Fidget spinner groznica već tjednima trese zemlju. Djeci je igračka, tinejdžerima spravica za trikove, a mnogima kolekcionarski predmet. A o tome koliko je spinner kao najvažnija ljetna hit igračka popularan govori i podatak da ih je, prema našim procjenama, nakon istraživanja, od početka godine prodano više od pola milijuna komada, a do rujna bi brojka mogla premašiti milijun.
S obzirom na prosječnu cijenu po komadu, to znači da će se do kraja ljeta na spinnerima okrenuti 50 milijuna kuna i više. Uvoznici i trgovci zadovoljno trljaju ruke.
Oni koji su priliku prvi prepoznali dosad se uvozom igračaka uopće nisu ni bavili.
- Putem naših distributera prisutni smo na oko 1500 lokacija gdje se prodaju naši spinneri, a možda i više. Spinnere preko nas nabavlja oko tri tisuće klijenata - istaknuo je Goran Sabovljević, direktor tvrtke Fotos, koja je distributer na veliko i malo fotografskim materijalom i opremom te robom široke potrošnje za kioske.
Predstavnici Fotosa nekoliko puta godišnje odlaze na sajmove s robom gdje traže proizvode koji bi potencijalno mogli postati hit. Prije tri mjeseca čuli su da su fidget spinneri pokorili Ameriku, kaže Sabovljević, pa su željeli biti prvi na hrvatskom tržištu.
- Prije ulaska u ovaj posao podijelio sam desetke spinnera djeci kolega i prijatelja. Fokus na tom spinneru je bio tri minute. Znači, mala djeca od tri do pet godina koja to dobiju vrte ga dvije-tri minute i bace ga te se oni uopće ne žele s time igrati. To je ipak zanimljivije za populaciju od sedam do 15 godina jer oni shvaćaju da mogu raditi neke trikove. Roditelji su mi rekli da je njihove tinejdžere prvi put od kompjutora odvukao spinner. Uzeli su ga i vrtjeli na terasi satima - objasnio nam je Sabovljević te dodao da ni stariji nisu imuni na njih.
Najveći im je problem bio, kaže Sabovljević, što su newsletterom upozorili kupce da spinneri dolaze oko 20. svibnja, čak i ranije. Međutim, trgovci nisu znali što je to i nisu htjeli ući u taj biznis, ali oni koji su poslušali preporuke Fotosa dosada su već prodali pozamašne količine spinnera.
Na vrhuncu
- Tvrtke to nisu očekivale i njih je strah zato što je to proizvod koji je brzo došao, ali će još brže otići. U određenom trenutku doći će do zagušenja jer to nije roba dugog vijeka. Vrlo brzo dođe, doživi vrhunac i onda polako počne padati, ali kada se ugasi, onda se to dogodi trenutno - rekao je Sabovljević.
- Posljednje informacije koje dobivam iz Istre i prodajnih mjesta u Primorju je da kod nas turisti kupuju spinnere jer je npr. u Njemačkoj nestašica spinnera. Na njemačkom tržištu ih nije bilo jedno dva tjedna - rekao je Sabovljević.
Glavni talijanski distributer, kaže Sabovljević, prodao je od veljače do svibnja desetke milijuna spinnera po cijeloj Europi u raznim zemljama, a za američki Walmart isto tako. Teško je procijeniti, dodaje, koliko će se spinnera prodati u cijeloj Hrvatskoj jer ih puno ljudi naručuje preko eBaya, a kasnije ih preprodaju.
- Priča sa spinnerima mora se uspješno završiti. Oni su sada u vrhuncu, hoće li će to biti ljetna priča ili će ući u novu školsku godinu, to ćemo kalkulirati prema našim procjenama - rekao je Sabovljević.
Dobru priliku uočio je i Ivan Jović, direktor tvrtke Qtech Design, koja se bavi projektiranjem sustava navodnjavanja i hortikulturom. Iako se nikada prije nije bavio ničime sličnim, krenuo je podavati spinnere kao biznis sa strane, a rezultati su ga oduševili.
