Ustavni sud zaprimio je dopis SDP-ovca Peđe Grbina koji od njega traži da zaustave ministra rada i mirovinskog sustava Marka Pavića da javnim novcem vodi kampanju protiv sindikalne referendumske inicijative “67 je previše”.
Sindikati traže da se na referendumu životna dob za odlazak u mirovinu sa 67 godina spusti na 65 te da se smanji penalizacija za prijevremeno umirovljenje. Ministarstvo rada i mirovinskog sustava, pak, objavljuje spotove u kojima tvrdi kako bi trošak posljedica referenduma, ako bi prošao, bio 45 milijardi kuna.
- Ustavni sud je zaprimio podnesak zastupnika Peđe Grbina i u utorak ćemo na redovnom stručnom sastanku odlučiti što ćemo poduzeti u povodu prigovora. Predložit ću sucima da Ustavni sud zatraži očitovanje od Ministarstva rada i mirovinskog sustava o tome iz kojih se sredstava financiraju spotovi u kojima se govori o posljedicama uspjeha referendumske inicijative, koliki su predviđeni troškovi, kad je započela kampanja i koja joj je svrha - rekao je predsjednik Ustavnog suda Miroslav Šeparović.
Grbinova akcija
- Vlada, odnosno Ministarstvo rada i mirovinskog sustava, koristi proračunska sredstva, koristi javna sredstva, novac poreznih obveznika kako bi financirala kampanju koja je direktno politički usmjerena k negiranju tvrdnji sindikata i drugih koji sudjeluju u referendumskoj inicijativi ‘67 je previše’ - izjavio je Grbin, napominjući kako mu nije sporno da bilo koji dužnosnik, član Vlade, pa i predsjednica države izražava svoj stav o sindikalnoj inicijativi da se na referendumu smanji životna dob za odlazak u mirovinu, ali mu je sporno da Vlada koristi javna sredstva kako bi se borila protiv referendumske inicijative.
Budući da nije ovlašteni predlagatelj Ustavnome sudu, Peđa Grbin mu se obratio dopisom u kojem ustavnim sucima ukazuje na odredbe Ustavnog zakona o Ustavnom sudu po kojima mogu samoinicijativno nadzirati radnje u referendumskom postupku.
Predsjednik Ustavnog suda Šeparović kaže kako se zakonske odredbe na koje se poziva Peđa Grbin odnose na razdoblje od kada je referendumska inicijativa prošla, ali napominje da postoji odluka Ustavnog suda u kojoj su suci zauzeli stajalište da mogu reagirati i u fazi predreferendumskih aktivnosti ako su posrijedi gruba kršenja prava koja bi mogla dovesti do ukidanja ili onemogućavanja građana da se izjašnjavaju na referendumu.
Pavićevo obrazloženje
Trošenje javnog novca za protureferendumsku kampanju protivno je, tvrdi Peđa Grbin, hrvatskom Ustavu, Zakonu o financiranju referendumskih aktivnosti te Kodeksu dobre prakse Venecijanske komisije. Napomenuo je i kako Ustavni sud nema rok u kojem bi se trebao očitovati na njegovu inicijativu, ali iz najave koja je došla iz ministarstva Marka Pavića da će protureferendumska kampanja trajati tijekom čitavog svibnja, a možda i nakon toga, proizlazi da bi trebali odreagirati što prije.
Grbin je spomenuo sličan slučaj u susjednoj Sloveniji, gdje je vlada također posegnula za javnim sredstvima kako bi vodila protureferendumsku inicijativu. Na to je reagirao Ustavni sud Slovenije, koji je ocijenio nedopuštenim ovakvo financiranje protureferendumske kampanje i naložio Vrhovnom sudu da poništi rezultate referenduma. Predsjednik Ustavnog suda Šeparović kaže da Kodeks dobre prakse Venecijanske komisije, čija mišljenja nisu obavezna, ali predstavljaju autoritet, navodi kako u slučaju referendumskih inicijativa vlada i njezini članovi mogu o njoj iznositi svoje mišljenje i stavove, ali ne smiju onemogućavati aktivnosti i slobodu građana da se izjašnjavaju na referendumu, niti se protureferendumska kampanja smije financirati iz javnih fondova.
Ministar Pavić nije odgovorio na našu molbu da prokomentira inicijativu SDP-ovca Peđe Grbina. Na prijašnje novinarske upite o protukampanji ministar je odgovarao tvrdnjama da vodi “informativnu kampanju o mirovinskoj reformi” koja, prema njegovoj interpretaciji, nije protureferendumska, nego “kontinuirana informativna kampanja kojom građane informira o cjelovitoj mirovinskoj reformi”. Prema tvrdnjama ministra Pavića, kampanja je nastala u Ministarstvu rada i mirovinskog sustava, nisu korištene vanjske agencije, a izrada spota plaćena je 18.000 kuna plus PDV. Ukupne troškove kampanje ministar je obećao objaviti u javnosti nakon njezina završetka.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....