AFERA VULVA

Ugledna profesorica bijesna: ‘Ženski spolni organ očito je sramota‘; Stigao joj je žestok odgovor

Udžbenik je napravljen na temelju kurikuluma Ministarstva znanosti i obrazovanja, a vulva se spominje tek u osmom razredu

Ženski spolni organi

 Screenshot

Pravobraniteljica za ravnopravnost spolova Višnja Ljubičić pokrenula je ispitni postupak, pravobraniteljica za djecu Helenca Pirnat Dragičević zatražit će očitovanje Ministarstva znanosti i obrazovanja, a pučka pravobraniteljica Tena Šimonović Einwalter upozorava da odgoj i obrazovanje u školama trebaju razbijati predrasude, a ne ih perpetuirati.

Sukus je to reakcija na prijavu za mizoginiju i diskriminaciju koju je na adrese triju pravobraniteljstava uputila dr. Zlata Đurđević s Katedre za kazneno procesno pravo zagrebačkog Pravnog fakulteta zbog načina na koji se u udžbeniku iz prirode za šesti razred Priroda 6, koji izdaje Školska knjiga, obrađuje lekcija o reproduktivnim organima.

Dok je u tekstu i na crtežima prikazan cjelovit jednostavan crtež muških spolnih organa, koji uključuju i njegove vanjske dijelove, odnosno spolni ud ili penis, kod crteža i opisa ženskih spolnih organa vulva kao vanjski dio spolnih organa potpuno je prešućen.

Nije vulva, nego stidnica

"Razlog je jasan. Ženski spolni organ je sramota, ne treba ga spominjati ni crtati. Djevojčice moramo naučiti da se stide svoje vulve, da su podčinjene i podređene, naučiti ih nesigurnosti i neslobodi, a dječake da su slobodni, dominantni te spolno, a onda i ljudski superiorni te da ‘žene imaju samo unutarnje spolne organe‘, kako je odgovorio moj sin", stoji u prijavi.

Na slici 5.13 na stranici 79. udžbenika kojem su autori jedan muškarac i šest žena, piše prof. Đurđević, tamo gdje su nacrtani ženski spolni organi, na mjestu vulve je praznina.

"Vulva je izbrisana iz gradiva i negira se ne samo da je dio ženskog spolnog sustava i vanjski ženski spolni organ, već je i vizualno izbrisana", navodi.

image

Spolno sazrijevanje čovjeka

Screenshot

Iz Školske knjige nismo dobili službeno očitovanje o ovoj prijavi (poručili su da će se očitovati "kad stignu"), no neslužbeno od nakladnika saznajemo da je udžbenik napravljen sukladno kurikulumu Ministarstva znanosti i obrazovanja te da su udžbenici drugih nakladnika u tom dijelu slični. Kurikulum za područje prirode i biologije je, tumače, "spiralno-vertikalan", odnosno gradivo o pojedinim područjima u višim se razredima postupno širi s obzirom na dob i zrelost učenika pa se tako vanjski spolni organi žene spominju tek u osmom razredu - i to ne kao vulva, već kao stidnica.

"Tako učimo djecu da - iako je sramna i trebaju je se stidjeti - ipak postoji. Seksistička edukacija se nastavlja i tad se već internalizirani osjećaj stida djevojčica zato što imaju vulvu utjelovljuje i eksternalizira kroz učenje i crtanje ‘stidnice‘. Da, stidnice! Nema drugog objašnjenja za negiranje postojanja vanjskog ženskog spolnog organa vulve ili njezino nazivanje sramotnim, patrijarhalnim i mizoginim izrazom u 21. stoljeću", navodi prof. Đurđević te konstatira kako je riječ o teškom napadu na ljudsko dostojanstvo koje se provodi sustavno i institucionalizirano.

Sporni kurikulum

Ministarstvo znanosti i obrazovanja, kojem je na čelu Radovan Fuchs, pitali smo je li točno da kurikulum propisuje da u šestom razredu trebaju biti navedeni i nacrtani vanjski muški spolni organi, ali ne i ženski te što je problematično s izrazom "vulva" i kako je procijenjeno da su djeca u šestom razredu dovoljna zrela za učenje o penisu, ali ne i o vulvi.

U odgovoru citiraju kurikulum u kojem, vezano za reproduktivne organe, stoji: "Povezati organe spolnog sustava s njihovim ulogama objašnjavajući važnost odgovornog ponašanja; nije potrebno detaljno ulaziti u fiziologiju reprodukcije, već naglasak valja staviti na promjene koje se događaju u pubertetu povezujući ih sa spolnim sazrijevanjem". Iz toga se ne da iščitati da bi vulvu trebalo izostaviti, a penis spomenuti.

image

Udžbenik iz Prirode

Screenshot

Na kraju su u Ministarstvu zaključili: "Međutim, nigdje u kurikulumu nije propisano da spolni organi moraju biti nacrtani".

Budući da ne razumijemo tu rečenicu, zatražili smo dodatno objašnjenje: znači li to da je u redu nacrtati ih cjelovito za muškarce, a za žene - i na crtežu i u tekstu - navesti samo djelomično? Jer u udžbeniku piše sljedeće: "Ženske spolne organe čine rodnica, maternica, dva jajovoda i dva jajnika. Muške spolne organe čine dva sjemenika, dva sjemenovoda, mokraćno-spolna cijev i spolni ud".

Pravobraniteljica Ljubičić najavljuje da će u povodu ove prijave nabaviti sva četiri udžbenika iz prirode za šesti razred, napraviti komparativnu analizu, konzultirati struku i o zaključcima izvijestiti javnost.

