Iako se zadnja dva mjeseca pisalo o mogućem pojeftinjenju auto-škola, dogodilo se upravo suprotno - poskupjele su. U Splitu već s 1. siječnjem 2018., a u Zagrebu će cijene porasti kroz dva mjeseca.
Ukinut cjenik
I dok su u Splitu cijene porasle 10%, pa se sada treba izdvojiti oko 6600 kuna, što uz plaćanje liječničkog pregleda, prve pomoći i vozačkog ispita iznosi oko 8000 kuna, umjesto dosadašnjih 7200, u Zagrebu će ukupna cijena biti od 8400 do 8800 kuna. Potvrdio je to čelnik Udruženja auto-škola HGK Denis Ožegović.
- Kako je početkom ove godine napokon ukinut propisani cjenik za minimalnu cijenu jednog sata, shvatili smo da je to prilika za prilagođavanje uvjetima u kojima poslujemo. Cijene nismo mijenjali od 2008., a sve je poskupilo. Gorivo je gotovo dvostruko skuplje, auti na kojima poučavamo su puno vredniji nego prije devet godina, a naši instruktori imaju plaće puno niže od hrvatskog prosjeka. Zato smo se odlučili na nepopularno dizanje cijena u splitskim auto-školama - rekao je Ožegović, inače vlasnik autoškole “Hajduk”.
Kaos u Sloveniji
Situaciju s liberalizacijom auto-škola usporedio je s onom koja se dogodila u Sloveniji prije osam godina, kada su se mahnito počele otvarati nove, imale su jednu cijenu, a ostatak uzimale “na crno”.
- Nastao je potpuni kaos, kvaliteta je pala na najniže grane, a u jednom trenutku je u maloj Sloveniji bilo 2000 auto-škola. Usporedbe radi, u Hrvatskoj trenutno posluje 337 auto-škola - kaže Ožegović.
Njegov zamjenik pri Udruženju auto-škola HGK i vlasnik zagrebačke autoškole “Rotor”, Hrvoje Štrk, otkrio je da će u Zagrebu cijene narasti 15-20%, ali ne od 1. siječnja, već kroz mjesec ili dva.
Porasli troškovi
- Svima je već od početka bilo jasno da prostora za smanjenje cijena nema. Cijena nastavnog sata bez PDV-a bila je 114 kuna, a recimo cijena sata mehaničara je barem 150 kuna. Moramo omogućiti našim instruktorima normalan život, a uz ovakve plaće ga nemaju. Očekujemo da će sve auto-škole u Zagrebu podići cijene kako bi nastavile s normalnim radom - smatra Štrk.
Antonio Mamuša, vlasnik splitske auto-škole “Dalmacija”, kaže da su već povećali cijene 10% i navodi nekoliko glavnih razloga.
- Kada je minimalna cijena sata bila određena zakonom, svi smo se orijentirali prema tome iako su troškovi odavno prerasli zaradu. Gotovo deset godina nismo dizali cijene, a u tom razdoblju je gorivo poskupjelo gotovo 50%, veći su troškovi održavanja auta jer su stare cijene auto-škole rađene prema vozilima vrijednosti do 100 tisuća kuna, a sada se uči i na onima dvostruko vrjednijima. Isto tako, mnogo auto-škola nema svoj prostor za predavanja pa unajmljuju, a znate kolike su cijene.
Zato auto-škole u Dubrovniku neće poskupjeti, oni su odavno digli osnovicu na 6700 kn baš zbog cijena prostora - rekao je Mamuša. Prema njegovim saznanjima, osim u Splitu i Zagrebu, poskupjet će auto-škole u Bjelovaru, Osijeku, Šibeniku, Makarskoj...
Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) pozdravlja liberalizaciju, ali “naglašava da su bilo kakvi dogovori o cijenama i podjeli tržišta između konkurenata protivni propisima o zaštiti tržišnog natjecanja i teška povreda propisa”.
- Jedna od koristi liberalizacije je osiguravanje slobodnog pristupa tržištu svakom poduzetniku te je pretpostavka da će tržište samo regulirati broj škola na pojedinom području. Svaki je poduzetnik sada u mogućnosti samostalno formirati cijenu usluge sukladno troškovima, što potrošačima ostavlja mogućnost izbora - tvrde u AZTN-u.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....