Nakon što je početkom godine na snagu stupio Zakon o doprinosima, s kojim je Vlada osigurala olakšice za uplatu doprinosa u I. mirovinski stup, za računovođe su počeli problemi.
Konkretno, tvrde, ne radi informacijski sustav Porezne uprave putem kojega računovođe i poslodavci vode evidenciju mjesečne osnovice doprinosa za I. mirovinski stup. Zbog tih tehničkih poteškoća poslodavci nisu sigurni jesu li dobro obračunali olakšicu za doprinos svojih zaposlenika.
"Budući da aplikacija nije radila, može se dogoditi da radnik dobije manju plaću ili da dođe do poreznih nepravilnosti. Računovodstvo sada ima više koraka za odraditi, stalno skupljamo neku dokumentaciju. Prevelika je to birokratska komplikacija za tako mala povećanja plaća", kaže Mirela Relković, vlasnica računovodstvene tvrtke Kontoar i predsjednica Udruženja računovođa pri Hrvatskoj gospodarskoj komori (HGK).
Olakšica
Riječ je, podsjetimo, o novom Zakonu o doprinosima, točnije Pravilniku o izmjenama i dopunama pravilnika o doprinosima prema kojem radnik s bruto plaćom manjom od 1300 eura ima pravo na olakšicu za prvi stup obaveznog mirovinskog osiguranja. Olakšicu umjesto poslodavca uplaćuje država, razmjerno visini plaće do 1300 eura bruto.
Ovisno o jedinicama lokalne samouprave i stopama poreza na dohodak, plaće bi porasle između 13 i 50 eura, a najviše bi dobili oni na ‘minimalcu‘ od 700 eura bruto.
Relković veli da po novom zakonu država umjesto poslodavca uplaćuje razliku olakšice za mirovinsko osiguranje za prvi stup, ukupno će dotirati oko tri milijarde eura godišnje, a računovodstvo mora za svakog radnika utvrditi kolika mu je bruto plaća.
Nepovezani sustavi
"Nevjerojatno je to da danas, kada svi pričamo o digitalizaciji, računovodstva i poslodavci moraju skupljati dodatne obrasce. Sve se to moglo riješiti samo da su mirovinski sustav i Porezna bolje povezani, kao što je to primjerice slučaj s povratom poreza", prepričava računovotkinja.
Osim toga, dodatni problem je ako radnik radi kod dva poslodavca jer u tom slučaju knjigovodstva moraju uzimati izjavu od radnika o tome kolika mu je bruto plaća kod drugog poslodavca kako bi mu se mogao utvrditi iznos olakšice, i to koliki postotak pripada jednom poslodavcu, a koliki drugom.
Bez kašnjenja plaća
Radnik onda mora poslodavcu dostaviti izjavu, a je li ona dobro ispunjena, moralo bi se moći provjeriti preko spomenute usluge Porezne uprave koja bi trebala pokazati na koliku olakšicu svatko ima pravo.
"Ta aplikacija jednostavno nije radila. A mi imamo rok od 24 sata da dostavimo te obrasce nakon isplate plaće", govori Relković.
Iz Porezne uprave kažu da ne očekuju kašnjenje isplate plaća zbog izmjena Pravilnika o doprinosima, kao i to da su tijekom savjetovanja zaprimljeni komentari i primjedbe te da im "nije jasno kako se u javnosti izvode zaključci da komentari i primjedbe, prije svega računovođa, nisu uvaženi".
"Poslodavci dostavljaju Obrasce JOPPD bez većih poteškoća osim u sporadičnim slučajevima u kojima se pojedinačne pogreške uglavnom odnose na pogrešne prijave u osiguranju, pogrešno obračunane plaće te pogrešno popunjen Obrazac JOPPD, a koje se rješavaju u vrlo kratkom roku", kažu iz Porezne dodajući da su dosad uspješno zaprimili 894.553 Obrazaca JOPPD.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....