje takvog kompliciranog sustava.
- Sjetimo se samo koliko smo dugo čekali da naša krovna marketinška agencija izradi nove web stranice ili pokrene sustav e-Visitor koji je daleko manje kompleksan od booking platforme koja bi trebala imati doseg diljem svijeta. Ako je ideja u pozadini ovoga bila unaprijediti domaći smještaj, onda to ne treba raditi poticanjem njegove prodaje već poticanjem njegova unapređenja, a što će onda utjecati i na njegov bolji plasman na stranim booking platformama - smatra Tutek.
Upitna izvedba
Osnivač aplikacije za upravljanje objektima u turizmu Rentlio Marko Mišulić poručio je kako se ova predizborna inicijativa ponajprije ističe po svojoj tržišnoj neutemeljenosti, odmakom od realnosti kao i upitnošću kvalitete izvedbe. - Snaga globalnih lidera među booking platformama leži upravo u okrupnjavanju i generiranju potražnje, u njihovoj globalnoj prepoznatljivosti i standardizaciji korisničkog iskustva. Ne vidim način na koji bi to sve mogao postići jedan državni portal. Na koji način državni booking portal planira generirati potražnju kojom bi konkurirali globalnim platformama i to sve ponuditi za višestruko nižu cijenu usluge od prosječne tržišne, teško mi je procijeniti. No ono što nije teško procijeniti jest ishod ovakvih ideja - poručuje Mišulić, upozoravajući da država ima puno drugih načina kako povećati konkurentnost domaćeg turističkog sektora.
Osim toga, svijet je već ispratio nekoliko sličnih nacionalnih inicijativa koje su izgorjele i prije nego što su ustvari zaživjele.
Kako upozorava partner u Horwath HTL-u Siniša Topalović, nacionalni booking portali svoje su oduševljenje među političkim elitama doživjeli ranih 2000-ih kada su neke države započele te neslavno završile izlet u poduzetničke vode shvativši kako poanta u booking platformi nije u količini njene ponude već snazi da pristupi ciljanim tržištima.
- Ne radi se o jednom projektu nego ozbiljnom poslovnom pothvatu koji, pored ulaganja u razvoj, zahtijeva kvalitetnu korisničku službu, podršku na ključnim stranim jezicima, najnapredniju tehnološku infrastrukturu te adekvatni marketing koji bi, ispada, trebala financirati iz pet posto provizije - kaže Topalović.
Složeni sustav
Osim toga, osnivačica thinktourism-a Katarina Miličević ističe da Hrvatska nema niti jedinstven sustav analitike u turizmu prilagođene današnjim digitalnim potrebama, a kamoli snage da ulaže u nešto ovako kompleksno.
- Pretpostavljam da kreatori ove ideje nisu svjesni o koliko se složenom sustavu tu radi, koliko je vremena i analize potrebno da se takav sustav napravi te koliko iznosi takva investicija radi li se prema zahtjevima današnjeg i budućeg tržišta. Trenutno ima mnogo važnijih stvari u hrvatskom turizmu od ove. Pored toliko svjetskih platformi koje godinama rade na unapređenju, prilagodbi tržišnim trendovima, kredibilnosti i snazi vlastitog brenda, ova ideja nema prije svega financijsku opravdanost - tvrdi Miličević.
Ako već sve ovo nije bilo dosta, treba izraziti i skepsu u spremnost iznajmljivača da svoja poslovanja povjere jednoj nacionalnoj platformi.
U zemlji u kojoj zimmer frei živi na skrivanju poslovanja od Porezne uprave - netko doista vjeruje da će iznajmljivači, između booking.com i Airbnba, odabrati platformu u rukama države?
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....