ATRAKTIVNI 'LOOX'

'USPIO SAM' Ispovijest vlasnika Dockinga koji kreće u proizvodnju prvog hrvatskog električnog auta

'Ostvario sam san! Nakon 6 godina kreće prodaja Looxa. Cijena? 50 tisuća eura!', kaže Vjekoslav Majetić
 Neja Markičević / CROPIX

Nakon šest godina rada i uloženih 2,5 milijuna eura u razvoj električnog automobila Vjekoslav Majetić, vlasnik Dokinga, ovaj mjesec pokreće serijsku proizvodnju svojega XD-a, koji mijenja ime i zvat će se Loox. Majetića su nazvali iz Mazde i pojasnili da su oni naziv XD smislili i zaštitili pa bi bilo dobro da ga više ne koristi za Dokingov električni trosjed.

U nultoj seriji na zagrebačkom Žitnjaku, gdje je i smješten Dokingov pogon za proizvodnju strojeva za rad u rudniku i za razminiranje te vatrogasnih strojeva za izvoz, proizvest će prvih pet električnih automobila koji će biti registrirani, a vozit će ih zaposlenici Dokinga. Prvi već do kraja ovog mjeseca, a ostale do kraja godine. S datumom proizvodnje prvog automobila ne želi se ureći jer kasni već tri tjedna zbog praznika, godišnjih odmora, sezone skijanja, pa i ovogodišnjeg zagrebačkog snijega.

- Nakon nulte serije otvaramo knjigu narudžbi - kaže Majetić te pretpostavlja da bi prvi kupci mogle biti kompanije, a ne privatne osobe. Računao je na HEP, s kojim je lani potpisao sporazum o gradnji infrastrukture za električne automobile , no hepovci su, kaže, objavili natječaj na koji se Doking ne stigne javiti.

- Možda Konzum ili moji direktori i rodbina budu kupci. Vidjet ćemo, mnogi su se interesirali, ali još nitko nije donio novac da bih mogao reći da sam prodao automobil - kaže Majetić smijući se, zadovoljan što je svoj projekt, u kojem je moguće sve osim odustati, izgurao do prozivodnje prvih pet komada Looxa.

Loox, koji će s jednim punjenjem baterije moći voziti 200 kilometara i imati snagu od 150 konja, želi prodavati za 50 tisuća eura. Tvrdi da to nije skupo s obzirom na to da je riječ o električnom automobilu ručne izrade koji smješta u kategoriju “statusnog automobila” namijenjenog svjetskom tržištu. Iz luksuza i dizajna stražnjeg svjetla u obliku slova “x” proizašlo je i novo ime električnog ljubimca Vjekoslava Majetića.

- Zagreb je prepun automobila koji koštaju 80 do 100 tisuća eura, električni Smart košta 42 tisuće, a Citroën 40 tisuća eura - govori Majetić, stavljajući Loox u kontekst konkurencije.

Baterija Dokingova električnog automobila puni se pomoću punjača priključivanjem na običnu električnu utičnicu. Jedno punjenje u cijeni struje stoji 25 kuna, što ga po potrošnji čini znatno ekonomičnijim od automobila na gorivo. Otprilike devet puta jeftinijim za korištenje.

Na proizvodnju prvih pet automobila Doking će utrošit 300 tisuća eura, a cilj mu je iduće godine smanjiti trošak proizvodnje po primjerku sa 60 tisuća na 40 tisuća eura kako bi u prodaji s cijenom od 50 tisuća eura bio profitabilan iako novac uložen u razvoj posljednjih godina niti planira, niti može isplatiti prodajom Looxa. Te, milijunske iznose Doking pokriva iz svojeg redovnog poslovanja. Prema neslužbenim financijskim rezultatima, prošlu je godinu proizvodna kompanija sa Žitnjaka završila s dobiti, a ostvarila je 187 milijuna kuna prihoda.

Majetić je prototip prvog hrvatskog električnog automobila počeo raditi prije četiri godine, kada se još nije pretpostavljalo da će gospodarska kriza, koja je godinu prije zahvatila Europu i svijet, prerasti u dugogodišnju recesiju. Tada je Majetić procjenjivao da će svoj električni automobil moći isplativo prodavati po cijeni od 20 tisuća eura i da će već 2009. uspjeti proizvesti desetak komada.

