HAKOM upozorava potrošače da u dva mjeseca nakon primitka obavijesti mogu besplatno raskinuti ugovore, no oni još nemaju konkretnih informacija
Nakon što su veliki telekom-operatori najavili da mijenjaju svoje opće uvjete poslovanja jer uvode klauzulu o mogućem usklađivanju cijena usluga sa službenom godišnjom stopom inflacije, tek trebaju donijeti odluke o tome hoće li i u kojem postotku provesti to usklađivanje u iduća tri mjeseca.
Uvođenje te mogućnosti "indeksacije cijena" najavili su HT, A1, Telemach i Iskon, prema dokumentaciji koja je o tome pristigla u HAKOM, regulatornu agenciju za mrežne djelatnosti.
Upozorenje ministra
I dok se sada čeka da saznamo kolika je točno bila godišnja stopa inflacije u 2022. godini, što će Državni zavod za statistiku objaviti 17. siječnja, ministar gospodarstva Davor Filipović jučer je nakon sjednice Vlade pozvao telekome da dodatno promisle o najavi dizanja cijena. - Nije korektno najavljivati bilo kakvo poskupljenje ako za to ne postoji opravdan razlog. I telekomi dobivaju jeftine cijene električne energije koje je osigurala Vlada - komentirao je ministar.
HT je najavio da će opće uvjete poslovanja dopuniti 9. siječnja, a da moguće usklađivanje cijena usluga s inflacijom neće ići preko 10 posto, bez obzira na to koja će biti službena stopa inflacije. Telemach je već jučer izmijenio opće uvjete i napisao da neće ići iznad 12 posto. A1 će detalje objaviti idući tjedan, rekli su, a opće uvjete mijenjat će 10. veljače. Svi su već, kako kažu, korisnicima poslali obavijesti o tome uz račune za prosinac.
U svakom slučaju, ključno je da, kako nam kažu u HAKOM-u, telekomi moraju omogućiti sadašnjim korisnicima da u roku od dva mjeseca od obavijesti o izmjenama općih uvjeta poslovanja raskinu svoje ugovore bez naknade. Ti se ugovori s operatorima, kao što je poznato, uglavnom sklapaju na dvije godine i uz popuste.
Dođe li do usklađivanja cijena, što se mora provesti u roku od 90 dana od objave DZS-a, operatori ne smiju ići preko službene stope inflacije, ali mogu primijeniti i neki niži postotak, što je stvar poslovne odluke.
Potrošači, dakle, imaju pravo prijevremeno raskinuti ugovore sa svojim telekom-operatorom bez naknade do otprilike sredine ožujka, ali pitanje je na osnovu čega će donijeti odluku jer su svi veći telekomi najavili mogućnost dizanja cijena zbog inflacije. Bude li odluka objavljena u drugoj polovici ožujka, ti korisnici više neće imati pravo raskinuti svoje usluge bez plaćanja penala za prijevremeni raskid ugovora.
Pitali smo HAKOM što u ovoj situaciji može učiniti. Ta je agencija, naime, u studenome prošle godine, na zahtjev Hrvatske udruge poslodavaca, izdala stručno mišljenje o mogućnosti uvođenja usklađenja cijena javnih komunikacijskih usluga s godišnjom stopom inflacije i navela uvjete za klauzulu o indeksaciji cijena.
Odgovorili su nam da nemaju alate i ovlasti kojima bi operatore mogli prisiliti da u roku od dva mjeseca, u kojem korisnik ima pravo na raskid ugovora zbog izmjene općih uvjeta poslovanja, donesu odluku o visini stope usklađenja s postotkom inflacije u protekloj godini, koju tek treba utvrditi DZS.
Maksimalni postotak
Upućuju korisnike da obrate pozornost na to koji je maksimalni postotak inflacije koji operator primjenjuje i "koji im jamči gornju granicu godišnjeg povećanja cijena". Također, kažu, korisnici tijekom ovog razdoblja "mogu provjeriti i ostale usluge (i kod drugih operatora), uključujući i uvjete u ugovorima bez ugovorne obveze, iz kojih mogu izaći u svakom trenutku bez plaćanja penala".
Inače, kad je u lipnju prošle godine Eurostat objavio razinu potrošačkih cijena u članicama EU za 2021. godinu, za Hrvatsku se pokazalo da su svi elementi potrošačke košarice ispod prosjeka Europske unije osim komunikacijskih usluga, koje su bile 9 posto iznad tog prosjeka.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....