- Od srednje škole se nisam vozila željeznicom, htjela sam doživjeti taj nagibni vlak, pa i po cijenu toga da putujem dulje nego s autobusom. Ovako se možeš dignuti i prošetati, vidjeti pejzaž kakav ne možete zamisliti dok se vozite autocestom u busu. Svi su mi govorili da sam luda što suprug i ja uopće želimo ići vlakom, ali stvarno sam mislila da će to biti lijep doživljaj i zanimljiv početak našeg vikenda u Zagrebu - početak je priče Splićanke koja je prošle subote trebala putovati šest i pol sati vlakom do našega glavnog grada, piše Slobodna Dalmacija.
No, dugogodišnja želja joj se nije ostvarila.
Razočarana putnica
- Stigli smo na kolodvor oko osam, pola sata prije polaska. Vlaka nije bilo, samo dvije grupe stranaca koji su spominjali autobus. Suprug je na kolodvorskom ekranu uočio da je pokraj naše linije istaknuta riječ "autobus". Zbunjeno smo otišli do službenica na šalteru, gdje nam je rečeno kako se vlak pokvario i da je organiziran prijevoz autobusom. "Kvare se avioni pa može i vlak", bilo je njihovo objašnjenje - prepričava razočarana putnica, kojoj je rečeno da će taj autobus voziti osam sati jer će se zaustavljati na svakoj postaji kuda bi prolazio taj vlak.
- Odmah smo zatražili povrat novca i dali su nam ga bez problema. Otišli smo na susjedni autobusni kolodvor i kupili kartu prvog prijevoznika koji je išao prema Zagrebu. Osjećam se bedasto jer smo uopće pomišljali da bi obično putovanje vlakom moglo proći bez problema, posebno jer sam poslije na internetu pronašla članke u kojima piše kako se često događa da vlak ne vozi zbog kvara i da se putnike prebacuje u autobuse. Dnevno kroz splitski kolodvor prođe samo nekoliko vlakova, a s ovakvim načinom rada mogu slobodno odmah sve zatvoriti - žali se Splićanka i kaže kako joj nakon ovakvog iskustva više ne pada na pamet voziti se vlakom.
Refundacija štete
Ovaj događaj odvio se u jeku rasprava o novostima koje bi EU mogao uskoro izglasati, a tiče se kašnjenja vlakova i prava putnika na povrat novca, što bi skupo koštalo "Hrvatske željeznice" (HŽ). Tu su i svjedočanstva radnika te državne tvrtke koji tvrde da se oni na terenu moraju nositi s nezadovoljnim putnicima zbog lošeg upravljanja i nebrige šefova i politike.
Na udaru razočaranih putnika su i splitski djelatnici tvrtke "HŽ Putnički prijevoz", što potvrđuje i Ivan Forgač, predsjednik Sindikata hrvatskih željezničara, koji je upoznat s čestim kvarovima nagibnih vlakova, koji samo jednom dnevno prometuju u oba smjera na relaciji Split - Zagreb. Zna i da već neko vrijeme voze barem sat vremena dulje u odnosu na prve godine kada su pušteni u promet.
- Malo nagibnih vlakova je u ispravnom stanju. Početkom 2000-ih kupljeno je njih osam, a proizvođač nije previše zainteresiran za tako malu "flotu" pa su problem i isporuka rezervnih dijelova i održavanje. Ponekad rade dva, tri, ili čak samo jedan vlak.
Vozno vrijeme je pitanje pruga, a one su u lošem stanju. Iz Splita do Zagreba se tih prvih godina moglo doći za malo više od pet sati, a sada ne može, iako je vlak isti. To je zaista nepovoljno za sve putnike, naročito za one iz Dalmacije - ističe sindikalni čelnik, koji ima saznanja kako se nagibni vlakovi popravljaju, ali ne zna kada će biti sanirani.
Dotad su radnici na terenu ti koji se zbog kašnjenja ili nedolaska vlaka moraju opravdavati putnicima, a kaže da je tako i na splitskom kolodvoru.
Verbalni napadi
- Naše osoblje ima velikih problema zbog svega toga, stalno su izloženi kritikama, verbalnim napadima. Kada vlak ne radi, onda ga otkažu i ljude se vozi autobusom. To nije neka novost. Ako autobus mora stati na svakom stajalištu, onda je to mnogo sporije i neprikladno. Žao mi je ljudi i mojih konduktera koji to sve trpe, a nisu ni krivi ni dužni - poručuje Forgač, kojemu je jasno zašto je infrastruktura naše željeznice nekonkurentna autobusnom prijevozu.
