PILOTIMA NAJLAKŠE

Umirovljeni vojni pilot Selak kaže da nije euforičan oko Rafalea: ‘Ovo je vrhunski avion, ali imat ćemo problem...‘

Ivan Selak pobrojao je sve probleme i resurse potrebne za korištenje Rafalea

Prvi hrvatski Rafale

 Jl Urednici

U bazi francuskog ratnog zrakoplovstva jučer je održana ceremonija primopredaje prvog višenamjenskog borbenog aviona Rafale Hrvatskoj, a detalje o tom modernom borbenom zrakoplovu ponudio je u svojim odgovorima na pitanja u Novom danu N1 televizije Ivan Selak, umirovljeni vojni pilot.

Euforija oko kupovine 12 zrakoplova vrijednosti oko 1,18 milijardi eura je neskrivena, no možda i pomalo pretjerana?

“Uopće nisam euforičan i ne mislim o tome da je to sad stvaranje nove povijesti. Ona je stvorena. Nije povijesna odluka primiti ili predati avion. Tako da, spustimo loptu na zemlju i počnimo ozbiljno o tome razmišljati”, započeo je Selak pa nastavio o logističkim i tehničkim segmentima:

“Proces nabave je prvo bio promašen, a potom i kasnio. Nabava borbenog aviona nije jednostavna. Djelomično sam sudjelovao u prvom povjerenstvu, kad je trebala biti realizirana nabava F-16. Iskreno, bio sam samo na prvom povjerenstvu i izrazio sam negativno mišljenje, nakon čega više nisam bio pozvan. Moram biti i afirmativan, ova Vlada je donijela dobru odluku, ovo je vrhunski avion. No, svi borbeni zrakoplovi četvrte ili četvrte plus generacije su vrhunski. Samo, ono što ide uz ovakvu nabavu jest biti svjestan mogućnosti i kvalitete. Problem koji ćemo imati jest da ga nećemo koristiti u obujmu u kojem ga moramo koristiti da bi bio isplativ. Moramo pripremiti porezne obveznike da će održavanje i korištenje tog zrakoplova biti enormno. Predsjednik nije bio u pravu, nećemo ga koristiti u kontroli zračnog prostora, već u zaštiti zračnog prostora. A to će biti jako skupo jer su potrebni ljudi, logistika i nabava.”

image

Ivan Selak/Arhivska fotografija

Bruno Konjevic/Cropix

Naglasio je da ovi zrakoplovi nisu novi pa se s njima dobiva garancija od godinu dana. Što to točno znači?

“Pretpostavljam da je to period u kojem se garantira da će sve biti u redu s njima i Francuzi će preuzeti na sebe ako nešto ne bude ispravno. Nakon toga? Problemi. I toga se bojim. Kad smo radili tu nabavu, žao mi je što nismo išli drugim putem. Smeta mi što nam Francuz prodaje, a Francuz Zvonimir Frka-Petešić, s druge strane, kupuje. Ono što sam htio prije nekoliko godina, ako to već mora biti Francuska, da se kupi Mirage 2000-5, na kojem se i Francuzi obučavaju, pa da onda vidimo. Bio bi daleko jeftiniji i nakon toga bismo utvrdili jesmo li za zrakoplov četvrte plus generacije ili nismo”, uvjeren je Selak i nastavlja:

“Zamislite to ovako, trkaća ekipa vozi Golf 2 i domogne se novca pa kupi F1 bolid. Može li to? Može. Ali, može li voziti utrke formule 1? Ne. Kreni s F2, F3 i kad vidiš da možeš, onda kreni dalje. To bi bio put.”

image
Jl Urednici

Tu smo gdje jesmo i pitanje je zašto se nije napravila infrastruktura za Rafale, koja je postojala kod korištenja Migova.

“Nije mi jasno da ljudi iz struke ne shvaćaju što je infrastruktura. Za što će se koristiti taj avion? Kad imaš borbeni avion, onda se ponašaj prema njemu kao ratnom avionu.”

Kad se govori o njihovom dolasku u Hrvatsku i načinu održavanja, što je sve uključeno u priču, kako izgleda jedan dan pilota koji leti takvim zrakoplovom?

image

Hrvatski rafale

“Bez ikakve arogancije, pilotima će biti najlakše. Nakon aviona koji je toliko star i nezgodan za upravljanje, prelazite na toliko suvremen i dobar avion, koji vas senzorima upozorava na sve opasnosti, daje vam toliko optimalnih rješenja da samo morate promijeniti sklop. Teško će biti onima u održavanju. Bojim se da ćemo morati Francuze itekako i dalje plaćati u višem stupnju održavanja. Trebamo inženjere i tehničare, a oni su skupi. Uz to, teže ih je zadržati u Hrvatskoj jer su plaće premale i jer ih se tjera da budu portiri. Platite ih, neka rade svoj posao”, zaključio je Ivan Selak.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
18. prosinac 2024 11:21