Deset transportnih helikoptera Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, koji su tijekom ljetne sezone raspoređeni na zadaćama poput gašenja požara i hitnih prijevoza pacijenata, prizemljeno je na najmanje godinu dana i to zbog sukoba Ministarstva obrane i državnog Zrakoplovno-tehničkog centra (ZTC) oko natječaja za njihov remont.
Naime, iako je 200 milijuna kuna za tu namjenu osigurano u državnom proračunu, 10 helikoptera Mi 171SH, inače najnovijih i najmlađih u hrvatskoj transportnoj helikopterskoj floti, leži na pisti vojnog aerodroma Pleso, a kada bi odluka o njihovu remontu bila donesena danas, za njihovo rastavljanje, popravke i ponovno sastavljanje potrebno je najmanje 10 mjeseci.
Prvo upozorenje
- Radni i vremenski resursi 10 helikoptera u uporabi, ovisno o letjelici, prestaju važiti potkraj 2016. godine za prvi, a u svibnju 2017. godine, za 10., odnosno zadnji helikopter. Po isteku resursa, helikopteri naravno ne mogu letjeti nego se moraju prizemljiti - upozorio je još 9. studenoga 2016. godine članove saborskog Odbora za obranu, državni tajnik u MORH-u Tomislav Ivić. Sada se to i obistinilo.
Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu je nakon prizemljenja ovih 10 helikoptera na raspolaganju ostalo 14 starijih transportnih letjelica tipa Mi-8 MTV i Mi-8T. No, kako su dvije od njih trajno stalno angažirane u KFOR-ovoj misiji na Kosovu, za zadaće u Hrvatskoj koje izvan vojnih uključuju i gašenje požara, medicinske letove, traganje ili spašavanje, ostaje samo 12 helikoptera, odnosno polovica ukupne eskadrile.
MORH tvrdi da je to sasvim dovoljno, naši izvori u Ratnom zrakoplovstvu tvrde da to nije točno. No ključni problem ostaje sukob oko natječaja na kojem je trebalo pronaći partnera državnom ZTC-u u remontu helikoptera. Naime, Postupak nabave provodi Samostalni sektor za postupke javne nabave MORH-a dok je postupak odabira izvođača u nadležnosti ZTC-a, koji je zajedno s partnerom odgovoran za remont.
Sporni uvjeti
ZTC je krajem 2016. poslao pozive remontnim zavodima u Rusiji, Poljskoj, Ukrajini, Bjelorusiji, Slovačkoj, Češkoj, Litvi i zatražio ponude.
Već tu je nastao prvi prijepor, jer dio naših sugovornika tvrdi da je time zaobiđen Zakon o javnoj nabavi, a uz to su ponude stizale mailom, otvarane su bez prisustva ponuditelja, rok za njihovo zaprimanje je bio prekratak, a odbijeni ponuditelji nisu dobili obrazloženje zašto njihove ponude nisu prihvaćene.
Na poziv ZTC-a su stigle ponude iz Slovačke, Litve, Rusije, Ukrajine i Bjelorusije. I tu počinje bitka za vrijedan posao. Iako je formalno za odabir partnera zadužen ZTC, MORH postavlja uvjet da se kao važeće uzmu ponude samo onih Zavoda koji imaju certifikat za održavanje helikoptera Mi 171SH. Ruski zavod Russian Helicopters šalje i dopis ZTC-u u kojem ističe kako takav certifikat imaju samo oni i drugi ruski zavod MVZ, te da je primjerice tvrtkama Spark iz Rusije i LOM PRAGA iz Češke, koje su tvrdile isto, certifikat istekao i da neće biti obnovljen. To znači da bi MORH-ov uvjet iz igre izbacio sve tvrtke izvan Rusije. Uz to, vrijedi podsjetiti da se Hrvatska u dogovorima s EU o sankcijama Rusiji, izborila za to da se one ne odnose na remont ruske tehnike.
Također, iako taj dio nije bio pod ingerencijom MORH-a, državni tajnik Zdravko Jakop, na razgovor prima predstavnika tvrtke Invest Ski Limited, britanske tvrtke koja na natječaju zastupa bjeloruski Beltechexport, koji tvrdi da je ta tvrtka nepravedno izbačena iz natječaja. Iz MORH-a su nam potvrdili da je državni tajnik održao taj sastanak, ali su napomenuli “da na provedbu postupka nabave ne mogu imati utjecaj nikakvi razgovori niti sastanci izvan zakonski propisane procedure”. Prema informacijama Jutarnjeg, na sastanku održanom 19. siječnja ove godine, državni tajnik je predstavniku bjeloruske tvrtke obećao da će provjeriti njegove tvrdnje i zatražiti očitovanje ZTC-a.
Svađa oko certifikata
Zahtjev za očitovanjem u ZTC-u su pak doživjeli kao izravno uplitanje na Povjerenstvo koje je trebalo odabrati najboljeg ponuđača. Bez obzira na zahtjev i optužbe iz MORH-a, Povjerenstvo u ožujku ove godine zaključuje natječaj i kao najpovoljnije odabire ponude Russian helicoptersa i ukrajinskog Ukrspecexporta, istog onog zavoda koji je remontirao hrvatske MiG-ove. Zaključak upućuju MORH-u i od njih traže da odaberu koji će od ova dva zavoda sudjelovati u remontu.
No MORH odbija donijeti odluku i od ZTC-a traži da ponovno od svih kontaktiranih zavoda traže dokaz o certifikatu, a predstavnici MORH-a i ZTC-a ponovno su poslani u obilazak potencijalnih partnera. No, naši izvori iz Ratnog zrakoplovstva, ističu kako je sada potpuno neizvjesno kada će natječaj biti završen, i kada će 10 najboljih transportnih helikoptera koje Hrvatska ima ponovno smjeti letjeti.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....