- Normalno da ljudi izaberu autobus jer gledaju čime će prije stići do odredišta, autocestom će doći iz Splita do Zagreba za samo pet sati. Putovanje željeznicom bilo bi brže da se obnovi Lička pruga, no to se nikada do kraja nije realiziralo. Materijal je kupljen, govorilo se da nema certifikate, a poslije se pokazalo da to nije bilo točno. Iskoristili su to da sve preusmjere na izgradnju autoceste, a poslije nije ostalo kuna za željeznicu. Dok EU želi što više toga prebaciti na željeznički promet i ulaže u to, naša se država ne drži ni vlastitih nacionalnih planova i obveza izglasanih u Saboru - napominje sindikalist, piše Slobodna Dalmacija.
Ne planiramo kupovati nove...
Iz "HŽ Putničkog prijevoza", nakon pitanja Slobodne Dalmacije, stiglo je pojašnjenje da nagibni vlak prošle subote nije vozio zbog kvara generatora napona pomoćnih pogona i kvara klimatizacijskog uređaja, što je uklonjeno u ponedjeljak. Putnike je preuzeo jedan autobus, iako kažu da je praksa inače drukčija.
- S obzirom na to da ugovorni prijevoznik nije mogao osigurati drugi autobus, onaj koji je vozio zaustavljao se na svim kolodvorima tog vlaka. U slučajevima kvarova vlakova na relaciji Zagreb - Split i obratno, putnike prevoze dva autobusa, od kojih se jedan zaustavlja na svim kolodvorima propisanim voznim redom vlaka, kako bi putnici iz međukolodvora mogli krenuti na putovanje, a drugi vozi izravno autocestom na relaciji Split - Zagreb i obratno - odgovorili su, kao i da zamjenski izravni autobus do Zagreba stigne za pet sati, a onome koji se zaustavlja u međukolodvorima za to treba osam sati.
Dalje navode kako je od osam nagibnih vlakova koje je 2004. godine proizvela kompanija "Bombardier", ispravno njih šest, jer su dva vlaka teško oštećena u nesrećama u kaštelanskim Rudinama i u Kosovu kod Knina.
- Trenutačno su u prometu dva nagibna vlaka, dok se na ostalima obavljaju zakonom propisani redovni popravci. Do kvarova nagibnih vlakova dolazi povremeno, najčešće zbog kvarova klimatizacijskih uređaja i prolaznih kvarova dizelskih motora. "HŽ Putnički prijevoz" ne planira nabavljati nove nagibne vlakove - poručili su iz državne tvrtke.
Vožnja dugo traje jer su pruge loše
Nakon što su uvedeni u promet 2003. godine, prosječno vozno vrijeme nagibnih vlakova od Splita do Zagreba bilo je šest sati i 20 minuta, a dvije godine poslije trebalo im je samo pet i pol sati za istu relaciju. Te podatke dobili smo od "HŽ Putničkog prijevoza", gdje tvrde da se vrijeme putovanja produljilo zbog stanja na pruzi pa su nas uputili na "HŽ Infrastrukturu". Od njih smo, osim objašnjenja za to, zatražili i informaciju što se radi u vezi s obnovom Ličke pruge, o kojoj se mnogo govorilo baš u vrijeme puštanja u promet nagibnih vlakova.
Iz državne tvrtke koja upravlja željezničkom infrastrukturom kažu da se pruga između Splita i Zagreba održava u skladu s tehničkim i financijskim mogućnostima, navode trenutačne radove u kolodvoru Plaški te izvedenu sanaciju tunela Plaška glava.
- U odnosu na prije desetak godina, na nekim su pružnim dionicama smanjene dopuštene vozne brzine, dok su na nekima povećane. Na trajanje putovanja željeznicom, osim stanja pruge, utječu i radovi na pruzi, stanje vlakova, eventualna privremena regulacija prometa i drugo. U srednjoročnom razdoblju planirana je modernizacija i izgradnja drugog kolosijeka na dionici Hrvatski Leskovac - Karlovac te obnova dionice Generalski Stol - Oštarije, čime će se omogućiti povećanje brzine vlakova i skraćenje vremena putovanja. U istom razdoblju je predviđena modernizacija signalno-sigurnosnih uređaja na dionici Oštarije - Perković, koja će omogućiti dodatno povećanje brzine vlakova kroz kolodvore i na nekim dijelovima pruge, kao i skraćenje vremena potrebnog za prometne operacije vezane uz križanja vlakova u kolodvorima, čime će se također skratiti ukupno trajanje putovanja između Splita i Zagreba - naveli su iz "HŽ Infrastrukture".
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....