HAVARIJA CONCEPT ONEA

VODEĆI HRVATSKI RELI VOZAČ 'Vozio sam Rimčev auto, to je zvijer... Vjerujem da znam koja mu je najveća greška i što je glavni uzrok nesreće'

Vozio sam mnoge trkaće automobile, od običnih kup automobila s 80 konja do raznih formula, ali Concept One je nešto sasvim drugo. Manje od tri sekunde do stotke, ispod osam do dvjesto, brojke su koje govore same za sebe i jedina dodirna točka Concepta One sa svim ostalim u čemu sam sjedio je volan i četiri kotača, govorio je prošle godine Juraj Šebalj nakon nekoliko krugova na Grobniku za upravljačem jurilice složene u Svetoj Nedelji.

Poseban auto

Vozač koji je prošle godine upisao 11. naslov prvaka Hrvatske u reliju, proteklog je vikenda lovio osmu pobjedu na legendarnoj Delti. Nakon odlično odrađene prve etape u novom automobilu, kao vodeći odustao je na drugoj. - Nema dvojbe, bila je to moja pogreška. Malo sam previše htio i izletio - priznao je Šebalj koji je, unatoč obavezama, stigao pogledati i snimku izlijetanja Richarda Hammonda, voditelja televizijske emisije “Grand Tour”, dok je u Švicarskoj na brdskoj stazi isprobavao Concept One u kojem je svojedobno sjedio i Šebalj.

- Teško je kategorički tvrditi što se točno dogodilo, no mogu samo ponoviti da je Concept One uistinu nešto posebno. Dovoljno je samo sekundu dulje ostaviti nogu na pedali gasa i jurite 50 km/h brže, a da toga uopće niste svjesni. Bilo je to posebno iskustvo koje se ne može usporediti ni sa čim. Grobnik je široka trkaća staza s dugačkim pravcima, ali za upravljačem Concepta One postao je uzak, a pravci su se jako skratili i jednostavno nisam imao želju isprobati ga izvan staze. Auto je fenomenalan, prava zvijer koju treba pomno upoznavati prije nego što se pokuša potražiti njezine krajnje granice. Bez imalo želje da zazvučim kao general poslije bitke, mislim da bi svatko tko sjeda za upravljač Concepta One trebao respektirati njegove performanse - izjavio je Šebalj.

U međuvremenu se oglasio i Richard Hammond koji je u pauzi između dva laufa brdske utrke u Hembergu sletio s ceste u milijun eura vrijednom električnom automobilu. Britanski TV voditelj, koji se sa slomljenom potkoljenicom i ozlijeđenim koljenom izvukao trenutak prije nego što se automobil pretvorio u buktinju, u videoporuci snimljenoj u švicarskoj bolnici ispričao se supruzi i djeci zbog nesreće, uz neizostavnu dozu britanskog humora.

Tvrtka Rimac je putem društvenih mreža podijelila obavijest o nesreći tijekom snimanja za emisiju “Grand Tour”, no u priopćenju se ne govori o mogućim uzrocima. Automobil je u požaru potpuno uništen, no podaci iz elektronike trebali bi biti dostupni jer je posljednja evolucija hrvatskog električnog automobila opremljena s više od 500 senzora integriranih u potpuni telemetrijski sustav koji je, uz to, uz pomoć 4G mreže sposoban sve podatke u vožnji učitati na cloud sustav.

Na amaterskoj snimci koja je ulovila trenutak izlijetanja vidljivo je zanošenje stražnjeg dijela automobila na početku u lijevu, a potom i u desnu stranu koja je bila puno jača i rezultirala probijanjem zaštitne ograde. - Izlijetanje se dogodilo nakon cilja i nerijetko su to situacije kada vozači nakon što prolaska ciljem naglo dignu nogu s gasa i poremete dinamiku automobila. No, doista je nemoguće na osnovi snimke reći je li u pitanju čisto krivnja vozača - napominje Šebalj.

Gotovo dragster

- Teoretski se Concept One može poput tenka okrenuti na cesti u mjestu. Svaki kotač pokreće zaseban motor, a cijelim sustavom upravlja RAWTV, odnosno torque vectoring sistem koji radi u nekoliko varijanti i moram priznati da sam bio oduševljen njegovim radom na Grobniku. Ekipa koja je radila na logaritmima koji upravljaju snagom motora pretvorila je Concept One iz ludog dragstera kojemu nema premca u utrkama ubrzanja, u pravi sportski odnosno trkaći automobil. Matematičke formule koje zamjenjuju diferencijale u praksi donose mogućnost doziranja momenta na svaki pojedini kotač i Concept One u trenutku može postati automobil s prednjim pogonom, stražnjim, na sva četiri sa svim mogućim omjerima, a njegova usavršena verzija drži Concept One doslovno zalijepljen za asfalt - ističe Šebalj koji vjeruje da je najveća greška hrvatskog automobila u golemoj snazi. - Možda nisam u pravu, ali što više gledam snimku, čini mi se da je u pitanju vozačka pogreška.

Brojne prednosti litij-ionskih baterija uvjetovale su njihovo naglo širenje među elektroničkim uređajima, a od 2010. postale su i glavni adut proizvođača električnih automobila. No, uz brojne prednosti litij-ionske baterije imaju i svojih mana, što u određenim okolnostima može rezultirati pretjeranim zagrijavanjem, pa čak i eksplozijom i požarom.

Hrpa metala

Samsungovi mobiteli ili Dellovi prijenosni kompjutori samo su neki od uređaja koji su gorjeli zbog kvara na baterijama prouzročenog lošim “pakiranjem” ili pogrešnom procedurom punjenja, no kada su u pitanju automobili, osobito posljednji slučajevi u kojima su najčešće spominjani Teslini modeli, svi slučajevi samozapaljenja uglavnom su vezani uz oštećenja nastala u sudarima ili naletima na strana tijela na cesti. Američki proizvođač električnih automobila svojedobno se našao i na udaru državnih agencija, no vrlo brzo su ustanovljeni vanjski uzroci zapaljenja baterija i načini na koje se mogu spriječiti.

Oštećenja nastala prilikom izlijetanja s ceste u Švicarskoj prouzročila su, prema svemu sudeći, i samozapaljenje Concepta One, ali ono što je zabrinjavajuće jest brzina kojom se požar pojavio i proširio, ostavivši iza sebe neprepoznatljivu hrpu plastike i metala.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. prosinac 2024 01:52