BURGERONOMIKA

Za sat rada Hrvatu jedva jedan Big Mac, a Amerikancu čak 3

Onaj tko kupuje Big Mac sendvič u SAD-u platit će ga 4,20 dolara, Švicarac za 6,81 dolar, Indijac 1,62 dolara, a u Hrvatskoj on stoji 3,15 dolara. Usporedba cijene, koncept koji od ‘80-ih provodi Economist, pokazuje da se za isti proizvod u svijetu mora izdvojiti različit iznos. No, glavni cilj burgeronomike je procjena koliko su pojedine valute podcijenjene i precijenjene u odnosu na dolar. Istraživanje iz siječnja pokazuje da franak vrijedi 62 posto više nego dolar i da su gotovo sve valute istočne Europe podcijenjene, uključujući i kunu (koja je podcijenjena za četvrtinu).

Big Mac indeks neki ekonomisti uzimaju kao barometar ekonomske aktivnosti. Ekonomist Orley C. Ashenfelter objavio je istraživanje koje putem Big Mac sendviča pokušava odgovoriti na pitanje kako siromašne nacije mogu postati bogate. Mjerio je rast plaća i cijena Big Maca i računao koliko se sendviča može kupiti za sat rada. McDonald’sovi radnici u SAD-u i zapadnoj Europi mogu kupiti dva do tri sendviča, u Latinskoj Americi trećinu Big Maca, a u istočnoj Europi 0,80 posto burgera. Hrvatska ima nešto veće plaće od prosjeka regije, pa se pretpostavlja da si radnik može kupiti i malo veći dio sendviča.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
20. studeni 2024 03:00