VIRTUALNI IZAZOV

VELIKI EKSPERIMENT ZAGREBAČKIH UČITELJA 'Djeci mjesec dana nećemo davati domaću zadaću'

 Neja Markičević / CROPIX

“Prihvaćam izazov! Mjesec dana svojim učenicima neću davati zadaću”, napisala je jučer na tek osnovanoj Facebook grupi Marijana Farkaš, učiteljica PŠ Vidovec u Markuševcu, i tako postala dijelom virtualne inicijative učitelja u Hrvatskoj koji su željni promjena u našem obrazovnom sustavu. A 24 zagrebačka prvašića krenula su u eksperiment koji u svom razredu od jučer provodi jedna od mnogih hrvatskih učiteljica koja smatra kako domaće zadaće imaju više negativnih nego pozitivnih aspekata.

Zadaće bez efekta

Najnovija istraživanja u svijetu porazna su za tu stoljetnu praksu: domaće su zadaće bez efekta i predstavljaju gubitak vremena za učitelje, roditelje i djecu. Inicijativu 30 dana bez zadaće prije nekoliko dana pokrenuo je na Facebooku Marko Ferek, predsjednik Buđenja, udruge za razumijevanje ADHD-a, a dosad ju je počelo provoditi desetak učitelja diljem naše zemlje. Pokret se polagano širi. Istodobno u Španjolskoj više od 12 tisuća škola sudjeluje u sličnom projektu, koji su ondje, pak, pokrenuli roditelji. Nekoliko desetaka tisuća malih Španjolaca od jučer također neće pisati zadaću, što će potrajati tijekom cijelog mjeseca studenog.

Opterećen mozak

- Ako opteretimo mozak, on prestaje učiti. Ako ga rasteretimo i omogućimo mu da bude zaigraniji, on počinje bolje usvajati nova znanja. To je znanstveno dokazano i vrijeme je da i Hrvatska prihvati praksu koja je već usvojena u većini zemalja Europske unije. Većinu nastavnog plana djeca bi trebala usvojiti u školi. Kako i sam u sklopu svoje udruge često boravim u školama, uvidio sam da su učitelji svjesni ovog problema te da imaju želju za promjenama, ali nedostaje im sustavne podrške. No, promjene nam neće donijeti ni ministarstvo ni političari, samo učitelji imaju tu moć. Želja nam je bila preko javnog foruma motivirati učitelje da prihvate izazov te isprobavaju inovativne načine rada, da se povežu i razmjenjuju iskustva i nove metode rada - priča Ferek, čiji je izazov prihvatila i zagrebačka učiteljica.

- Djeca su oduševljena, a i većina je roditelja dobro prihvatila ovaj naš mali eksperiment. Oni koji su skeptični prema ideji, imaju povjerenja u mene. Mislim da su današnja djeca dovoljno spretna, samostalna i sposobna da usvajaju nova znanja isključivo tijekom nastave. Djecu u ranoj dobi ne treba puno opterećivati s puno zadataka izvan nastave jer ih čeka još barem 12 godina sjedenja u školskim klupama. Zadaća je dobra ako je djeca samostalno rješavaju, no ako je ima previše, onda postane noćna mora i za djecu i za roditelje. Najveća je pogreška roditelja da rade zadaće umjesto djece. Uvjerena sam da će moji đaci u školu dolaziti s više veselja ako kod kuće budu imali vremena da skaču, igraju se, razvijaju vlastite ideje i neke druge vještine. Kod mojih je prvašića najvažnije čitanje, pa sam im rekla da kod kuće umjesto zadaće čitaju stripove, omiljene bajke, zabavne listove i drugo štivo koje ih zanima - priča učiteljica Farkaš, koja je sretna što ravnateljica škole u kojoj radi, Gordana Horvat iz OŠ Markuševec, i sama dijeli njezino mišljenje te je odobrila taj mali projekt.

Nažalost, mnogi učitelji koje smo jučer kontaktirali predomislili su se u vezi s davanjem izjava, iako su i sami priznali da podržavaju tu ideju.

Odlična iskustva

Već dva tjedna isti program bez domaće zadaće provodi i učiteljica Ksenija Dominković koja predaje kombiniranom razredu 3. i 4. razreda OŠ “Ivan Filipović” u Račinovcima, u Vukovarsko-srijemskoj županiji. U projekt 30 dana bez domaće zadaće uključila se prije dva tjedna, potaknuta predavanjem Marka Fereka u Vukovaru. - Učenicima sam najavila mali eksperiment, što su prihvatili s oduševljenjem pa smo u provedbu krenuli odmah. Roditelji su također imali pozitivne reakcije jer su neki od njih smatrali da učenici imaju previše domaće zadaće. Dodatno sam ih potaknula time da će zadaću dobivati samo oni učenici koji ne budu marljivo radili na satu. U zadnja dva tjedna atmosfera nam je na nastavi opuštenija jer nam sati ne započinju ispravljanjem zadaća i bilježenjem tko ih nije napisao, što nije bilo ugodno ni učenicima ni meni.

Sate započinjemo ponavljanjem sadržaja i završavanjem odabranih zadataka koje nismo stigli riješiti prethodni sat i zatim prelazimo na novu nastavnu jedinicu - kaže Ksenija Dominković te dodaje kako s projektom nastavlja i dalje jer nije uočila da “nepisanje” domaće zadaće negativno utječe na znanje, sposobnosti i interes učenika.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 01:30