INTERVJU

TOMISLAV GLIGORA IZ FLEKSBITA RAZVIO JE NOVU ZDRAVSTVENU PLATFORMU eDOKTOR: Jednostavno i brzo do liječničke pomoći bez odlaska u ordinaciju

Potrebni su vam samo računalo i pristup internetu. Štoviše, tehnologija na kojoj se platforma zasniva kompatibilna je i može se koristiti i s mobilnih uređaja poput pametnih telefona i tableta, što znači da uslugu liječnika možete doista dobiti bez obzira na to gdje se nalazite
Tomislav Gligora, direktor tvrtke Fleksbit
 Davor Pongračić / CROPIX

Uz sve probleme i strahove koje nam je donio koronavirus, tu je i onaj posebno opasan - strah od odlaska liječniku. To može imati vrlo ozbiljne posljedice jer kronične bolesti ili hitna medicinska stanja ne mogu čekati, niti se smiju zanemarivati. Kronične bolesti ne nestaju u vrijeme pandemije, ali ostaju ispod radara. Liječnici i Svjetska zdravstvena organizacija zbog toga podsjećaju da je važno nastaviti se liječiti.

I tu se kao rješenje pojavljuje moderna tehnologija. Od kuće radite, kupujete, kontaktirate, a moći ćete dobiti i ono najvažnije - medicinske usluge. Dakle, s liječnikom biste, prema potrebi, uspostavili izravnu audio i video komunikaciju.

Hrvatska tvrtka Fleksbit radi upravo na tome, na pilot-projektu eDoktor. Riječ je o tehnološkom rješenju koje može pomoći u prevenciji koronavirusa te donijeti dobrobit hrvatskim pacijentima, liječnicima i cijelom našem zdravstvenom sustavu. O tome smo razgovarali s Tomislavom Gligorom, direktorom Fleksbita.

O kakvoj je točno platformi riječ?

- Putem platforme eDoktor možete jednostavno i brzo dobiti potrebnu liječničku pomoć bez odlaska u ordinaciju. Potrebni su vam samo računalo i pristup internetu. Štoviše, tehnologija na kojoj se platforma zasniva kompatibilna je i može se koristiti i s mobilnih uređaja poput pametnih telefona i tableta, što znači da uslugu liječnika možete doista dobiti bez obzira na to gdje se nalazite.

Ukratko, putem platforme pacijent i liječnik su u izravnoj audio i video komunikaciji u kojoj pacijent može iznijeti svoje simptome i probleme, a liječnik može ocijeniti opće stanje, pregledati e-karton i nalaze koji su učitani u sustav te, ovisno o tome, postaviti dijagnozu i dati terapiju ili pacijenta uputiti na daljnje pretrage ili specijalistički pregled.

Što bi sve pacijenti mogli dobiti i kako?

- Ovisno o tegobama koje ima, pacijent može brzo i jednostavno dobiti liječničku pomoć i savjet bez obzira na to gdje se nalazi. Također, liječnik mu može očitati nalaz, postaviti dijagnozu, odrediti terapiju, uputiti ga na pretrage, specijalističke preglede itd. U svakom slučaju, pacijentu je usluga liječnika dostupnija i brža jer ne mora, bez stvarne potrebe, odlaziti u ambulantu te se izlagati drugim bolestima, što je sada, u doba pandemije, izuzetno važno.

Možete li na jednom primjeru pojasniti kako funkcionira? Recimo, pacijent ima hipertenziju. Osjeća određene probleme zbog kojih bi inače otišao liječniku i požalio se na to da mu, unatoč redovnoj terapiji, krvni tlak u posljednje vrijeme više nije u normalnim vrijednostima. Što on u ovom sustavu može očekivati i dobiti? Kako to izgleda i u kojem vremenu?