- U prvih pet dana imali smo 20.000 kuna prometa na web shopu i 5000 likeova na Facebooku. U dva tjedna nam je kroz ruke prošlo 10.000 spinnera. Dakle, uistinu smo premašili sva naša očekivanja. Sada na tržištu ima dosta distributera spinnera pa ih ljudi mogu nabaviti na svakom koraku - rekao nam je iznenađeni Jović.
Tvrtka je krenula u biznis sa spinnerima 1. svibnja i u tri tjedna su uspjeli posložiti web shop, Facebook stranicu, Instagram, a sada žele progurati te igračke YouTuberima. Međutim, kaže Jović, ta prednost od tri tjedna se istopila jer su u međuvremenu svi uvoznici krenuli uvoziti spinnere. No oni su, dodaje, htjeli biti drugačiji putem internet marketinga i napraviti community, stoga zainteresiranost kupaca još postoji.
- Sve je vrištalo da su spinneri najveći hit nakon klik klaka. Stvarno smo imali dobar nos da prepoznamo u koje vrijeme treba krenuti. To je trend koji može zadržati pažnju kupca dugo vremena, a može brzo i dosaditi te kao i svaka druga igračka ponovno biti zanimljiva za neko vrijeme. Spinneri će možda brzo proći, nikad se ne zna, neću se ja sad na tome obogatiti - ispričao je Jović.
Qtech Design uvozi spinnere iz Kine i prodaju ih direktno putem interneta. Tvrtka ima i dogovor s udrugom Krijesnica tako da na svaki prodani bundle doniraju pet kuna, a u tjedan dana su donirali 2000 kuna i 200 spinnera koji će se podijeliti djeci u bolnicama. Tržište se, tvrdi Jović, prebrzo zasitilo zbog velikih igrača koji uvoze i po 300.000 spinnera.
Koliko će trajati
- Super je što je eksplodiralo tržište. U tjedan dana cijela Hrvatska znala je za to. Mislim da ne postoji proizvod koji je tako brzo ušao na tržište, a koji je uz zabavu i koristan te pruža pomoć osobama s autizmom, s poremećajem pažnje i slično - rekao je Jović.
Premda Jović smatra da oni neće dugo biti popularni, vidi priliku da proširi posao.
- Pregovaramo s jednom velikom kompanijom iz duhanske industrije za promociju, kao antistres zabava. Ono što smo sad pogodili je dobna skupina od 10 do 17 godina, sljedeći su studenti kojima preporučujemo spinnere kao antistresnu terapiju prije ljetnih rokova, a potom ide završna faza u kojoj su nam ciljna skupina odrasli koji se, recimo, mogu riješiti pušenja koristeći spinner. Sve to planiramo u suradnji s velikim tvrtkama koje ciljaju također na te dobne skupine - najavio je Jović.
Dok smo razgovarali s njim nazvao ga je njegov prodavač da mu kaže veselu vijest, koju je rado podijelio s nama.
- Evo baš smo ih prodali još 8000 komada, interes ne pada - pohvalio se Jović.
Jedan od većih distributera spinnera u Hrvatskoj je tvrtka Delmerion, koja se bavi distribucijom selektivne kozmetike i licenciranih igračaka. Prepoznali su da bi spinneri mogli biti hit već početkom godine, ali su trgovci tada bili skeptični.
- Imamo odličan tim koji istražuje tržište i spinnere smo imali u ponudi od samog početka godine, nudili ih kupcima, ali nitko nije reagirao dok nisu YouTube i mass mediji napravili veliki interes i izazvali potražnju - objasnila je Blaženka Budinski, direktorica tvrtke Delmerion.
Eksplozivna prodaja
Spinneri Delmeriona, kaže Budinski, prisutni su u oko 1000 prodajnih mjesta u direktnoj distribuciji, a putem veleprodaja i znatno više od toga. U hrvatskim trgovinama, kažu iz tvrtke, mogu se naći stotine tisuća komada spinnera koje su distribuirali. Osim toga, dodaju, prisutni su i u kanalu benzinskih postaja (npr. Ina i Petrol), a obrtaj je iznad svih očekivanja. Kompanija je plasirala ove popularne igračke i u gotovo sve organizirane maloprodajne trgovačke lance te specijalizirane trgovine dječjih igračaka.
