ZAGREB - Obrana bivšeg ministra obrane Berislava Rončevića i njegova pomoćnika Ive Bačića u slučaju kamioni temeljit će se na opovrgavanju provedenog vještačenja i dijela optužbe da su jeftiniji kamioni marke Man zadovoljavali tražene tehničke uvjete.
Sve ponude premašile iznos
Sažetak je to uvodnog govora branitelja Ive Bačića, odvjetnika Ive Farčića, iznesenog u skladu s odredbama novog Zakona o kaznenom postupku na današnjem početku suđenja u slučaju kamioni.
Riječ je o prvom slučaju koji je došao u fazu glavne rasprave prema novom Zakonu o kaznenom postupku. Bitna promjena na otvaranju suđenja u odnosu na stari zakon zapravo su samo uvodni govori stranaka.
Nadležni zamjenik ravnatelja USKOK-a Darko Žegarac pročitao je optužnicu kojom se Rončevića i Bačića tereti da su zloupotrebom položaja i ovlasti oštetili Hrvatsku za najmanje 10,2 milijuna kuna jer su koncem 2004. godine pri nabavi kamiona sklopili izravnu nagodbu s nepovoljnijim ponuđačem, tvrtkom Eurokamion, i kupili 39 Ivecovih kamiona iako su za isti iznos mogli dobiti znatno više Manovih kamiona istih taktičko-tehničkih karakteristika.
- Ne smatram se krivim - izjavili su potom i Rončević i Bačić.
Tužitelj je nakon toga u uvodnom govoru ugrubo izložio kronologiju postupka sporne nabave kamiona te je ukratko naveo na temelju kojih dokumenata i svjedočkih iskaza namjeravaju tijekom glavne rasprave dokazati da su optuženici zloupotrijebili položaj favorizirajući jednog ponuđača.
Pritom je naveo da baš Ivecova vozila nisu bila na testiranju u MORH-u, a da su Manova prošla detaljna testiranja te su ocijenjena vrlo dobrima. Citirao je dokumente iz kojih se jasno može zaključiti da je optuženi Bačić znao da su Manovi kamioni dobili “prolaznu ocjenu”, kao i da su oba optuženika bila upoznata sa zaključcima povjerenstva MORH-a da sve pristigle ponude, osim ponude Automehanike, ispunjavaju sve tražene uvjete. Osim što su sve ponude za traženih 76 kamiona premašivale iznos osiguranih sredstava.
To je utvrdio i vještak za stojarstvo i cestovni promet, koji je kamionie Iveca i Mana stavio u istu kategoriju kvalitete, a vozila Merceds Unimoga ocijenio najkvalitetnijima. U tom kontekstu, nastavio je zastupnik optužbe, a kada se u obzir uzme nalaz knjigovodstvenog vještačenja, MORH je mogao uštedjeti 10,245.707,60 kuna da je umjesto Ivecovih kupio Manove kamione istih karakteristika. Osim toga, za 2 milijuna kuna bila bi povoljnija i kupnja bitno kvalitetnijih kamiona Mercedes Unimog.
‘Malo vitra s juga’
Tužitelj Žegarac upozorio je i na dokaze kojima će potkrijepiti tvrdnju da su optuženici bili svjesni da postupaju protuzakonito te da ponuda Eurokamiona nije bila najpovoljnija kako su tvrdili. Posebno je istaknuo Rončevićeve pritiske na generala Jozu Miličevića da izmjeni za njega nepovoljno izvješće o nadzoru inspektorata.
Rončevićev branitelj, odvjetnik Krešimir Vilajtović, naveo je da će svoj uvodni govor održati nakon što se provedu dokazi optužbe. Bačićev branitelj Ivo Farčić odmah je otvorio karte navodeći u svom govoru da se radilo o dva odvojena postupka nabave. Pritom je, međutim, naglasio, da će obrana prije svega dokazivati da navodno povoljnija ponuda tvrtke Man importer nije bila zadovoljavajuća. Nalaz sudskog vještaka s Prometnog fakulteta u Splitu Farčić je s dozom cinizma nazvao “malo vitra s juga”. Istaknuo je kako je posve jasno da je uvjet bila nosivost od 5 tona, a ponuđeni Manovi kamioni nosivosti su manje od 4,5 tona. Napomenuo je i kako Manovi kamioni, za razliku od Ivecovih, ne koriste gorivo F34.
Poništena nabava 76 kamiona
- 34,8 milijuna kuna MORH je 2004. godine imao osigurano u proračunu za nabavu kamiona
- 39 milijuna kuna bila je najniža pristigla ponuda za traženih 76 kamiona pa je zbog nedostatka oko 4 milijuna kuna poništen postupak nabave
Izravna pogodba za 39 kamiona
- 34,4 milijuna kuna MORH je u izravnoj nagodbi s tvrtkom Eurokamion platio samo 39 vozila marke Iveco
- 10,2 milijuna kuna manje MORH bi platio da je išao u izravnu nagodbu s Man Imoporterom za isti broj kamiona odgovarajućih taktičko tehničkih karakteristika
- 2 milijuna kuna manje MORH bi platio da je išao u izravnu nagodbu s Agrogromom za isti broj kamiona Mercedes Unimog, koji su bitno kvalitetniji i tehnički znatno bolji od Ivecovih i Manovih vozila.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....