- Pacijent se registrira korisničkim imenom i lozinkom te unosi osnovne informacije o sebi i svom zdravstvenom stanju. Nakon toga odabire svog liječnika i rezervira svoj termin. U dogovoreno vrijeme pacijent i liječnik putem aplikacije uspostavljaju izravnu audio i video komunikaciju u kojoj pacijent liječniku iznosi svoje tegobe i opisuje simptome kao da sjedi u ordinaciji. Liječnik može vidjeti pacijenta i procijeniti opće stanje. Pacijent može, primjerice, tijekom ‘’pregleda’’ vlastitim tlakomjerom izmjeriti krvni tlak i liječniku odmah očitati rezultat. Liječnik može nakon razgovora i opisanih simptoma i teškoća pacijentu preporučiti drugu terapiju ili ga uputiti na nove specijalističke preglede poput EKG-a i sl. Nalazi se mogu učitati u sustav tako da pacijent nakon obavljenih pretraga ne treba fizički odlaziti k liječniku, nego može ponovno putem eDoktora obaviti pregled i dobiti novu terapiju i preporuke.

Postoji li lista usluga koje su, da tako kažemo, zagarantirane? Koje su to specijalnosti, odnosno medicinske grane koje bi naročito dobro mogle ovako funkcionirati?

- Platforma eDoktor sigurno izvrsno može funkcionirati u obiteljskoj medicini i pedijatriji. Uz pomoć online konzultacija liječnik bi mogao procijeniti je li potreban odlazak na daljnju obradu i pacijenta bi odmah mogao uputiti na specijalistički obradu (vađenje krvi, UZV, RTG i slično) ili mu odmah dati terapiju. Zapravo eDoktor omogućava sve specijalističke preglede i konzultacije koje, naravno, ne uključuju pretrage i ne zahtijevaju fizički kontakt. To su svakako usluge logopeda, psihijatara, fizijatara i fizioterapeuta, dermatologa, nutricionista, alergologa, neurologa, imunologa, gastroenterologa i sl. Važno je reći kako naša platforma pruža mogućnost grupne terapije gdje se može provoditi terapija istodobno s više pacijenata, što je korisno kod grupnih psihoterapija, u liječenju alkoholizma i drugih ovisnosti ili fizikalnih terapija.

Kojim bi kategorijama ljudi ovo bilo posebno korisno?

- Liječenje na daljinu bi posebno bilo korisno pacijentima koji žive na otocima ili u ruralnim, slabo naseljenim mjestima, kojima je i inače liječnička skrb teže dostupna. Također bi eDoktor uvelike koristio i pomogao pacijentima kojima treba fizikalna terapija te djeci kojoj su potrebne vježbe za motoriku ili govorne vježbe jer bi mogli vježbati u individualnom ili grupnom tretmanu iz udobnosti svog doma, a uz stručni nadzor. Nadalje, invalidima i drugim pacijentima kojima je kretanje otežano usluga liječnika bila bi puno dostupnija.

Ovdje moram istaknuti kako eDoktor ne donosi koristi samo pacijentima, nego i liječnicima i cjelokupnom zdravstvenom sustavu. Primjerice, učitavanjem nalaza pretraga koji su dostupni putem e-kartona svim specijalistima uključenima u obradu pacijenta olakšava se i ubrzava postavljanje dijagnoze ili određivanje terapije jer bi liječnici mogli na jednome mjestu dobiti uvid u cjelokupno stanje pacijenta. Koristeći platformu, liječnici bi mogli bolje planirati svoje vrijeme te bi im pristup pacijentima bio mnogo jednostavniji i brži, a također bi se lakše mogli konzultirati u složenijim slučajevima, pa čak i tijekom neke složene operacije koja zahtijeva liječnike različitih specijalnosti. Platforma bi mogla koristiti i specijalizantima koji bi mogli online pratiti i operacije i specijalističke preglede te tako učiti od svojih mentora i kolega. Dakle, koristi ovakvog sustava su stvarno široke.

Postoji li mogućnost povezivanja s drugim zdravstvenim e-uslugama?

- Da, apsolutno. Platforma se bez problema može povezati s postojećim e-uslugama kako bi omogućila brže i jednostavnije funkcioniranje cijelog zdravstvenog sustava.

