BORIS JOKIĆ

‘Za veliki broj odlikaša odgovoran je sustav, ali i roditelji. Neki prelaze sve moguće granice‘

Boris Jokić osvrnuo se na poplavu odlikaša te smatra da bi opći uspjeh trebalo ukinuti
Boris Jokić
 Ronald Gorsic/Cropix

Psiholog i stručnjak za obrazovne znanosti i ravnatelj Instituta za društvena istraživanja Boris Jokić osvrnuo se na poplavu odlikaša u RTL-u Danas, te tvrdi da postoji rješenje za pravednije vrednovanje znanja u školama.

"Postoji rješenje od 2016., u sklopu cjelovite kurikularne reforme, neke su stvari napravljene koje bi mogle riješiti neke stvari - problem inflacije i nerealnih ocjena. Krajnje je vrijeme da se one primijene. Što bi trebalo prvo napraviti – opći uspjeh treba ukinuti kao prosjek zaključne ocjene jer on ne znači ništa, ne govori ništa ni o učeniku ni o tome u čemu je učenik dobar, logički i matematički je neopravdan", rekao je Jokić.

Smatra da bi trebalo uvesti hibridni model vrednovanja u osnovnim školama.

"Ako ukinete opći uspjeh, već gledate samo predmete koji su bitni za nastavak obrazovanja ovisno o srednjoj školi, ako im date veću vrijednost, a nemate teret općeg uspjeha, ako prepoznate u čemu je mlada osoba dobra i to vrednujete... Onda imamo nekakvu priliku.

Treća stvar je kod prijelaza iz osnovne u srednju školu je uvesti hibridni model vrednovanja u osnovnom školama. Naime, osim školskog ocjenjivanja, koje primjenjuje učiteljica, ako bi one imale priliku povući ispite iz Nacionalnog centra, čuti kakav je Branimir u matematici u 5. razredu u odnosu na druge, je li bolji ili nije, što mu nedostaje, u čemu je dobar - ako bi to uz njezine ocjene poslužilo za konačnu ocjenu Branimira, onda bi to bila sigurno puno objektivnija i pouzdanija ocjena te bi maknula pritisak roditelja... Da budem jasan - nije to utopija. Bacanje novca u nepotrebne stvari u školstvu je utopija, ovo se može napraviti za tri godine", rekao je Jokić.

"Nacionalni ispiti ne služe ocjeni učenika. Oni služe ministarstvu, meni, sustavu da ocijene gdje je sustav – ne procjenjuju učenika u npr matematici. Rješenje je kombinacija školskih ocjena i vanjskog vrednovanja", dodaje.

Smatra da su za velik broj odlikaša odgovorni i roditelji učenika.

"Isto smo odgovorni kao i svi dijelovi sustava, ali kada imate situaciju u kojoj vidite da sustav nije pošten, normalno da ćete se aktivirati. Neki roditelji su na razini kriminalnog, prelaze sve moguće granice, ulaze u škole, prijete fizički, rade ne znam kakve stvari", upozorava i dodaje: "Ali kada objektivirate ocjene, date alate školama i učinite ih transparentnima roditeljima, te stvari će se povući. Ali isto to, taj pritisak roditelja kazuje nešto što se ne prepoznaje, a to je da je ljudima obrazovanje njihove djece važno."

Smatra da bi se u školstvu trebalo napraviti nešto da mlade osobe budu ponosne kad kažu da su prošle s 3. Jer tri znači dobar, a ne nešto loše.

"Ja se iskreno nadam da u Hrvatskoj postoji pamet, imamo potencijal da napravimo puno toga i da će doći do političara da shvate da trebaju biti političari s vizijom za zemlju, i da je netko tko ima 3 u Sinju ili Kninu dobar i da je to zapravo jako dobro", zaključuje Jokić u RTL-u Danas.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
22. prosinac 2024 06:52