Uber je prijevoznička tvrtka, a ne digitalna usluga, odlučio je Europski sud pravde te je odbio Uberovu definiciju da oni ne nude uslugu taksi prijevoza već “pomažu ljudima da elektronskim putem ostvare kontakt jedni s drugima”.
Sud je, naime, jučer presudio da posredničke uslužne servise poput Ubera - čija je svrha u prvom redu povezati vozače neprofesionalce i osobe koje traže prijevoz - treba gledati kao uslužne djelatnosti na području transporta i na njih primjenjivati tumačenje europskog zakona o prijevoznim uslugama. Iz toga proizlazi da se iz takve djelatnosti ne pokriva sloboda pružanja usluga općenito, kao ni direktiva o uslugama na jedinstvenom tržištu ili direktiva o elektroničkoj trgovini.
Mišljenje je suda da Uberove usluge predstavljaju više od posredovanja. Sud također smatra da je posredovanje samo dio usluge čija je ključna komponenta usluga transporta. Zbog toga Uber ne spada u kategoriju usluga na području informacijskog društva već u kategoriju usluga na području transporta.
Važeća regulativa
Sud kaže da se slijedom toga na uslugu ne primjenjuje direktiva o internetskoj trgovini. Spomenutu uslugu ne pokriva sloboda pružanja usluga već zajednička transportna politika. Sud je raspravljao o Uberu nakon što mu je u Barceloni naređeno da se prilagodi obavljanju taksi usluga. U samom Uberu nisu previše impresionirani ovom odlukom suda. “Ova odluka neće utjecati na poslovanje tvrtke u većini država članica EU u kojima smo već regulirani prema zakonu o prijevozu.
Međutim, i dalje stoji da više milijuna korisnika diljem Europe nema mogućnost koristiti aplikacije poput naše. Kao što je već rekao naš CEO, potrebno je regulirati uslugu poput Ubera i upravo zato nastojimo kroz dijalog s predstavnicima državnih i lokalnih gradskih vlasti razvijati suradnju diljem EU. Cilj nam je svim građanima osigurati pouzdanu, sigurnu i povoljnu opciju kretanja u gradovima”, stoji u priopćenju tvrtke nakon objave presude.
Definiranje Ubera kao prijevozničke tvrtke, prema mišljenju ostalih taksi tvrtki u Hrvatskoj, konačni je dokaz da Uber u Hrvatskoj dvije godine krši zakon i da vlasti imaju sve elemente da ga zabrane. Božo Miletić, predsjednik Udruženja taksi prijevoznika pri Hrvatskoj obrtničkoj komori, smatra kako “ova presuda jasno govori da Uber pruža usluge autotaksi prijevoza, a da se odbija podvrgnuti važećim pravnim i sigurnosnim regulativama zemalja u kojima djeluje, na što upozoravamo sve nadležne institucije već dvije godine, bez rezultata.
Cijela Europa Uberu postavlja ograničenja, jedino Hrvatska vlastite zakone prilagođava Uberu. Hoće li sada, nakon ove presude, nadležno ministarstvo i Vlada shvatiti kakav su katastrofalan nacrt Zakona predložili, koji je u potpunom raskoraku s mišljenjem Europskog suda, kad već nisu imali sluha za domaće obrtnike koji godišnje uplate 150 mil. kuna u državni proračun?”
Što kaže zakon
Prema Zakonu o prijevozu o cestovnom prometu, “pravna ili fizička osoba-obrtnik smije obavljati djelatnost javnoga cestovnog prijevoza putnika ili tereta u unutarnjem cestovnom prometu ako je upisana u sudski, odnosno obrtni registar i posjeduje licenciju za unutarnji prijevoz koju izdaje ured državne uprave u županiji, odnosno upravno tijelo Grada Zagreba nadležno za poslove prometa”.
No prema neslužbenim informacijama, u Uberu smatraju da se ova presuda ne odnosi na Hrvatsku te da ne govori da je Uber taksi prijevoznik već je samo presuđeno da je Uber prijevoznička kompanija. Ali ne i u Hrvatskoj jer je ta tvrtka u Hrvatskoj registrirana kao marketinška kompanija i, prema sudskom registru, ne obavlja prijevozničke poslove.
Sprema se tužba
U Udruženju naglašavaju da Uberovi partneri vozači u Hrvatskoj i dalje nesmetano krše Zakon o prijevozu u cestovnom prometu, Uber (Uber B.V. i Uber Croatia d.o.o.) odgovorni su kao poticatelji i pomagatelji pri počinjenju prekršaja u skladu s čl. 24 Prekršajnoga zakona te direktno krše Zakon o prijevozu u cestovnom prometu, Zakon o zabrani i sprječavanju obavljanja neregistrirane djelatnosti, Zakon o zaštiti potrošača, Zakon o nedopuštenom oglašavanju, Zakon o obveznim osiguranjima u prometu, Zakon o radu, Zakon o obveznom mirovinskom osiguranju, Kazneni zakon i Zakon o trgovačkim društvima. - Ova je presuda dodatan vjetar u leđa tužbi koju pripremamo protiv RH zbog svega navedenoga - poručuje Miletić.
Istovremeno u Ministarstvu prometa neslužbeno doznajemo da s obzirom na registriranu djelatnost Ubera u Hrvatskoj nema osnove za zabranu rada tvrtke ni nakon ove presude Europskog suda.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....