KAOS U ZDRAVSTVU

U bolnici odbili trudnicu iz drugog grada jer nije imala papirnatu uputnicu

Već drugi dan zaredom ne radi elektronički sustav uputnica i recepata, liječnici izvan sebe, HZZO: To se dosad nije dogodilo
 Vojko Bašić/CROPIX

Centralni zdravstveni informacijski sustav Republike Hrvatske (CEZIH) pao je u utorak ujutro i onemogućio realiziranje elektroničkih recepata, zbog čega nije bilo moguće u ljekarnama podići lijekove, u bolnicama nisu funkcionirale elektroničke uputnice, a sustav nije prihvaćao ni bolničke nalaze u kartone pacijenata. Sustav nije radio u utorak od 10 do 17 sati, a i u srijedu je gotovo 50 posto prometa putem CEZIH-a ponovno bilo u prekidu, što je izazvalo daljnje probleme u funkcioniraju e-recepata, e-uputnica, e-nalaza, e-naručivanja. Pritom nije radio ni portal CEZIH-a.

Mnogi pacijenti nisu uspjeli obaviti pretrage jer nisu bili obaviješteni o problemu, a sa sobom nisu imali fizičku uputnicu.

"Sramotno je da ljudi dolaze obavljati pretrage i poljube vrata jer nisu upoznati s time da sustav ne radi i da nitko tko fizički nema uputnicu ne može ništa obaviti. Da su građani o tome informirani, mogli bi prije otići ponovno do liječnika i dobiti isprintanu potvrdu ili papirnatu uputnicu.

Moja supruga je trudnica koja mora doma ležati, nije iz Zagreba i došla je danas u Petrovu 3 bez da je išta obavila i bez da je obavijest bila igdje objavljena, bilo na njihovim web- stranicama, napisano na vratima, objavljeno u medijima kao što to rade u slučaju kada nema zaliha krvi. Da ne govorim da je tamo bilo ljudi koji čekaju operacije i potreban im je taj nalaz, trudnica koja je došla iz Siska bez da je obavila potrebno...", ispričao nam je Petar Ivan Horvatić.

Nedostaje tiskanica

Svi oni kojima recepti i uputnice ne prolaze elektroničkim putem, mogu ih dobiti isprintane, ali, na žalost, mnogi za to nisu znali prije dolaska u ljekarnu ili na pregled.

Iz Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje poručuju da rade na otklanjanju problema i nadaju se skoroj normalizaciji rada svih korisnika CEZIH-ova sustava. Čim se problemi otklone, obavijestit će o tome javnost.

"Kao i u utorak, tijekom jutra je došlo do otežanog rada CEZIH sustava. Veći dio prometa se obrađivao, ali je dio korisnika imao problema pri radu. Analizom uočenog problema odrađena je korektivna aktivnost koja je samo djelomično poboljšala rad korisnicima. Korisnici sustava CEZIH su odmah nakon detektiranja zastoja obaviješteni i zamoljeni da prijeđu u način rada u izvanrednim okolnostima (rad u papirnatom obliku) kako pružanje zdravstvene zaštite našim osiguranicima u nijednom trenutku ne bi bilo upitno", priopćio je u srijedu HZZO.

I prije bi se znalo dogoditi da CEZIH ne radi sat ili dva, pa bi kvar bio otklonjen, ali dva dana, to se dosad nije dogodilo, navodi dr. Krolo, zamjenica predsjednika Hrvatske liječničke komore.

Predsjednica Koordinacije obiteljske medicine (KoHOM) Nataša Ban Toskić upozorila je na još jedan problem - ordinacije imaju mali broj tiskanica za kratkotrajne probleme, a sada to traje već drugi dan pa su u problemu i liječnici i pacijenti.

Upozorila je da u situaciji povećanja novooboljelih od covida-19, ne prolaze ni uputnice za testiranje na virus.

"Pacijenti ne razumiju što se događa, obično negoduju prvo nama i njihova ljutnja ide prvo na nas. Kada im ne stigne naručeni recept, zovu nas nekoliko puta, pitaju što se događa i ljute se", objasnila je Ban Toskić i dodala da obiteljski liječnici nemaju informaciju što se događa, kada se očekuje rješenje, niti zašto se problem dogodio pa svojim pacijentima ne mogu reći kada mogu očekivati terapiju za svoju kroničnu bolest.

Ne mogu do lijeka

Jedan liječnik obiteljske medicine iz Osijeka požalio nam se da mu se pacijenti javljaju zbog problema s prijemom u bolnice.

"Pacijente vraćaju iz bolnica jer u sustavu ne vide njihove uputnice koje su poslane unazad nekoliko dana, prije pada sustava, a onda nas pacijenti ljutito zovu jer misle da im nismo pustili uputnicu. Tako je bilo u utorak, a danas im samo kažu da nema uputnice i traže papirnatu. Znači, nije problem samo u uputnicama i receptima od utorka, već u svemu što je izdano unazad nekoliko dana jer nije moguća njihova realizacija", rekao je liječnik.

Radimo na hitnom otklanjanju problema

Nenad Korkut, glasnogovornik Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje (HZZO) rekao je da je upoznat s problemom. - Službe koje održavaju taj program rade na otklanjanju teškoća.

Određeni segmenti CEZIH-a su 'otpadali', ali se ni u jednom trenutku nije dogodilo da kompletan CEZIH ne radi - rekao je Korkut i dodao da su korisnici sustava CEZIH odmah nakon detektiranja zastoja obaviješteni da prijeđu na način rada u izvanrednim okolnostima (rad u papirnatom obliku) kako pružanje zdravstvene zaštite osiguranicima ni u jednom trenutku ne bi bilo upitno.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
22. prosinac 2024 05:38