Kako vaš projekt ocjenjuju liječnici?

- Reakcije liječnika su izuzetno dobre. Svakodnevno primamo brojne upite liječnika raznih specijalnosti koji se žele priključiti u projekt i daljnji razvoj platforme. Štoviše, čak nam se javljaju i dijagnostički laboratoriji koji bi se voljeli uključiti kako bi se nalazi pretraga koje obavljaju mogli učitati u sustav. Interes je uistinu velik jer su i liječnici prepoznali prednosti u pružanju svojih usluga online.

U kojoj je fazi vaš projekt?

- Što se samog razvoja platforme tiče, završili smo pilot-fazu projekta gdje smo pokrili sve osnovne funkcionalnosti koje bi aplikacija nudila. Sada je na redu faza testiranja u stvarnom životu s pravim liječnicima i pacijentima. Paralelno prikupljamo savjete, zahtjeve i informacije s različitih strana kako bismo mogli nastaviti razvoj i ispuniti očekivanja svih potencijalnih korisnika. Važno je naglasiti da smo već ugovorili s nekoliko zdravstvenih ustanova implementaciju rješenja, a upite imamo iz cijele Europe.

Koji su vaši prethodni slični projekti?

- Najznačajniji projekt koji smo dosad radili u razvoju e-usluga svakako je naša aplikacija eUpisi. Ona omogućava podnošenje online prijave i upise u dječje vrtiće te se već godinama koristi u nekoliko gradova diljem Hrvatske. Aplikacija eUpisi je s vremenom i svim nadogradnjama prerasla u sustav eVrtić koji omogućava potpuno digitalno upravljanje svim poslovnim procesima vrtića. Dokaz tome je implementacija u Gradu Zagrebu gdje smo s konzorcijem partnera dionici jednog velikog projekta digitalizacije vrtića, a naš dio projekta je upravo sustav eUpisa. Stoga, svi gradovi koji su implementirali našu aplikaciju nemaju baš nikakvih problema u provedbi upisa djece u vrtiće, neovisno o tome što imamo izvanrednu situaciju koja se trenutačno događa u društvu.

Uz online usluge razvili smo cijeli niz aplikacija za poslovno upravljanje u različitim sektorima i industrijama. Projekt eDoktor nas posebno veseli jer osjećamo da time i mi doprinosimo borbi protiv koronavirusa, a ujedno svim građanima pokušavamo omogućiti viši standard zdravstvenih usluga.

Uslugom eDoktora smanjile bi se gužve u čekaonicama

Što bi to značilo za naše zdravstvo u doba korone, ali i nakon nje?

- Uslugom eDoktora smanjile bi se gužve u čekaonicama, što je sigurno velika pomoć u suzbijanju koronavirusa među građanima, a također štiti i liječnike koji su na taj način fizički izloženi manjem broju pacijenata od kojih im prijeti opasnost od zaraze. Ljudi se zbog koronavirusa boje otići k liječniku, a nekima je zbog kroničnih tegoba pomoć stalno potrebna. Korištenjem platforme smanjila bi se birokracija i olakšalo davanje uputnica i naručivanje, što bi sigurno smanjilo troškove i liste čekanja te podiglo cijeli standard zdravstvenog sustava. Liječnička skrb postaje dostupnija, usluga brža i jeftinija, a obrada efikasnija, a to je građanima potrebno i nakon pandemije.

Kakva su svjetska iskustva na ovom području?

- Liječenje na daljinu već je uvelike zastupljeno u SAD-u, Velikoj Britaniji, Australiji i Oceaniji. Aplikacije za pružanje zdravstvene skrbi razvijaju se već dulje vrijeme, a od 2015. uočava se veliki rast ulaganja u razvoj upravo takvih aplikacija. Trendovi pokazuju da će takva ulaganja i dalje rasti. Ova pandemija koronavirusa samo je potvrdila da je nužno imati razvijenu aplikaciju poput eDoktora koja omogućava upravo to - pružanje zdravstvenih usluga na daljinu.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
14. prosinac 2024 20:17