- Najteže je lansirati proizvod koji je potpuno nepoznat, no uz pomoć elektronskih medija uvjerili smo se da se potražnja može izazvati doista preko noći - rekla je Budinski.
Najbolje se prodaju, kaže Budinski, maskirni i svjetleći spinneri, a ponudu su proširili i s neonskim spinnerima koji svijetle u mraku te metalik spinnerima. Njihovi spinneri imaju sve dozvole za legalnu prodaju, a u maloprodaji se mogu naći od 30 do 50 kuna.
- Samu veličinu tržišta teško je izmjeriti zbog prisutnosti crnog tržišta i tu treba biti oprezan jer sav naš uvoz je kontroliran i praćen certifikatima i dozvolama - rekla je Budinski.
Stižu novi modeli
U Delmerionu su sretni jer su na tržište izbacili igračku koja pomaže boljem fokusiranju i koncentraciji djece te njihovu kreativnom razvoju. Budinski je optimistična da će se spinneri i dalje kupovati, osobito u ljetnoj sezoni, a pripremaju se i za jesen, kada dolazi mnogo noviteta u ovoj kategoriji.
- Razvoj spinnera nije stao samo na ovom baznom modelu. Samim time vidimo potencijal da bi se dulje mogla održati potražnja za spinnerom. Naime, dolaze nove generacije spinnera, primjerice modeli s GPS-om, s kamerom, bluetoothom, pa čak i leteći spinner. Mogućnosti su zaista neograničene - najavila je Budinski.
Istražili smo i drugu stranu tržišta. Naime, u zagrebačkom kvartu Jankomir nalazi se Kineski zid gdje se može naći jeftina roba u velikim skladištima. Gotovo svi tamošnji trgovci, bez obzira na to prodaju li igračke, odjeću ili nešto treće, imaju na samom ulazu u dućane izložene nabacane kutije pune spinnera u raznim bojama, od običnih plastičnih, maskirnih, svjetlećih s LED lampicama, a našli smo čak i metalne ili kromirane spinnere. Naravno, sva roba je iz Kine. Kako je riječ o veleprodajnim trgovinama, potrebno je kupiti barem deset spinnera - idealno za one koji ih žele kupiti i preprodati dalje.
- Roba nam samo dođe - ispričao je jedan Kinez, nudeći mi spinner za samo sedam kuna (takav bi u maloprodaji stajao oko 30 kuna).
Ni u jednom dućanu nismo uspjeli pronaći deklaraciju na kutiji tko je uvoznik ove popularne igračke. Samo je pisalo “Made in China”. Međutim, spinneri se mogu naći i na neuobičajenim mjestima. Kako bi se ubacile u zanimaciju koja je oduševila Hrvatsku, kumice na zagrebačkom Dolcu drže ih uz odjeću ili cvijeće koje inače prodaju.
- Kako koji dan. Prodamo ih 10 - 20 dnevno, katkad i više - rekla nam je prodavačica romskog podrijetla dok je stajala na suncu na užarenih 30 Celzijevih stupnjeva.
Spinnere je prodavala na improviziranom stalku od velike kutije s tim igračkama. Za njih je tražila 10 kuna, a preko puta nje bradati muškarac ih je prodavao po 20 kuna. Međutim, nije nam htjela odati odakle ih je nabavila tako jeftino.
- To vam je izdaleka - kratko je odgovorila.
Slična je situacija i na zagrebačkom Trešnjevačkom placu, u Dubravi pokraj stajališta autobusa i drugim tržnicama. Gdje god se neka roba prodaje da se na brzinu okrene novac, tu su i spinneri. Koliko će još ludilo oko najnovije dječje zanimacije potrajati, nitko ne zna, ali jedno je sigurno. Ovo će biti zabavno ljeto.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....