SVAKI PETAK IZUZETAK

Sustav za uputnice i recepte pao je 17. put ove godine, pacijenti i liječnici bijesni: ‘A ovo nam je najveći problem...‘

Čak 11 padova CEZIH-a je bilo petkom ili ponedjeljkom, što su liječnicima najproblematičniji dani
 Boris Kovacev/Cropix

Centralni informacijski sustav (CEZIH) u petak ujutro opet je pao. Konkretno, nisu radili najvažniji dijelovi sustava eRecept i eUputnice, što je izazvalo negodovanje liječnika primarne zdravstvene zaštite, ali i pacijenata.

- Kako često moram liječniku, čini mi se da se ovo stalno događa. Imam puno godina, teško se krećem, a sada je još i pljusak što mi dodatno otežava kretanje sa štakama. Liječnica mi je rekla da će me nazvati kad sustav proradi. Ne idem doktoru iz zabave, nego iz potrebe - požalila nam se starija gospođa, koja je bila na kontroli i trebala je dobiti novu terapiju za svoju kroničnu bolest.

Prema informacijama Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje sustav nije radio nešto manje od sat i pol u samom početku jutarnje smjene.

- Jutros u 8.18 sati uočene su tehničke poteškoće u radu CEZIH-a. Nakon oporavka sustava, od 9.26 promet je normaliziran. Kao što smo u više navrata komunicirali, trenutno je u tijeku optimizacija rada sustava na novoj platformi čiji završetak se očekuje početkom listopada, a tijekom koje su moguće povremene poteškoće", poručili su za medije u zajedničkoj objavi Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje i Ericsson Nikola Tesla, koji održava sustav CEZIH-a.

Nataša Ban Toskić, predsjednica Koordinacije obiteljskih liječnika (KoHOM), kaže kako je srećom bila u popodnevnoj smjeni, ali da su kolege u jutarnjoj smjeni opet bili frustrirani.

- Petkom je to najveći problem. dakle, ako ujutro ne radi sustav, naši pacijenti nas sljedeći put vide tek u ponedjeljak popodne - pojašnjava Ban Toskić. Nadalje, upozorava kako i dalje u sustavu nisu ažurirani podaci osiguranika te da mjesecima nemaju točne podatke svojih pacijenata.

- Netko je mogao preminuti, netko otići drugom liječniku ili prebaciti se nama. Mi to ne znamo! - napominje Ban Toskić, a što se tiče pada CEZIH-a dodaje kako ne znaju da li njihove fakture prolazi, da li ih HZZO uopće plati jer to ne mogu kontrolirati.

- Svi nas ignoriraju i sve što smo dogovarali s Ministarstvom zdravstva nikad se nije ispunilo - žali se Ban Toskić.

Što se tiče frustrirajućih padova CEZIH-a, dobili smo podatke da je u ovoj godini istih bilo čak 17. Također, liječnici dobro primjećuju da su padovi uglavnom krajem ili početkom tjedna. Naime, od svih padova čak njih 11 su bili petkom ili ponedjeljkom, što su liječnicima najproblematičniji dani.

- Od petka do ponedjeljka je predugo, a onda opet ako je nekome trebao recept ili uputnica preko vikenda, čeka ponedjeljak i sustav ne radi. Osim ovih potpunih padova, tu su i druga razna ‘štekanja‘ na koja nitko ne reagira - govori Ban Toskić.

Inače, Jutarnji list je u više navrata pisao o CEZIH-u i njegovom održavanju. Naime, od Ministarstva zdravstva smo još prije 15 dana tražili odgovore vezano uz uvjete održavanja, financiranje, plaćanje penala, no odgovor do danas nismo dobili. Naime, Ministarstvo nije odgovorilo u zakonskom roku već nas je uputilo da za upit pošaljemo zahtjev za pravo na pristup informacijama, govoreći da podliježe Zakonu o pravu na pristup informacijama (ZPPI) što je nejasno jer se pitanja tiču sustava čiji su ugovori objavljeni na internetu te je riječ o novcu poreznih obveznika.

Jedno od pitanja je bilo i zašto je godišnja cijena održavanja sustava porasla s četiri na 6,2 milijuna eura, no ni na to odgovor nismo dobili.

U ugovoru smo primijetili i da Ministarstvo zdravstva naručuje usluge koje se više ne koriste, poput ‘Aplikacije za ad hoc naručivanje na cijepljenje‘.

Među ostalim, nismo dobili niti odgovor zašto su najavili padove sustava vezano uz migraciju sustava, koja bi navodno trebala trajati do listopada, kada u ugovoru jasno stoji da unatoč migracijama pada sustava ne smije biti!

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
07. prosinac 2024 01:46