- Prema zakonu, udžbenici ne smiju biti protivni Ustavu i proklamiranim načelima demokratskog poretka koja se posebice odnose na zaštitu ljudskih i manjinskih prava, temeljnih sloboda i ravnopravnost spolova. Pritužbu prof. Đurđević uputit ćemo Ministarstvu radi objašnjenja, odnosno procjene udovoljava li spomenuti dio udžbenika postavljenim zahtjevima - poručuje pravobraniteljica za djecu.

Reakcija nakladnika: Evo zašto u školskom udžbeniku nema svih dijelova ženskog spolnog organa

Nakon pritužbi na udžbenik iz školskog predmeta Priroda za šesti razred osnovnih škola, koje je profesorica Zlata Đurđević s Katedre za kazneno procesno pravo zagrebačkog Pravnog Fakulteta uputila na adrese triju pravobraniteljstava (pučkom, za djecu i ravnopravnost spolova), stigla je reakcija iz Školske knjige, nakladnika udžbenika "Priroda 6".

Nakladnik udžbenika, Školska knjiga d.d., dostavio nam je odgovor u kojem oštro demantiraju navod da je razlog zbog kojeg u udžbeniku nisu navedeni svi dijelovi ženskog spolnog organa "jasan" i da, kako navodi prof. Đurđević, "ženski spolni organ je sramota, ne treba ga spominjati niti crtati. Djevojčice moramo naučiti da se stide svoje vulve, da su podčinjene i podređene, nesigurnosti i neslobodi, a dječake da su slobodni, dominantni te spolno, a onda i ljudski superiorni (…)".

Odgovor nakladnika prenosimo u cijelosti:

"Slijedom vašeg upita vezanog za reagiranje prof. Đurđević na prikaz ženskog spolnog organa u udžbeniku Priroda 6, želimo pružiti dodatno pojašnjenje i kontekst našim sugrađanima i obrazovnoj zajednici.

Kao što je poznato, udžbenici se izrađuju u skladu s kurikulumom nastavnog predmeta, a autori udžbenika ne određuju sadržaje i ne kreiraju samostalno ishode. Oni prate smjernice kurikuluma kako bi osigurali da se edukativni materijali usklađuju s obrazovnim ciljevima i standardima koji su propisani.

Kurikulum Prirode i Biologije dizajniran je tako da podržava spiralnu nadogradnju znanja, omogućavajući učenicima da postupno, kroz različite obrazovne etape, izgrade čvrste temelje i razumijevanje bioloških koncepata, uključujući reprodukciju i anatomiju čovjeka.

U 6. razredu učenici se upoznaju s osnovama reprodukcije što postavlja temelje za detaljnije istraživanje u kasnijim godinama.

Budući da su autorice spomenutog udžbenika većinski žene, da ga je uredila urednica žena, da su glavna urednica kao i direktorica školskog programa također žene, oštro demantiramo navod da je ‘razlog‘ zbog kojeg u udžbeniku nisu navedeni svi dijelovi ženskog spolnog organa ‘jasan‘ i da je, kako navodi prof. Đurđević - ‘ženski spolni organ je sramota, ne treba ga spominjati niti crtati. Djevojčice moramo naučiti da se stide svoje vulve, da su podčinjene i podređene, nesigurnosti i neslobodi, a dječake da su slobodni, dominantni te spolno, a onda i ljudski superiorni (…)‘.

Na prikazu koji gospođa Đurđević smatra spornim nisu označeni svi dijelovi ženskog spolnog organa naprosto zato što usvajanje ishoda propisanog u kurikulumu 6. razreda ne zahtijeva tako detaljan prikaz.

Razumijemo da je reakcija možda proizašla iz legitimne zabrinutosti za obrazovanje djece i mladih kao i činjenicu da bi takav prikaz možda mogao dovesti u zabludu neke učenike 6. razreda pa smo spremni u sljedećem izdanju udžbenika dodati detaljniji prikaz koji ipak neće opteretiti razumijevanje sadržaja propisanog kurikulumom Prirode u 6. razredu osnovne škole. Naglašavamo kako nam je svaka povratna informacija važna za kontinuirano poboljšanje obrazovnih materijala.

Ističemo kako se u 8. razredu detaljnije obrađuje spolni sustav, uvodeći pojmove poput stidnice, zajedničkog naziva za vanjske ženske spolne organe, (s naglaskom na razumijevanju funkcija tih organa umjesto na njihovom detaljnom imenovanju) kao što je vidljivo i na poveznicama na materijale nakladnika Profil Klett koje je gospođa Đurđević također priložila svom osvrtu. Isti se pojam koristi i u udžbenicima nakladničke kuće Alfa.

Dakle, pojam stidnica koristi se u svim udžbenicima hrvatskih nakladnika jer se u udžbenicima prednost daje hrvatskim, a ne latinskim nazivima.

U srednjoškolskom se obrazovanju (u 2. razredu), kurikulum nadograđuje detaljnijim proučavanjem građe vanjskih i unutarnjih spolnih organa pa se na prikazima vide i svi ostali dijelovi ženskog spolnog organa kao i njegov smještaj.

Razumijemo važnost transparentnosti i dijaloga, zahvaljujemo gospođi Đurđević na njezinom tumačenju i drugačijem pogledu na odabrani slikovni prikaz, ali smatramo da jedna lekcija nipošto ne smije biti osnova za tako oštre osude cjelokupnog obrazovnog sustava.

Razumijemo i cijenimo različite perspektive koje svatko donosi u ovu važnu raspravu te pozivamo i na širu raspravu o kurikulumima koji su ključni obrazovni dokumenti". (Mirela Lilek)

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
04. listopad 2024 10:50