OPRAVDANO ILI NE?

TREBAJU LI NAM BARIJERE U LJETNOJ SEZONI? Policija izazvala kilometarsku kolonu na autocesti zbog 49 prekršajnih prijava

 
 CROPIX

“Hrvatska trpi gotovo najveća prometna opterećenja u Europi, prošle je godine granicu prešlo 158 milijuna ljudi u oba smjera, i to je razlog zašto moramo biti osobito oprezni”, rekao nam je Davor Božinović, ministar unutarnjih poslova, komentirajući akciju kontrole prometa na autocesti od Zagreba prema Karlovcu prije nekoliko dana koja je izazvala veliku gužvu i nervozu vozača koji su tada prolazili onuda.

Naime, PU karlovačka provodila je kontrolu prometa u utorak poslijepodne od 14 do 16.15 sati, čime je uzrokovala gužvu i usporavanje prometa na toj dionici.

Tim se dijelom autoceste, dugim 17 kilometara, zato prolazilo, prema iskazima vozača, punih 70 minuta. Karlovačka je policija naknadno tvrdila da je riječ o redovnoj kontroli i da će, bez obzira što se izvodi u turističkoj sezoni, nastaviti s takvim akcijama.

U samoj akciji pregledano je 399 vozila. Policija je poslije priopćila da su utvrđena 43 prekršaja Zakona o sigurnosti prometa na cestama, jedan Zakona o obaveznim osiguranjima u prometu i dva prekršaja Zakona o suzbijanju zlouporabe droga.

Utvrđena su i dva prekršaja u cestovnom prometu te jedan iz nadležnosti inspekcije zaštite okoliša. Ukupno, 49 prekršaja na 399 vozila, oko 12 posto.

Zagreb, 200619.
Guzva na naplatnim kucicama Lucko zbog odlaska ljudi na produzeni vikend.
Na fotografiji: guzva.
Foto: Zeljko Puhovski / CROPIX
Željko Puhovski / CROPIX
Gužva na naplatnim kućicama Lučko

Tog je dana, prema podacima Hrvatskih autocesta, od podne do 22 sata tom dionicom prošlo 13.206 vozila. Davor Božinović, ministar unutarnjih poslova, kaže da je riječ o uobičajenoj akciji kakve se, uostalom, provode i u ostatku Europe.

- Bio je utorak, to nije dan koji smatramo nekom ‘špicom’, zimi su se takve akcije izvodile petkom - rekao je Božinović. Činjenica da se akcija izvodi u turističkoj sezoni - kad se na cestama nalazi i velik broj stranaca koji, uostalom, čine onaj impresivni broj o prelascima granice - ministru nije problem.

- To je sve prevencija. Ja sam dobio stručno objašnjenje zašto i kako je izvedena, osnovna je svrha prevenirati prekršaje i podići svijest o sigurnosti prometa - rekao je ministar te istaknuo razlike u ponašanju hrvatskih vozača na hrvatskim cestama i izvan granica Hrvatske.

Ne tijekom ljeta

Šime Lučin pak kaže kako je u doba kad je on vodio Ministarstvo unutarnjih poslova postojao dogovor da se ovakve akcije ne rade na ovaj način, jer uzrokuju gužve, umaraju vozače koji onda, kada prođu kontrolu, realno, voze neopreznije jer nastoje brzom vožnjom nadoknaditi vrijeme izgubljeno u zastoju.

- Represivna metoda, a to je bezvezno zaustavljanje, ne može biti preventivna metoda - kaže Lučin. On smatra da je svako zaustavljanje u kojem nema prekršaja - bezvezno, a to, po rezultatima ove kontrole, znači da je 350 vozila nepotrebno pregledano.

Veljko Ostojić, predsjednik HUT-a, Hrvatske udruge turizma, nekadašnji ministar turizma, misli da turisti zbog ovakvih gužvi neće steći loše mišljenje o Hrvatskoj.

- Onoga trenutka kada stignu na svoju destinaciju i shvate da su u sigurnoj zemlji, turisti će biti zadovoljni, neće im smetati što su putovali koji sat dulje – komentirao je policijsku akciju od utorka.

S druge strane, Gordana Deranja, predsjednica HUP-a, uzima u obzir sigurnost, ali upozorava i na loše efekte takvih kontrola. - Neprimjereno zadržavanje, maltretiranje sporom vožnjom u koloni kad je vruće, ljudi putuju s djecom, postaju nervozni, u svakom slučaju nije osobito popularna mjera - rekla nam je.

Da, i ona je putujući Europom bila u kolonama, svjesna je da se to radi i u drugim zemljama, ali i dalje tvrdi da se to može izvesti bolje, kontrolom na manjim cestama ili na drugi način koji neće imati ovakve učinke.

Racija na otvorenom

Petar Veić, predstojnik Katedre za kazneno postupovno pravo i kriminalistiku na riječkom Pravnom fakultetu, ne gleda blagonaklono na ovakvu akciju policije.

- Ovo je, ustvari, bila racija na otvorenom - kaže Veić te dodaje da su i takve akcije poznate i dopuštene, ali da njima prethodi dobra obavještajna akcija koja opravdava ovakve metode. Ako je u kontroli bilo i inspekcija drugih institucija, onda se definitivno išlo metodom “ćorave kokoši” koja ponekad nešto i pronađe.

- Postoji standard uveden u sve suvremene policije, pa tako i u hrvatske zakone, koji kaže da nema nepotrebnog zaustavljanja i kontrole. Svaka osoba koju se kontrolira mora znati, jer joj je to policajac dužan reći, zašto je kontrolira - kaže Veić.

Intencija je svih policija i svih njihovih akcija da budu nevidljive, a stvar je policijske taktike kada će se pojaviti s ovako otvorenom akcijom - opisuje Veić.

- Dugim cijevima, pancirkama, rotirkama i stvaranjem gužve, realno - smatra Veić - ne može nitko biti fasciniran osim djece koja misle da su usred nekog filma.

- Na razinama demokratskih država tako se ne radi, ne provodi se nepotrebna demonstracija moći - kaže Veić. Pritom, podsjeća, mnogi se vozači mogu naći u neželjenom i nepotrebnom sukobu s policijom, ako, primjerice, policajac zatraži pregled sadržaja prtljažnika, a iznervirani vozač to odbije.

Tada je potreban nalog da bi policija uopće otvorila prtljažnik vozila i pregledala stvari u njemu. S druge strane, ako vozač pristane na suradnju, pogazi vlastiti ponos i otvara kofere na nekoj cesti kako bi policajac pregledao što se nalazi u njima, onda je u prilično ponižavajućoj situaciji.

Slična se stvar dogodila Gordani Deranji tijekom putovanja u Europi, i to je zapamtila kao neugodno i nepotrebno iskustvo koje je kvarilo put.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 16:51