DRAMA NA GRADILIŠTIMA

ŽDERIĆ BANKROTIRAO Propast najdraže HDZ-ove tvrtke: Hrvatske ceste zbog Konstruktora izgubile 240 milijuna kuna!

‘Izbacili smo Konstruktor sa svih gradilišta! Radnici se ne žele maknuti, a radovi stoje!’
 Nikola Vilić / CROPIX

Na osam gradilišta gdje su investitori Hrvatske autoceste i Hrvatske ceste odvija se prava drama zbog odbijanja splitskoga Konstruktora da napusti gradilišta i ustupi radove drugim tvrtkama, doznao je Jutarnji list. - Dali smo nalog Konstruktoru da se makne s gradilišta, no oni to odbijaju. U utorak je trebala biti primopredaja na gradilištu ceste Solin - Klis, ali nije obavljena - izjavio je predsjednik Uprave Hrvatskih cesta Edo Kos.

Nalog za napuštanje gradilišta je izdan jer poduzeće ne može izvršiti ugovorene radove. Osim s toga gradilišta,Konstruktor je odbio nalog da se povuče s gradilišta riječke i splitske obilaznice te s ceste Majdan - Jamani - Klis koja su pod ingerencijom Hrvatskih cesta. Prema neslužbenim informacijama, Hrvatske ceste zbog Konstruktora imaju oko 240 milijuna kuna manju realizaciju radova od planirane.

Apsurdna situacija

Ista je situacija i na gradilištima gdje su investitori Hrvatske autoceste. Uprava HAC-a dala je nalog Konstruktoru da se povuče s gradilišta autocesta Buševec - Lekenik i Ravča - Ploče te s Mosta Drava i tunela Sveti Ilija. No, Uprava tvrtke to odbija. Najdramatičnija situacija je na dionici autoceste Ravča - Ploče i u tunelu Sv. Ilija.

Na autocesti Ravča - Ploče Konstruktor bi morao završiti radove u vrijednosti od oko 120 milijuna kuna. No, njegovi radnici na gradilištu štrajkaju, a radovi stoje.

Zbog zastoja radova, ne može se u objekte ugrađivati već isporučena oprema, zbog čega je ugrožen cjelokupni proces gradnje. Rok za završetak gradnje te dionice autoceste je 1. srpnja 2013. godine, ali je sada pod velikim upitnikom.

Upitan je i završetak tunela Sv. Ilija, gdje Konstruktor na tunelu i predusjeku mora dovršiti radove u vrijednosti od oko 3,5 milijuna kuna.

Kako radovi stoje, koči se i gradnja spojne ceste od tunela prema Baškoj Vodi koju gradi Hidroelektra. Prema odluci Uprave HAC-a, radove na tunelu Konstruktor trebao je predati Hidroelektri, ali je to odbijeno. Hrvatske autoceste i Hrvatske ceste u apsurdnoj su situaciji. Imaju novac za gradnju, ali nemaju ovlasti s gradilišta maknuti tvrtku koja nije u mogućnosti izvršiti ugovorene radove, čime se onemogućava provođenje investicija tih dviju državnih tvrtki.

I HAC i HC mogu samo izdati nalog za micanje s gradilišta, a Konstruktor na to mora pristati i s novim izvođačem potpisati zapisnik o stanju na gradilištu i izvršiti primopredaju.

Bahati i bezobrazni

Posljednjih dana na gradilištima se odvijaju bezbrojni sastanci predstavnika Hrvatskih cesta i Hrvatskih autocesta te Konstruktora, ali bez ikakvog rezultata.

Naši nam sugovornici kažu da predstavnici Konstruktora odbijaju napustiti gradilište i tvrde da će nastaviti s radovima kad tvrtka riješi financijske probleme. Prije svega blokadu 17 računa te porezni dug od 72,1 milijun kuna. No, ni u Hrvatskim cestama ni u Hrvatskim autocestama nemaju vremena za čekanje jer radovi stoje. Odlučeno je zato da radove preuzmu ostale tvrtke iz poslovnih udruga s kojima je Konstruktor pobijedio na natječajima.

Pojedini naši sugovornici tvrde kako se Željko Žderić i Uprava tvrtke danas ponašaju kao i u vrijeme kada su bili kraljevi hrvatskoga građevinarstva.

- Bahati su i bezobrazni i misle da nas mogu ucjenjivati. Ne shvaćaju da su ta vremena prošla - ustvrdio je naš sugovornik.

Nekada je Željko Žderić naređivao direktorima Hrvatskih cesta i Autocesta što i kako moraju raditi i kome se moraju davati poslovi. Građevinski lobi, čiji je Žderić bio ugledni član, diktirao je uvjete i cijene gradnje. Žderiću tada nije bio problem ni falsificiranim dokumentima dokazivati da je dobio posao u Libiji.

No, političkim padom Ive Sanadera i padom državnih investicija pala je i Žderićeva moć, kao i moć građevinskoga lobija. To se najbolje vidjelo prilikom raskida ugovora za gradnju Pelješkog mosta. Konstruktor je prijetio višemilijunskom tužbom, no brzo se povukao i prihvatio nagodbu s Hrvatskim cestama.

Šest mjeseci zatvora

Odlaskom političkih zaštitnika, Željko Žderić je na splitskom sudu osuđen na šest mjeseci zatvora za pretvorbu splitske tvrtke GP Konstruktor. S još trojicom suoptuženika proglašen je krivim da je nezakonito gurnuo GP Konstruktor u stečaj, a svu imovinu i radnike prebacio na Konstruktor inženjering koji je potom privatiziran fiktivnim pravnim poslovima.

Konstruktor u blokadi

Osnovni problem Konstruktora je blokada računa, zbog čega ne može isplatiti plaće radnicima ni izvršiti ugovorene radove. Većinskog vlasnika Konstruktora Željka Žderića ovih je dana prozvao i ministar financija Slavko Linić, ustvrdivši kako Žderić ne vodi računa o interesima radnika i tvrtke, već samo svojim.

Prema tvrdnjama nekih naših sugovornika, Konstruktor više i nije neki Žderićev interes. Spominje se njegova povezanost s više od 20 poduzeća u kojima je suvlasnik, član Uprave ili je kao član Nadzornog odbora ubirao bogatu naknadu. Preko tih tvrtki kupovana su zemljišta i nekretnine po Dalmaciji i pitanje je ima li Željko Žderić više ikakva interesa za spašavanje Konstruktora. Ministar Linić posebno mu zamjera da se nije na vrijeme provelo vlasničko i poslovno restrukturiranje tvrtke, zbog čega je Konstruktor u silnim problemima.

U kolovozu ove godine Ministarstvo prometa i Konstruktor Inženjering prebili su međusobna dugovanja. Čak je postignut i dogovor s nekoliko banaka o uplati sredstava strogo namijenjenih za plaće radnika. Splitskoj tvrtki odblokiran je račun, a Željko Žderić je najavio povratak na gradilišta. To se i dogodilo, no račun je ubrzo ponovo blokiran i pitanje je može li Konstruktor ponovo pokrenuti ugovorene poslove.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
18. studeni 2024 01:31