1. Što se ulaskom u Schengen mijenja u uvjetima poslovanja hrvatskih tvrtki?
- Ulaskom Hrvatske u EU postali smo dio jedinstvenog europskog gospodarskog prostora, tako da ulazak u Schengen u bitnome ne donosi nikakve promjene za tvrtke kao pravne osobe, za njihovo poslovanje, izvoz i uvoz. Ulazak u Schengen znači lakše kretanje vlasnika i djelatnika tvrtki kao pojedinaca, što će svakako pridonijeti i efikasnosti tvrtki.
2. Koje će djelatnosti imati najviše koristi od ulaska u Schengen?
- To je svakako turizam jer će građani Europske unije lakše prelaziti hrvatsku granicu, bez kontrola pri ulasku i izlasku, što će pridonijeti njihovu zadovoljstvu uslugom i donijeti prednosti u odnosu na odlazak na odmor u zemlje koje nisu u Schengenu. Budući da najviše gostiju imamo iz Njemačke, Austrije i Slovenije koje su u Schengenu, a za koje je Hrvatska autodestinacija, korist je posebno vidljiva.
3. Ima li kakvih promjena za vlasnike tvrtki u Hrvatskoj koje imaju podružnice i tvrtke kćeri u zemljama izvan ili unutar Schengena?
- Za poslovanje hrvatskih tvrtki koje imaju podružnice i poduzeća kćeri u zemljama izvan schengenskog područja, ulazak u Schengen neće donijeti nikakve promjene.
4. Što će ulazak u Schengen značiti za domaće prijevoznike putnika autobusima, vlakovima i avionima?
- Veliku korist imat će gospodarstvenici, putnički prijevoznici koji će obavljati prijevoze bez zaustavljanja prema Sloveniji i Mađarskoj i dalje unutar Schengena - ističe Dario Soldo, direktor Sektora za promet Hrvatske gospodarske komore. Za autobusne prijevoznike, dodaje Soldo, to znači da će njihova čekanja na graničnim prijelazima radi kontrole putnika koja su trajala i nekoliko sati potpuno nestati.
Isto se očekuje, kaže naš sugovornik, i u međunarodnom željezničkom prometu. Soldo dodaje da bi ulazak naših zračnih luka u schengenski prostor 27. ožujka 2023. godine trebao dodatno povećati brojeve putnika u zračnom prometu kao i turizmu zato što će se smanjiti procedure i kontrole u zračnom prijevozu jer nema graničnih kontrola i transferni letovi unutar Schengena bit će puno brži. Naime, podsjeća naš sugovornik, u svim novim članicama Schengena zračni promet se prvih nekoliko godina od ulaska povećavao po stopi od 10-ak posto godišnje.
5. Što će ulazak u Schengen značiti za domaće prijevoznike roba?
- I prijevoz roba imat će koristi, prije svega radi ukidanja graničnih kontrola prema Sloveniji i Mađarskoj te će se uštedjeti na bržoj dopremi roba, radnim satima vozača i optimalnom korištenju odmora vozača i dodatnoj potrošnji goriva u vremenu čekanja, što posljedično ima i pozitivan utjecaj na okoliš - kaže Dario Soldo.
6. Može li se korist od ulaska u Schengen za dio gospodarstvenika iskazati i konkretnim izračunima?
- Preko hrvatsko-slovenske granice i mađarske granice u ulasku i izlasku prešlo je u 2021. više od 3,200.000 teretnih vozila i autobusa, od čega gotovo 35 posto, dakle 1,100.000 prelazaka čine hrvatski prijevoznici.
Budući da su prosječna čekanja dva do tri sata na prelazak granice, svaki taj prelazak je generirao trošak ili izgubljenu dobit oko 100 eura po prelasku za naše prijevoznike. Procjena je da će direktne koristi od ulaska u Schengen za više od 5000 međunarodnih cestovnih prijevoznika u RH biti više od 110 milijuna eura na godišnjoj razini - navodi direktor Sektora za promet HGK.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....