NEOBIČAN PROPUST

Vlada dala nalog HAC-u da raspiše ugovor o autocesti do Siska, ali onda je uslijedilo veliko iznenađenje

U HAC-u tvrde: Ugovor je nevažeći jer se tri godine nije išlo u realizaciju. Strabag i Skladgradnja razmatraju pravna mišljenja
Svečanom činu potpisivanja ugovora u svibnju 2009. svjedočili su tadašnji premijer Ivo Sanader i njegova zamjenica Jadranka Kosor

Vlada je u četvrtak dala nalog Upravi Hrvatskih autocesta da do kraja mjeseca raspiše ugovor za gradnju posljednje dionice od Lekenika do Siska na autocesti Zagreb - Sisak. No, Hrvatske autoceste već 12 i pol godina imaju potpisani ugovor za gradnju te dionice, koji nikad nije konzumiran, ali nije ni raskinut! Osim toga, kako neslužbeno saznajemo, Uprava HAC-a do prije nekoliko dana uopće nije znala da taj ugovor postoji i da nije raskinut.

U svibnju 2009. godine u hotelu Panonija u Sisku tadašnji predsjednik Uprave HAC-a Jurica Prskalo s poslovnom udrugom Strabag, Viadukt i Skladgradnja potpisao je ugovor o gradnji te dionice. Svečanom činu potpisa svjedočili su tadašnji premijer Ivo Sanader i njegova zamjenica Jadranka Kosor. Vrijednost ugovora je 425 milijuna kuna s PDV-om. Potvrđeno nam je to i u HAC-u, a kako neslužbeno saznajemo, ni ugovor za gradnju autoceste Dubrovnik - Doli nije stavljen izvan snage. Naši izvori tvrde kako je za odgovorne u HAC-u ugovor nevažeći jer se tri godine nije išlo u njegovu realizaciju. No, u novinskim arhivama mogu se naći službeni odgovori HAC-a iz 2013., dakle četiri godine nakon potpisa, da će se ići u raskid ugovora. To znači da se tada smatralo kako razdoblje od tri godine neaktivnosti nije dovoljno za automatsku ništavnost ugovora, nego da ga treba formalno raskinuti.

Iz HAC-a su nam službeno odgovorili da je "u skladu s važećim propisima ovaj ugovor sklopljen 2009. godine sa Zajednicom ponuditelja koju čine: Strabag AG, Spittal/Drau, Austrija, Viadukt d.d. Zagreb i Skladgradnja-Grup d.o.o. Imotski, više ne predstavlja valjane obveze za ugovorne strane budući da niti jedna ugovorna strana u propisanom roku nije tražila ispunjenje obveza".

No, upitno je slaže li se s time i druga strana, odnosno Strabag i Skladgradnja. Viadukt je u međuvremenu otišao u stečaj. Prema neslužbenim informacijama, i Strabag i Skladgradnja razmatraju pravna mišljenja o cijelom slučaju. Jedna od mogućih opcija je da zatraže aktivaciju ugovora, odnosno da oni grade dionicu. Druga je opcija traženje odštete za troškove izrade ponude i izgubljenu dobit.

Drugo je, pak, pitanje kako je moguće da se takav propust dogodio i sada je kao kostur ispao iz ormara. U HAC-u su prošlih godina aktivno radili na pripremi za gradnju te dionice. Izmještale su se instalacije na trasi, radile pripreme za otkup zemljišta i ostali radovi. Ali, nitko nije registrirao postojanje ugovora. Prema našim informacijama, taj dokument nikad nije završio u arhivi HAC-a pa Uprava i nije mogla do njega. Da apsurd bude veći, Jurica Prskalo, koji je te 2009. godine potpisao ugovor, radi u Sektoru građenja HAC-a, sektoru koji se upravo bavi realizacijom ugovora, i nikoga nije upozorio na njegovo postojanje.

Također je upitno zbog čega ugovor nikad formalno nije raskinut, kao ni onaj za dionicu Dubrovnik - Doli. Prema našim izvorima, riječ je eklatantnoj nebrizi prethodnih uprava HAC-a i njihovih suradnika. Nakon što su smijenjeni, više nikoga nije bilo briga što je ostalo iza njih i što bi moglo proizaći iz njihove nebrige.

U ovom je ugovoru zanimljiva i ugovorena cijena radova. Prije 12 i pol godina ona je iznosila 425 milijuna kuna. Sada se govori da će na novom natječaju procijenjena vrijednost radova biti 300 milijuna kuna. Naši sugovornici tvrde kako je to nerealno nisko jer su u međuvremenu cijene materijala i radne snage osjetno porasle te se očekuje kako bi na novom natječaju ponuđene cijene mogle biti puno bliže onoj ugovorenoj iz 2009. godine.

Prezaduženi HAC

Ovo nije jedini takavc ugovor.

Uoči lokalnih izbora diljem zemlje tadašnji direktor HAC-a po političkom je nalogu potpisivao ugovore o gradnji za projekte za koje nisu bila osigurana financijska sredstva, nije otkupljeno zemljište itd.

Tako su potpisani ugovori za gradnju autoceste Vrbovec - Virovitica - mađarska granica, mosta preko Drave kod Osijeka, autoceste Dubrovnik - Doli i Pelješki most.

Ukupna vrijednost tih radova bila je oko 9,5 milijardi kuna.

Tri godine poslije SDP-ova Vlada zaustavila je realizaciju tih ugovora jer je HAC bio prezadužen i nije mogao realizirati te projekte.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
05. studeni 2024 09:27