Ukinuta odredba Poslovnika Sabora kojom se zbog epidemioloških mjera ograničavao broj zastupnika koji su mogli sudjelovati u radu sjednica te iznositi svoja mišljenja i replicirati
Izmjenama Poslovnika Hrvatskog sabora zastupnicima je onemogućeno da slobodno iznose svoja mišljenja, posebno da repliciraju predlagaču zakona, odnosno Vladi, čime ih se ograničava u ispunjenju svoje osnovne uloge. Ako se moglo organizirati da svi mogu glasati, neovisno o tome jesu li u sabornici ili izvan nje, onda postoje tehničke mogućnosti da svi zastupnici sudjeluju i u radu sjednice. Oni koji ne mogu zbog epidemioloških mjera biti u sabornici mogu sudjelovati u radu sjednice iz susjednih prostorija putem videolinka.
To je glavni naglasak iz odluke Ustavnog suda koji je jednoglasno, i to bez izdvojenih mišljenja (što je u ovom sazivu prava rijetkost) ukinuo članak 293.a Poslovnika Hrvatskog sabora kojim je reguliran rad Sabora u vrijeme epidemije koronavirusa.
Prema izmjenama i dopunama Poslovnika, rad Sabora organiziran je tako da u sabornici istodobno bude ograničen broj zastupnika, i to četvrtina zastupnika iz svakog kluba, a samo nazočni na sjednici mogu replicirati predlagatelju. Nadalje, zastupnik u raspravi može govoriti najdulje pet minuta, a predstavnik kluba deset minuta. Glasanje je, međutim, svima omogućeno bilo prebrojavanjem glasova zastupnika koji su u drugoj prostoriji u Saboru, bilo videolinkom.
Zahtjev za ocjenu ustavnosti ovakve izmjene Poslovnika Hrvatskog sabora inicirali su platforma Možemo! i SDP, a potpisalo ga je 35 zastupnika iz redova ljevice i lijevog centra. U zahtjevu se ne osporava potreba za drugačijim režimom rada Sabora koji treba uskladiti s epidemiološkim mjerama i preporukama Stožera civilne zaštite u smislu osiguranja fizičke udaljenosti i korištenja maske u zatvorenom prostoru. Ali podnositelji zahtjeva smatraju da se mjere mogu primjenjivati i bez ograničenja mogućnosti zastupnika da u punom kapacitetu sudjeluju u radu Sabora, osobito da mogu osobno i slobodno iznositi svoja stajališta, uključujući i repliciranje predlagatelju zakona.
Prigovori
- Navedenim dopunama Poslovnika, a posebno u dijelu koji onemogućuje repliciranje svih zastupnika predlagatelju zakona, ograničenju dužine trajanja iznošenja stajališta i onemogućavanju sudjelovanja stručne i opće javnosti u radu radnih tijela sabora (tematske sjednice) ograničava se Hrvatskom saboru da obavlja cjelinu svojih funkcija koje su mu povjerene Ustavom, a posebice mogućnost parlamentarne kontrole izvršne vlasti čime je narušeno načelo diobe vlasti, te se omogućuje koncentracija političke moći unutar izvršne grane vlasti - isticalo se u prijedlogu za ocjenu ustavnosti izmjena Poslovnika Sabora.
Ustavni sud je tražio očitovanje saborskog odbora za Ustav, Poslovnik i politički sustav te dobio odgovor da nema ništa sporno u izmjenama Poslovnika Hrvatskog sabora. Ustavni suci odluku su donijeli odmah nakon primitka odgovora saborskog odbora i dali za pravo oporbenim zastupnicima.
Predstavnički mandat
U odluci Ustavnog suda se ističe kako legitimitet Sabora proizlazi iz poklonjenog povjerenja naroda. - U tom smislu, zastupnici izabrani u Sabor imaju pravo i obvezu zastupati interese naroda pri odlučivanju o osnovnim društvenim i političkim pitanjima unutar države.
Budući da izabrani predstavnici naroda (zastupnici/zastupnice u Saboru) nemaju obvezujući, nego predstavnički mandat, oni nisu pravno vezani u svom djelovanju i odlučivanju u Saboru. Zastupnik nije vezan ni stavovima stranke čiji je član ni stavovima kluba zastupnika te ima pravo iznositi svoja osobna stajališta - kaže se u ustavnosudskoj odluci uz napomenu kako zastupnik svoju funkciju ostvaruje ponajprije sudjelovanjem na sjednicama Sabora i na njima raspravljanjem i glasovanjem o dnevnim redom određenim pitanjima.
Ustavni sud ističe da mjere propisane u članku 293.a Poslovnika imaju legitiman cilj, a to je zaštita zdravlja i života saborskih zastupnika radi sprečavanja i suzbijanja širenja epidemije covid-19. Ali isto tako navodi da je ograničena nazočnost zastupnika u sabornici i sudjelovanje zastupnika u raspravi, a da je istodobno svim zastupnicima omogućeno glasati o zaključenim točkama dnevnog reda, neovisno o tome jesu li u sabornici, elektroničkim putem i/ili dizanjem ruke u jednoj ili više prostorija izvan dvorane za sjednice Sabora u zgradi Sabora.
- Drugim riječima, očito postoje tehničke mogućnosti i za drugačiji način organiziranja rada Sabora u općepoznatim okolnostima koji ne ograničava prava i dužnosti zastupnika/zastupnica koja im izvorno po Ustavu pripadaju na osnovi ostvarenog i neobvezujućeg mandata - zaključio je Ustavni sud.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....