Obilaženje svjetskih sajmova i ispitivanje tržišta gurnuli su ga prema luksuznoj niši, a elekrični automobil koji je tada, tepajući mu, zvao “Mali kralj” (Doking; eng. king = kralj) dizajnerski se promijenio. Kao i svaki poslovni sanjar koji ne odustaje od svojih ideja i želja koliko god mu ljudi govorili da se to financijski ne može isplatiti, Vjekoslav Majetić uvijek radije govori o tome što radi, a ne kada će to što radi biti i napravljeno. Nekako mu ipak uspije, ne nužno u rokovima kojima je licitirao, izvesti zamišljeno.

- Napravili smo električni automobil zato da pokažemo da i mi u Hrvatskoj to možemo - govori Majetić, ponavljajući tako još jednom da je Loox rezultat njegova sanjarskog karaktera, a ne poslovnog plana koji se mora potpuno financijski isplatiti u zadanom roku.

Njegov Loox je hrvatski proizvod, no pet automobila koje će Doking proizvesti ove godine sastoji se i od uvoznih dijelova.

Tomislav Boško, direktor tvrtke Doking Automotiv, otkriva da su stakla naručili od finskog Pilkingtona, velikog dobavljača autoindustrije u svijetu, iako je početna ideja bila surađivati s Lipik Glassom iz Lipika, no hrvatski je proizvođač ispao preskup na mali broj automobila.

- Surađivat ćemo s Lipik Glassom ubuduće, kada budemo mogli postići nižu cijenu za više komada - kaže Boško, otkrivajući da bi se u serijskoj proizvodnji za tržište Loox ograničio na 20 do 25 tisuća komada godišnje.

- Ideja je da to bude luksuzni, ručno proizveden potpuno električni automobil, što znači da smo stvorili nišu, jer takav nema nitko u svijetu. Izađu li za koju godinu s njim, to bi mogao biti novi model Smart Brabus, a Aston Martin se još nije upustio u proizvodnju potpuno električnog automobila - priča Boško i dodaje da će, nakon što proizvedu planiranih pet komada, krenuti u razgovore sa šefovima venture capital fondova (fondovi rizičnog kapitala) i privatnim investitorima iz Europe. Boško kaže da su s potencijalnim privatnim investitorima morali potpisati ugovor o neodavanju informacija, stoga ih ne može imenovati. Uz sve želje za proizvodnju 20 tisuća komada godišnje, Doking ne bi mogao sam namaknuti novac.

Punjač za bateriju Doking nabavlja iz švicarske tvrtke Brusa, a baterije od kineske kompanije China Aviation Lithium Battery.

- Punjaču koji sada koristimo treba deset sati da napuni bateriju, no Brusa razvija novi punjač, koji puni bateriju za dva sata, i od iduće ćemo ga godine i mi nabavljati - kaže Boško.

‘Ulažem još milijun eura u sustav zračnih jastuka’

I dok je Loox stigao na korak do proizvodnje za prodaju, njegov razvoj još nije dovršen. Vjekoslav Majetić želi sve što može razvijati u Hrvatskoj, pa će tako Loox dobiti originalna sjedala koja će za Doking osmisliti i proizvesti tvrtka Sni Plus iz Velike Gorice. Oni su i do sada proizvodili sjedalo za vozača i stražnju klupu, ali nije riječ o originalnom proizvodu za Loox, koji još nema osmišljene ni zračne jastuke.

Homologaciju Looxa za europsko tržište Doking će raditi u Italiji, a kako objašnjava Tomislav Boško, za tu im proceduru nije potrebno da automobil ima zračne jastuke.

- U Italiji su utvrdili da ni vozač ni putnici u sudaru zahvaljujući konstrukciji automobila ne mogu dotaknuti vjetrobransko staklo ni stijenke iznutra, pa ga možemo plasirati na tržište i bez zračnih jastuka - objašnjava Boško. Radi uspješnije prodaje, dodaje, ipak će ih morati ugraditi.

- Ne možete danas računati na to da ćete uspjeti prodati automobil bez zračnog jastuka - kaže Boško.

Razvoj sustava za aktiviranje zračnih jastuka i ABS sustava kočenja Doking bi ove bi godine trebao stajati još milijun eura.

Vjekoslav Majetić je u Dokingu ove godine uveo organizacijske promjene. Kako bi se mogao posvetiti razvoju i maštanju o novim proizvodima, od ove je godine samog sebe razvlastio s čelne pozicije u kompaniji. Predsjednikom uprave imenovao je Gordana Kolaka, a sebe članom uprave. Članicom uprave imenovao je i svoju kćer Anu Majetić te Davora Krpana.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. studeni 2024 09:53